Gå til innhold

Kommuner bruker piratkopier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vell vell..... hva med å bruke open source erstattinger slik at kommunen får gratis lisenser og bruker mindre penger i samme smekk. the world going open source one day

Det krever i de fleste tilfeller kompetanse som IT-avdelingen ikke har da det er i mange år er blitt satset praktisk talt utelukkende på MS Windows og annen propritær programvare.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Mye av problemet er vel også tunggrodde og vanskelige lisensregler.

Jeg tenker da spesielt på Microsoft sine lisensregler. Det tar ofte et vondt år å sette seg inn i dem, og når du endelig tror du begynner å få teken på dem så blir de endret fordi Microsoft selv har problemer med å holde styr på dem.

 

Sløve applikasjonsansvarlige er også et problem.

 

 

 

vell vell..... hva med å bruke open source erstattinger slik at kommunen får gratis lisenser og bruker mindre penger i samme smekk. the world going open source one day

Det krever i de fleste tilfeller kompetanse som IT-avdelingen ikke har da det er i mange år er blitt satset praktisk talt utelukkende på MS Windows og annen propritær programvare.

 

I tillegg kreves det mye penger å legge om til en helt annen platform, samt at det vil være en periode med mye kompatibilitetsproblemer mot andre bedrifter som ikke kjører samme platform.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Hvis det at 44% av komunene har avdekket bruk av piratkopiert programvare betyr at gjenstående 56% ikke har funnet piratkopiert programvare i det hele tatt, så har disse ikke gjort en god nok jobb...

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at over halvparten av landets komuner ikke har èn eneste piratkopi i offentlig sektor. Det betyr vell heller at enten så var ikke de som utførte undersøkelsen grundige og nøyaktige nokk, eller at de som faktisk bruker piratkopiert programvare er smarte nok til ikke å bli fanget opp av slike undersøkelser.

 

Det står i artikkelen at det skal være enkelt å finne ut om programmer på nettverket har autentisk lisens, men hva hjelper det om man for eksempel har brukt key-generator? Det finnes måter å ungå å bli fanget opp. (*dette er ikke oppfordring eller hjelp til piratkopiering*).

Lenke til kommentar
Rundt 44 prosent av norske kommuner har avdekket bruk av ulovlig kopiert programvare.

Merkelig lavt tall. Jeg tipper det finnes minst en piratkopiert programvare på minst en PC i alle kommuner i Norge. Altså at 100% av kommunene har piratkopiert programvare.

 

Jeg synes pressemeldingen fra BSA bruker tallene på en svært stigmatiserende måte. Selv om 100% av de 430 kommunene har piratkopiert programvare så tror jeg at under 1% av kommunale maskiner har piratkopiert programvare grunnet svært streng adgangskontroll til systemene. (det er i hvert fall sånn på de kommunale plassene jeg kjenner til).

Lenke til kommentar
vell vell..... hva med å bruke open source erstattinger slik at kommunen får gratis lisenser og bruker mindre penger i samme smekk. the world going open source one day

Det krever i de fleste tilfeller kompetanse som IT-avdelingen ikke har da det er i mange år er blitt satset praktisk talt utelukkende på MS Windows og annen propritær programvare.

Jeg vill nok tro at de fleste it-avdelinger ikke har noe i mot å satse på det, og hvis det er kompetansen som svikter så veldig, er det vell bare å kvitte seg med noen MS-kurser til fordel for dette. Det er ikke bare bare å bytte heller, da det er ganske mange som har en finger med i spillet. Men noen må ta steget, i dag er det blandt annet noen fylkeskommuner som prøver ut diverse OS-systemer.

Lenke til kommentar
Hvis det at 44% av komunene har avdekket bruk av piratkopiert programvare betyr at gjenstående 56% ikke har funnet piratkopiert programvare i det hele tatt, så har disse ikke gjort en god nok jobb...

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at over halvparten av landets komuner ikke har èn eneste piratkopi i offentlig sektor. Det betyr vell heller at enten så var ikke de som utførte undersøkelsen grundige og nøyaktige nokk, eller at de som faktisk bruker piratkopiert programvare er smarte nok til ikke å bli fanget opp av slike undersøkelser.

 

Det står i artikkelen at det skal være enkelt å finne ut om programmer på nettverket har autentisk lisens, men hva hjelper det om man for eksempel har brukt key-generator? Det finnes måter å ungå å bli fanget opp. (*dette er ikke oppfordring eller hjelp til piratkopiering*).

 

Du kan helt sikkert få tak rapporten, og der er det nok framlagt både metoder og feilkilder som vil tilfredstille, og sannsynligvis imøtegå, din kritikk. Så lenge vi ikke vet hvordan de har utført undersøkelsen blir det ganske meningsløst å rette kritikk mot et selvkonstruert scenario..

Lenke til kommentar
vell vell..... hva med å bruke open source erstattinger slik at kommunen får gratis lisenser og bruker mindre penger i samme smekk. the world going open source one day

Det er ikke så enkelt som det høres ut til. Lisenskostnader er bare en del av IT-kostnadene i en organisasjon.

 

Her i Bergen gikk jo kommunen høyt ut i 2004 og ville erstatte MS med Linux som plattform på arbeidsstasjonene. Besparelser på lisenssiden var bare en av flere argumenter. Men det viste seg at den påståtte økonomiske besparelsen var avhengig av at staten finansierte prosjektet. Det ville de ikke, etter at de rød-grønne overtok (uten at jeg vet om det har noen sammenheng.) Dermed ble prosjektet for dyrt for Bergen Kommune, og det ble lagt på hylla.

 

Når det gjelder vurderinger knyttet til overgang til Linux og Openoffice på skrivebordet, er det en langt mer omfattende og komplisert problemstilling som fordrer at det avsettes store ressurser internt

 

Kilde

 

Geir :)

Lenke til kommentar
vell vell..... hva med å bruke open source erstattinger slik at kommunen får gratis lisenser og bruker mindre penger i samme smekk. the world going open source one day

Nå er jo ikke åpen kildekode synonymt med gratis da. I GPL så står det f.eks. "When we speak of free software, we are referring to freedom, not

price."

 

Det begynner etterhvert å bli en del folk som tror at all åpen kildekode skal/må være gratis. Det er feil. Det stemmer at man ikke kan ta betalt for f.eks. en linux distro, men det finnes også smutthull. Har man lagt ved annen lisensiert programvare sammen med distroen kan man ta seg betalt for denne programvaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...