Gå til innhold

Kommuner bruker piratkopier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
I Akershus var det omvendt på ungddomsskolene. Der brukte mange skoler skolelinux, men pga. manglende kompetanse blandt it-ansvarlige så gikk man over til Windows systemer.

Uffda. En kan jo da lure litt på hvilke kvalifikasjoner som må til for å få stillingen som "it-ansvarlig".

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor stor winzip utgjør her, jeg antar at det utgjør en veldig stor del.

Hvorfor winzip?

 

1. Dette ble kun brukt på Win95/98 maskiner, noe som ikke brukes lenger (antar jeg)

2. De fleste skoler bruker vel XP nå, uten winzip, men med innebygget zipsupport

3. Winzip var aldri registrert på 95/98 maskinene uansett (Evig trial), så det kan ikke kalles piratkopiering...

Lenke til kommentar
Hæ...mer utbredt? Leste du artikkelen eller bare overskriften? :nei:

 

" For to år siden ble det avdekket at hele seks av ti norske kommuner hadde benyttet ulisensiert programvare. Nedgangen tyder på at holdningskampanjer og fokus på problemet har en positiv effekt, sier Mosaker. "

Leste nok bare overskriften...xD Men den sier egentlig mer enn nok for meg...

Lenke til kommentar
Tror nok særlig Adobe pakka er mye utbredt. Alle på skolen vår får master collection hvert år, tviler på at de har råd til dette.

 

Uansett forbauser ikke denne saken meg så mye. Hadde nesten trodd tallene skulle vært høyere.

Koster en del penger for bare en lisens...:p Ca kr27 000 Eks. mva for en lisens + at du bær ha maskinvare som drar dette greit...

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor stor winzip utgjør her, jeg antar at det utgjør en veldig stor del.

Hvorfor winzip?

 

1. Dette ble kun brukt på Win95/98 maskiner, noe som ikke brukes lenger (antar jeg)

2. De fleste skoler bruker vel XP nå, uten winzip, men med innebygget zipsupport

3. Winzip var aldri registrert på 95/98 maskinene uansett (Evig trial), så det kan ikke kalles piratkopiering...

 

1. Jeg har opplevd at flere institusjoner og bedrifter har winzip installert selv om det er nyere operativsystemer enn 98.

2. De fleste aner ikke at Xp har innebygget zip support.

3. Trail går meg bekjent 30 dager, å bruke det lenger er brudd på retningslinjene og like fult piratkopi som om man skulle ha installert office 2000 med et oem lisensnummer man egentlig ikke har lov til å bruke.

 

At noen programvareleverandører velger å la vær å implementere kopisperrer og lisensskjekk gjør ikke at deres programvare kan kopieres uten at dette er brudd på lover og regler.

 

Og så har vi jo enda et program i samme lest. Winrar.

Lenke til kommentar
winzip's 30 dager trail er lett å gå rundt, avinstaller winzip og installer det på nytt, vips så har du 30 dager til.

 

En kommune, statlig institusjon eller en bedrift KAN IKKE bruke slike skitne triks. Det er like mye piratkopiering som alt annet.

 

Med slike holdninger er det ikke rart piratkopiering er utbredt, og sannsynligvis er mesteparten gjort av arbeidstakere uten at it-avdelingen vet noe om det.

Lenke til kommentar
Det begynner etterhvert å bli en del folk som tror at all åpen kildekode skal/må være gratis. Det er feil. Det stemmer at man ikke kan ta betalt for f.eks. en linux distro, men det finnes også smutthull.

Dette er jo direkte feil i forhold til GPL lisensierte produkter (som de fleste Linux distroer hovedsaklig er)? Du kan fint ta betalt for en Linux distro, enten som fysisk produkt eller nedlastbar binærdistribusjon. Men kildekoden må være fritt (og dermed i praksis gratis da det er minimale "fraktkostnader" for kildekode på nett) tilgjengelig.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
winzip's 30 dager trail er lett å gå rundt, avinstaller winzip og installer det på nytt, vips så har du 30 dager til.

 

En kommune, statlig institusjon eller en bedrift KAN IKKE bruke slike skitne triks. Det er like mye piratkopiering som alt annet.

 

Med slike holdninger er det ikke rart piratkopiering er utbredt, og sannsynligvis er mesteparten gjort av arbeidstakere uten at it-avdelingen vet noe om det.

 

WinZip? Hvorfor ikke bruke 7z. Helt gratis og tar alt :p

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Avast Home Edition :roll:

Tror nok ikke det er løsningen.

Hvis man ser bort i fra HOME så er det jo gratis...men det fungerer jo på sammen måte hvis det var et som het WORK... :p

 

Dersom en bedrift bruker Avast Home Edition, er dette like mye piratkopiering og brudd på retningslinjer som om de hadde brukt piratkopiert Norton.

 

This edition is FREE OF CHARGE for non-commercial & home use only. Both of these conditions should be met!

 

Edit: Noen var før meg.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
avast! antivirus Home Edition is available free of charge for non-commercial home use ONLY. If you are not a home user or if you use your computer for business purposes, please download the avast! Professional Edition.

 

Altså ikke gratis for andre enn ikke-kommersielle hjemmebrukere.

Sant nok...men blir jo like gratis for disse ikke-kommersielle brukerene selv om de bruker Pro eller Home i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...