Gå til innhold

Kommuner bruker piratkopier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det folk sier om at Adobe Master Collection kommer med discount til utdanningsformål stemmer nok ja. Men på min tidligere skole (Hedmark - som forøverig ikke kom så bra ut i artikkelen) delte de ut lisens til alle elever og lærere. Ikke bare til de som trengte det, men til alle.

 

En lærer i engelsktimen sa noe som "da glemmer jeg en cd her med Adobe på pluss en key, så kommer jeg tilbake om litt, så kan dere gjøre som dere vil.."

 

Jeg reagerte litt på dette, men fikk spørsmål om jeg virkelig brydde meg.

Lenke til kommentar
Nei, men "Piratkopiering er stjeling" blir spammet fra alle hold.

Hvor ble det av det sunn fornuft, og det å kalle en spade for en spade. Hvis du vil være paragrafrytter så er ikke piratkopiering et direkte tyveri, men de aller flest skjønner at piratkopiering frarøver opphaveeier potensielle inntekter. I mitt hode er det en form for tyveri.

Og derfor skreiv jeg under at piratkopiering kan sammenliknes med å snike på bussen eller toget. Jeg mener dette er en god sammenlikning, som en metafor.

 

Materialet du kopierer blir laget uansett (software), og det blir ikke fjernet noe av materiell verdi fra selskapets eiendom (fysiske gjenstander).

På samme måten går bussen eller toget uansett, og det koster ikke buss/tog selskapet noe at du sitter på så sant det er ledige seter til overs (bortsett fra minimalt med drivstoff).

Men akkurat som diverse software selskap har produksjonskostnader, og trenger inntekter for å lage ny software, trenger også buss/tog selskaper penger for å holde oppe drift og rutetilbud.

 

Jeg mener alså ikke at det er riktig å piratkopiere, men å hevde at å piratkopiere noe er det samme som å stjele beløpet materialet (biletten) koster å kjøpe fra selskapet er totalt feil.

Og som det har blitt nevn tidligere i tråden, en del studenter som bruker piratkopier av diverse software og venner seg til å bruke den, vil sansynligvis ønske å bruke denne softwaren senere i jobbsammenheng, så at folk piratkopierer et produkt kan også ses på delvis som reklame. (det samme gjelder også til en viss grad innen musikk, filmer, og spill)

 

Derfor mener jeg det blir feil å hyle "Piracy is stealing", men det er selvfølgelig ulovlig, og det beste er hvis det ikke forekommer. Jeg blir bare så oppgitt over hysteriet fra plate og film industrien.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Liker ikke utviklingen. Er tullete om skattepenger skal gå til softwarelisenser.

 

Hvorfor er det så fundamentalt galt å bruke penger på lisenser? Skattepengene brukes til alt mulig, men av en eller annen grunn er tydeligvis lisenskostnader bannlyst av enkelte.

Hvis investeringen går til økt kvalitet i skolen så må de gjerne bruke penger på slikt.

Lenke til kommentar
Materialet du kopierer blir laget uansett (software), og det blir ikke fjernet noe av materiell verdi fra selskapets eiendom (fysiske gjenstander).

På samme måten går bussen eller toget uansett, og det koster ikke buss/tog selskapet noe at du sitter på så sant det er ledige seter til overs (bortsett fra minimalt med drivstoff).

Men akkurat som diverse software selskap har produksjonskostnader, og trenger inntekter for å lage ny software, trenger også buss/tog selskaper penger for å holde oppe drift og rutetilbud.

 

Jeg mener alså ikke at det er riktig å piratkopiere, men å hevde at å piratkopiere noe er det samme som å stjele beløpet materialet (biletten) koster å kjøpe fra selskapet er totalt feil.

Og som det har blitt nevn tidligere i tråden, en del studenter som bruker piratkopier av diverse software og venner seg til å bruke den, vil sansynligvis ønske å bruke denne softwaren senere i jobbsammenheng, så at folk piratkopierer et produkt kan også ses på delvis som reklame. (det samme gjelder også til en viss grad innen musikk, filmer, og spill)

Om det en stjeler er en gysisk gjenstand eller ikke er revnende likegyldig. Når alt kommer til alt, enten det er en fysisk gjenstand eller musikk/film/programvare, så stjeler du inndirekte inntekter av den tiden rettighetshaver har brukt på å utvikle produktet.

 

Det blir litt på samme måte som en bedrift som har patent på et produkt, de har brukt mye tid på utvikling, og prising av produktet vil selvfølgelig også være basert på den tiden som er investert til utvikling. Materialene i en IPod koster selvfølgelig mye mindre enn den selges for, for mye av prisen er også betaling Apple tar for investert utvikling.

Når kinerserne begynner å piratkopiere IPods, så stjeler de selvfølgelig ikke fysiske produkter fra Apple, men de "stjeler" av den tiden Apple har brukt på produktutvikling.

 

Det du sier om studenter, piratkopiering og "reklame" har mange selskaper tatt notis av, og tilbyr derfor ektremt billige studentlisenser, priser som nærmest er symbolske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
EDU lisenser koster lite. Derimot burde skoleverket basere seg på åpen og fri programvare. Open Office burde være deres valg på den type program.

Jeg er forsåvidt enig, men jeg tror ikke problemet bare er valg av programvare. Det virker som kunnskapsnivået hos de ansvarlige er såpass dårlig at programvare valgene blir deretter. Lav kunnskap samt dårlige overordnede retningslinjer kan også danne et behov for å benytte piratkopier i enkelte tilfeller.

 

@GullLars: Jeg synes sammenligningen mellom ulovlig bruk av programvare og det å snike på trikken er meget god. Dette er noe offentlige etater absolutt burde unngå, om ikke annet for å danne et forbilde for resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
EDU lisenser koster lite. Derimot burde skoleverket basere seg på åpen og fri programvare. Open Office burde være deres valg på den type program.

 

Skoleverket bør basere seg på den programvaren som gir best kvailitet i undervisningen. Om det er fri eller proprietær programvare spiller ingen rolle, så lenge den beste programvare velges. Ideologiske prinsipper bør IKKE være et kriterium for valg av programvare. Jeg er opptatt av at mine barn skal få den best mulige undervisningen.

Lenke til kommentar

"Best" blir meget subjektivt i den sammehengen. Noen vil sikkert mene at MS Office er best av div. årsaker mens andre vil mene Open Office er best osv.

 

Men hvordan skulle det skille kvaliteten på undervisningen om man eks. brukte Open Office istedet for MS Office?

Såvidt jeg vet er ikke kostnadsbesparelser ved å benytte gode alternativer det samme som ideologiske prinsipper.

 

Spar penger der det kan spares uten at det går utover undervisningen, slik at hver elev får mer kvalitativ utdannelse igjen for hver krone som blir spart og kan settes til bedre bruk en tåpelige utgifter på lisenser og fullstendig unødvendige maskinvaresepsifikasjoner.

 

Merkverdig nok er det ofte i land hvor man har minst penger å rutte med i skoleverket som gir den beste utdannelsen. Så jeg tror ikke god utdannelse ligger i tåpelig dyre lisensutgifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Spar penger der det kan spares uten at det går utover undervisningen, slik at hver elev får mer kvalitativ utdannelse igjen for hver krone som blir spart og kan settes til bedre bruk en tåpelige utgifter på lisenser og fullstendig unødvendige maskinvaresepsifikasjoner.

 

Du kommer til å bli en fin politiker. "Vi skal spare, spare, spare uten at det går utover undervisning/helsetilbud etc. etc."

 

Kanskje en skal begynne å bruke Wikipedia i undervisningen i stedet for bøker. En finner sikkert samme informasjon der også (selv om det pedagogisk sett ikke er like bra), så kan vi spare noe kroner.

 

Om en bruke MS Office eller Open Office spiller ingen rolle, så lenge en bruker det som er best. Nå tror jeg heller ikke det finnes noen fag som omfatter kontorapplikasjoner, så det er nok en ikke-sak vi diskuterer allikevel.

 

La folk få velge de de liker best, ikke tving på dem det ene eller andre, det være seg MS Office eller Open Office.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men det finnes smarte måter å bruke penger på. Sparing på et område er ikke det samme som å fjerne pengene fra skoleverket men å bruke dem bedre i skoleverket.

 

Tekstbehandling er bla. et "fag" som benytter kontorapplikasjoner. Ellers benytter man kontorapplikasjoner til ganske så mange fag vil jeg tro. At den offentlige skolen skal kaste bort penger på dyre lisenser som sårt trengs til andre formål inne skolen er den rene galskap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Lisenser for 20000 for en hel klasse kan fort bli småpenger i forhold til hva kursing av lærerene koster.

Man må kurses i MS Office også. Et godt eksempel var da Office 2007 kom, noe som medførte store endringer og forvirring blant mindre datakyndige brukere. Dessverre glemmer mange dette, og prater som om Microsoft er en statisk plattform som alle kan for evig og alltid, men det skjer endringer der også. Selv er jeg slett ikek sikker på at det nødvendgvis er noe særlig vanskeligere å konvertere fra MSOffice 2003 til 2007, som til OpenOffice.

 

En annen ting som mange glemmer, er at det er direkte frekt av skoler å basere seg på unødvendig bruk av proprietære programmer når man vet at elevene i stor grad er avhengig av å ha installert programmene også på sine hjemme-PCer for å gjøre ferdig oppgaver, lekser osv. I praksis fører dette til at mange unge blir 1.) "presset" til å benytte piratkopier for å kunne gjøre leksene sine, eller 2.) at foreldrene må punge ut opptil flere tusen på softwarelisenser.

 

Ergo bør kostbare proprietære programmer kun benyttes i utdanning der hvor det er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
"– Å benytte ulisensiert programvare er ikke bare ulovlig, det kan også øke faren for at maskiner og systemer blir infisert av ondsinnede programmer eller at systemene blir ustabile, sier Mosaker."

 

Jeg greier ikke å se automatikken i det utsagnet. Blir f.eks. WinXp automagisk mer infisert om det er piratkopiert enn om det er fra plate? ...de gamle originale XP-diskene som ligger rundt på kontoret til sysadmins har jo gjerne ikke service packs med eller noe som helst. Mosaker har dermed, i mine øyne, ikke voldsomt mye kredibilitet å komme med.

Lenke til kommentar

Bit merke i ordet kan. Dersom piratkopieringen hindrer en i å oppdatere programvaren (noe som kan være tilfelle enkelte ganger) så vil jo det kunne gå ut over sikkerhet og stabilitet.

Man har også liten garanti for hva som faktisk ligger i programvaren som omgår kopisperrer o.l. Ikke utenkelig at slikt kan inneholde malware.

 

EDIT: hvor stort problemet er i praksis, hvis eksisterende i det hele tatt skal ikke jeg uttale meg da jeg ikke har nok erfaring med det.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...