Gå til innhold

EU - Ja eller Nei?


Er du for eller i mot EU?   

385 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      103
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      98
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      121
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      23
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      18
    • Ingen formening/vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja til EU, så lenge vi får beholde litt av jorbruket vårt. Om vi må legge ned alt jorbruk vi har mister vi jo det flotte kulturlandskapet vårt. Er ikke aktuelt å miste alle de flotte jordene og åkerene på f.eks Jæren og Østfold. Ellers er jeg klart FOR et norsk EU meldemskap :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Nei, nei, nei, nei.. (Men, ja for EØS).

 

Og jeg kan ikke skjønne at folk kan mene noe annet..

Fordi da kan vi påvirke reglene vi uansett må vedta?

 

Jeg kan se hvordan folk kan være både for og mot EU, men vanskelig at noen kan anse EØS alene som den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Og på hvilken måte kan vi påvirke? De vi velger har litt å si, men til syvende og sist er det Europakommisjonen som bestemmer alt. Skal vi tollerere at en gjeng byråkrater fra Tyskland, Frankrike, Storbritannia osv. skal bestemme over vår fiske, landbruks og ikke minst lokalpolitikk? Nei, Norge er et selvstendig land. EU kan best beskrives med Winston Curchill sine ord "United states of Europe".

 

Jeg leste nettopp signaturen min; skal det være "vennleg og kommenter" eller "vennleg å kommenter"? x)

Endret av Kanuca
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Og på hvilken måte kan vi påvirke?

Du må da se at muligheten for å påvirke blir større enn med dagens EØS? Påvirkning skjer på flere måter enn ved stemmegivningen i EU-parlamentet.

 

Subsidiaritetsprinsippet medfører at EU først og fremst tar hånd problemer som ikke løses best på statsnivå. Det er ikke slik at EUs makt er ubegrenset og Norge selvstendighet vil opphøre med medlemskap - selv om det er klart at suverenitetsavståelsen er betydelig.

 

Norge eksisterer ikke uavhengig av Europa, og uansett - EU-medlemskap eller ikke, EØS-medlemskap eller ikke - vil vi måtte innrette samfunnet vårt etter hva som skjer i Brussel. Mye taler for at vi da bør delta i beslutningsprosessene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...