Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er vesensforskjellene mellom Intel P3700, P3500 og 750? Kun IOPS og pris?

Største forskjellen er jo pris og hvor mye man kan skrive til sdden i teorien. Her har p3700 en latterlig høy verdi (tall) :p

750 er det lureste å velge, da selvfølgelig 1.2 TB versjonen med samme pris som p3700 400GB ;)

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar Nizzen :)

 

Er det noe forskjell ift. serverbruk og ESX/VM bruk? Kan noen raides mens andre ikke osv? Garanti for levetid?

 

Intel 750 har 5 års frabrikk garanti, og det bør være godt nok :) P3700 ER litt bedre, men det er jammen med ikkje mye. Hadde jeg kjøpt noe i dag, så hadde jeg kjøpt 1.2TB 750.  Nå er det akkurat 11 mnd siden jeg fikk min trofaste P3700. Litt synn at den bare er 400GB :p

 

All lagring kan software raides. 750 og P3700 fungerer HELT konge i software raid.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så det er ingen grunn til å gå for P3500 vs 750? P3700 så jeg egentlig som unødvendig ift. P3500.

 

Årsaken til at jeg spør om Raid var at jeg leste en plass om at det var laget eller skulle Raidkort for toppmodellene men ikke 750.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så det er ingen grunn til å gå for P3500 vs 750? P3700 så jeg egentlig som unødvendig ift. P3500.

 

Årsaken til at jeg spør om Raid var at jeg leste en plass om at det var laget eller skulle Raidkort for toppmodellene men ikke 750.

 

Du tenker kanskje på 2.5" modellene som har SFF-8643 kontakt :) Disse kan kobles til raidkontrollere med SFF-8643 inngang eller overgang.

 

https://www.komplett.no/intel-750-ssd-12tb-pcie-30-25-kit/846750

 

Kabler: 

 

http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEPA=0&Order=BESTMATCH&Description=SFF-8643&N=-1&isNodeId=1

 

Denne kan typisk kobles til Areca 1883, siden Areca 1883 er 12Gbit sas/sata kontroller med HD mini sas  inngang.

 

edit: Man kan få m.2 adapter også, noe som gjør at man kan sette 2 stk i raid-0 på hovedkortet OM hovedkortet har 2 stk ultra m.2 porter  :thumbs:

En gang har jeg lyst til å sette 2 stk Intel P3700/750 på mitt Areca kort, og sette dem i raid-0 :D 2 stk er akkurat nok for å makse kontrolleren.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sitter å lurer på samsung 850 evo 1TB motfor crucial bx100 1TB, ser den er litt nedsatt i pris på komplett samsungen.

Kunne vært gøy med rein SSD lagring, HDDen begynner også å dra på årene så, valgets kval.

Evoen er vel hakket bedre enn crucial bx100 og da får jeg 2 samsung disker så man ikke blander merke her, lol.

Lenke til kommentar

Sitter å lurer på samsung 850 evo 1TB motfor crucial bx100 1TB, ser den er litt nedsatt i pris på komplett samsungen.

Kunne vært gøy med rein SSD lagring, HDDen begynner også å dra på årene så, valgets kval.

Evoen er vel hakket bedre enn crucial bx100 og da får jeg 2 samsung disker så man ikke blander merke her, lol.

Jeg har en Samsung 850 EVO i maskinen til lagring. For det første, så tror jeg det er sikrere på den en på en HDD. HDD ryker jo hele tiden. For det andre så er den helt stillegående. Å jeg spiller inn musikk med den, å den å bruker den til lagring av samplinger. Eneste lille ulempe er at det fortsatt tar tid å lese store sample bibliotek filer. Men de andre fordelene gjør for meg.

Endret av jarsve
Lenke til kommentar

Da var 1TB 850evo bestilt pluss noe anna greier så blei ca 4800kr fattigere, men får jo lønn den 12 så npnp, lol.

Den HDDen jeg har, har jeg hatt siden november 2008, ikke at jeg tror den kommer til å feile, men jeg kan jo enten ha den, gi bort eller bare åpne den også se på den også ødelegge den samtidig så ingen får ut de statshemmelighetene jeg hadde på den.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Har falt fullstendig av SSD utviklingen i det siste.

Hva er egentlig den beste pris /ytelse / Gb disken som er på markedet per dags dato?

 

Den sikreste er vel fortsatt Intel om jeg husker rett?

 

Virker som 850 evo leder nå mhp pris/ytelse. Før denne så var det crucial mx100, særlig i fjør høst da dollaren var billig! mx100 var da nede i 1449kr for 512GB versjonen. Da handlet jeg for å si det slik :p Derfor har jeg en neve mx100 i huset

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så det er ingen grunn til å gå for P3500 vs 750? P3700 så jeg egentlig som unødvendig ift. P3500.

 

Årsaken til at jeg spør om Raid var at jeg leste en plass om at det var laget eller skulle Raidkort for toppmodellene men ikke 750.

 

Du tenker kanskje på 2.5" modellene som har SFF-8643 kontakt :) Disse kan kobles til raidkontrollere med SFF-8643 inngang eller overgang.

 

https://www.komplett.no/intel-750-ssd-12tb-pcie-30-25-kit/846750

 

Kabler: 

 

http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEPA=0&Order=BESTMATCH&Description=SFF-8643&N=-1&isNodeId=1

 

Denne kan typisk kobles til Areca 1883, siden Areca 1883 er 12Gbit sas/sata kontroller med HD mini sas  inngang.

 

edit: Man kan få m.2 adapter også, noe som gjør at man kan sette 2 stk i raid-0 på hovedkortet OM hovedkortet har 2 stk ultra m.2 porter  :thumbs:

En gang har jeg lyst til å sette 2 stk Intel P3700/750 på mitt Areca kort, og sette dem i raid-0 :D 2 stk er akkurat nok for å makse kontrolleren.

 

Men er ikke hele poenget med PCIe kort og NVME å slippe SAS og SATA konvertering? Bla. for vesentlig økt ytelse og parallelisering. Ellers tenkes det en form for speiling av eks. 2 stk 1.2TB enheter.

 

Men ellers så er ikke 750 en dårligere "Enterprise" SSD enn P3500/3700? Man kan liksågodt kjøpe 750 til servere med produksjons-IO 24/7/365?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...