Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvme er best. Ferdig snakka :)

 

Slå av ALL strømsparing i bios og windows. Ha høyest mulig cpu og minnehastighet. Ser ikkje ut som om det brukes pci-e 3.0 port... Det MÅ brukes for god hastighet :)

 

All strømsparing er slått av. Intel 750 står i slot 3 på Rampage IV Black med Titan SLI i Slot 1 & 4. Så det skal være gen 3.0 x4

 

Noen andre forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Selve kvantespranget med latency og ovehead er allerede vist frem ......... :tease:

Ja, jeg hadde 64 MB ramdisk i 1998 og syntes det gikk rasende fort. Jeg skulle sette en smiley her men trekker den for det er ikke noe å kimse av. Selv dagens nVM SSDer har ikke like rask access, RR eller RW selv om de har passert båndbredden jeg hadde den gangen.

Lenke til kommentar

 Vi må nok over til neste generasjons interface og lagringsmedie før det kan skje.

 

NVMe blir for tregt

DC Express derimot .......

 

+ neste generasjons lagringsmedie

Flash er bare sirup

PCM er bra ( HGST og Micron forsker mye på PCM , men Micron har vist stoppet opp - årsak : manglende evne til å lagre 3D )

Memristorer har et vanvittig potensiale ....( iallefall påstår HP dette ) :

 

 

Because Memristors can replace both DRAM and Flash, that means Memristor can serve as main memory and mass storage. Clearly, we could use Memristor to make a faster, more energy-efficient Flash drive replacement, but why stop there? We’re going to take this opportunity to erase that distinction and merge memory and storage to form Universal Memory.

 

Comparison-of-Data-Storage-2.png

 

 

Lenke til kommentar

Har koblet til min Samsung 850PRO 512GB etter å ha gjort en fresh install av Win 8.1 64-bit på min nye Intel 750. 

Har også plukket alt jeg skal ha fra Samsungen og lagt over på Intel-disken, men når jeg nå har installert Samsung Magician 4,6 og skal ta en Secure Erase på disken, så står det at dette ikke støttes av Windows 8. 

 

Hva er da beste måten å formatere denne på for å få vekk den hersens 100MB system reserved partisjonen?

Lenke til kommentar

Sist jeg skulle fjerne en 100MB system reserved partisjon kjørte jeg diskpart. NB: dette fjerner alle partisjoner på disken uansett. Etterpå kan du bare lage nye partisjoner som vanlig i diskbehandling.

 

List disk

velg ssden med Select disk X

kjør kommandoen clean.

Gjøres på egen risiko.

 

post-62564-0-96603000-1431601910_thumb.jpg

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Installerer på ett annet drev nå. Bios finner heller ikke 1TB EVO SSDen fra Samsung. Kan det ha vært virus som har fucket opp systemet helt? Vet jo at Windows 10 ikke er helt tett enda.

 

Du har ikke satt HDD mode til IDE (dvs ikke ACHI) i BIOS? Bare gjetter vilt her..

Lenke til kommentar

Har et spørsmål jeg har prøvd å Google litt, men sliter med å formulere en søketekst (jeg er ikke superstødig i engelsk akkurat...)

 

Bør jeg kjøre Samsung Magician OS Optimization når min 850 PRO kun blir brukt som lagringsdisk for spill?

Eller er dette kun når den selv er OS disk? Min hoveddisk er en 400GB 750 intel-disk.

 

Hadde tenkt å kjøre "Maximum Performance", men turde ikke, da jeg var redd den skulle kødde det til for intel-disken

Endret av Theodor1979
Lenke til kommentar

Har et spørsmål jeg har prøvd å Google litt, men sliter med å formulere en søketekst (jeg er ikke superstødig i engelsk akkurat...)

 

Bør jeg kjøre Samsung Magician OS Optimization når min 850 PRO kun blir brukt som lagringsdisk for spill?

Eller er dette kun når den selv er OS disk? Min hoveddisk er en 400GB 750 intel-disk.

 

Hadde tenkt å kjøre "Maximum Performance", men turde ikke, da jeg var redd den skulle kødde det til for intel-disken

 

Drit i Samsung Magician OS Optimization. Bare pass på at defrag, superfetch, prefetch og indexing er av i Windows.

Lenke til kommentar

 

Har et spørsmål jeg har prøvd å Google litt, men sliter med å formulere en søketekst (jeg er ikke superstødig i engelsk akkurat...)

 

Bør jeg kjøre Samsung Magician OS Optimization når min 850 PRO kun blir brukt som lagringsdisk for spill?

Eller er dette kun når den selv er OS disk? Min hoveddisk er en 400GB 750 intel-disk.

 

Hadde tenkt å kjøre "Maximum Performance", men turde ikke, da jeg var redd den skulle kødde det til for intel-disken

 

Drit i Samsung Magician OS Optimization. Bare pass på at defrag, superfetch, prefetch og indexing er av i Windows.

 

Ikke slå av defrag i windows. Den gjør nyttige ting selv når du har SSD. Og den er fullt klar over at det er en ssd og ikke en hdd den jobber med.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har et spørsmål jeg har prøvd å Google litt, men sliter med å formulere en søketekst (jeg er ikke superstødig i engelsk akkurat...)

 

Bør jeg kjøre Samsung Magician OS Optimization når min 850 PRO kun blir brukt som lagringsdisk for spill?

Eller er dette kun når den selv er OS disk? Min hoveddisk er en 400GB 750 intel-disk.

 

Hadde tenkt å kjøre "Maximum Performance", men turde ikke, da jeg var redd den skulle kødde det til for intel-disken

Drit i Samsung Magician OS Optimization. Bare pass på at defrag, superfetch, prefetch og indexing er av i Windows.

Ikke slå av defrag i windows. Den gjør nyttige ting selv når du har SSD. Og den er fullt klar over at det er en ssd og ikke en hdd den jobber med.

Hvis man har win 8 og nyere :p

 

Selv har jeg All strømsparing av i bios og windows. Defrag, superfetch etc er på. Nye ssder tåler å brukes :)

Lenke til kommentar

Leser veldig mye både for og mot defrag på SSD... vet ikke hva jeg skal tro..?

Du kan lese litt om det her: http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWindowsDefragmentYourSSD.aspx

Jeg kjenner ikke til om dette er 100% riktig for Windows 7, men for 8 og utover så funker det meste akkurat som det skal.

 

Det er ikke bare disken, men også filsystemet som blir fragmentert. Defrag fikser også opp i filsystemet, noe som også er bra for SSD-er.

Lenke til kommentar

Mulig det der stemmer for Win8 og nyere som Nizzen skrev, men jeg har Win7 fortsatt og der har anbefalingen alltid vært at defrag skal være av. Heldigvis bruker jeg Linux som primær OS på mine maskiner. Windows bruker jeg bare de gangene jeg spiller eller trenger noe som ikke finnes til Linux. (Debian, Ubuntu, Kubuntu og Manjaro)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Mulig det der stemmer for Win8 og nyere som Nizzen skrev, men jeg har Win7 fortsatt og der har anbefalingen alltid vært at defrag skal være av. Heldigvis bruker jeg Linux som primær OS på mine maskiner. Windows bruker jeg bare de gangene jeg spiller eller trenger noe som ikke finnes til Linux. (Debian, Ubuntu, Kubuntu og Manjaro)

Kunne da sagt spesifikt at dine "forslag" er kun gjeldende windows 7 da.

 

 

Selv om defrag schedule er aktiv i windows 7 har den ekskludert stasjonsboktaven(e) med SSD (oppdaterer parametere etter WEI)

Så den kan man normalt bare leave be og da vil man ha automatisk degrafmentering av harddisker.

Defrag i windows 8 gjør trim som default.

 

Med inexing avslått får man tregere søk.

 

Superfetch og prefetch for windows 8

La det være .

 

Det er helt unødvendig å endre noe på operativsystemet (slå av services ,mregister endringer osv) for å ha SSD isteden for HDD som lagring med windows 8.

 

 

Mange av disse tidligere "tweaks" var kun tiltenkt å spare writes og hadde utspring i en tid hvor det var litt uklart med antall writes på tidlige SSD.

Det og jakten på poeng i benchmarks (jo mindre i/o i bakgrunn jo mere til one-time lese/skrive tester)

 

 

Dagens situasjon er en helt annen.

 

Noen har prøvd å oppsummere akkurat dette her (ganske godt vil jeg si).

http://www.helpwithwindows.com/Windows8/Windows-8-on-Solid-State-Drive.html

Lenke til kommentar

Takk for den artikkelen Syar. Har hatt litt mistanke om det. Har hat SSD i mange år og i Windows 8 og nyere har jeg ikke gjort noe med innstillingene annet en AHCI. Har ikke hatt noe dårlig ytelse eller problemer.

Endret av jarsve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...