Gå til innhold

Oppdaterer topplisten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva brukes disse datamaskinene til egentlig?

 

De kjører DirectX på dem, slik at de kan spille Crysis på max xD

Skal vel la seg gjøre å kjøre DirectX på prosessorene? Tror ikke ytelsestap pga. emulering er noen stor fare... Ikke det at det er aktuellt, ingen tar seg råd til noe sånt + programvareutviklingen som skal til, bare for å spille data.

 

Brukes nok til "tallknusing." Dvs. at de løser problemer der det enten er store mengder data som skal regnes på, eller/og der algoritmene er veldig kompliserte. Værmeldinger, geologi (olje) og eh... proteinfolding er områder jeg vet om.

 

EDIT: Leif.

Endret av Tormeh
Lenke til kommentar
Det er derimot andreplassen i ytelse som bruker desidert mest strøm. Hele 6950 kW bruker Jaguar [...]

Det viser forskjellen i effektivitet på prosessorene. Jaguar får sin regnekraft fra quad core Opteron prosessorer på 2.3GHz mens Roadrunner i all hovedsak får sin regnekraft fra PowerXCell 8i prosessorer på 3.2GHz.

 

Cell arkitekturen gjør altså kål på Opteron i energieffektivitet på denne benchmarken. Likevel verdt å merke seg at det eneste i denne sammenhengen som er mer meningsløst enn å benytte x86 ISA er selve benchmarken i seg selv...

 

På høy tid å bytte ut både x86 og LINPACK i HPC systemer. De er fullstendig udugelig begge to.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
2kW jevnt fordelt utover året, altså 2kW i året? Da er vi storforbrukere hjemme hos meg :p

20000 kW i året skal jeg være med på.

Du mener vel kWh i så fall. Watt er energi per sekund. Du kan ikke ha energi per sekund per år. Det er som å si at bilen har gått 85km/t i år, på spørsmål om hvor langt den har gått. Noe som forøvrig impliserer at du har kjørt 745mil på ett år.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Så folding at home sparer 52 millioner kr i strøm pr år på at vi dødlige folder.

+ at de slipper å kjøpe og vedlikeholde 4 roadrunners.

Ikke verst.

Det er derimot mørketall på forbruket hos hjemmebrukere.

 

@Programvare: Store kalkulasjoner til forskning oftest.

 

Må jo være noe helt ekstreme greier de driver med, siden de trenger så kraftig utstyr. Nesten ufattelig at det kan være behov for så mye.

Lenke til kommentar
Det er nok 2kW/t det er snakk om :)

For å flisespikke ennå litt mer så skal ikke den brøkstreken være der. Det skal være kWh som i kilo ganger watt ganger timer.

 

Energi (kWh) = effekt (kW) * tid (h)

 

Altnernativt: Energi (Joule) = effekt (Watt) * tid (sekunder), hvis man foretrekker disse enhetene.

Lenke til kommentar
2kW jevnt fordelt utover året, altså 2kW i året? Da er vi storforbrukere hjemme hos meg :p

20000 kW i året skal jeg være med på.

Du mener vel kWh i så fall. Watt er energi per sekund. Du kan ikke ha energi per sekund per år. Det er som å si at bilen har gått 85km/t i år, på spørsmål om hvor langt den har gått. Noe som forøvrig impliserer at du har kjørt 745mil på ett år.

 

Det er nok 2kW kontinuerlig forbruk i gjennomsnitt, det vil si 2kW*8 765 timer i året = 17 530 kWh i løpet av et år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...