Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installerte Mandriva 2009 i helga. Intrykk så langt er at den er kjempelekker. Mye raskere boot enn 2008-utgaven. Noe småplukk er det dog. For meg, og en del andre, så hengte liveCD'en seg opp under installasjonen og jeg måtte bruke alternativ fremgangsmåte for å få det til å funke (se

http://wiki.mandriva.com/en/2009.0_Errata#...not_created.29). I tillegg, for oss nordmenn, er det jo litt irriterende at de har glemt å legge Norge til listen over land man kan befinne seg i (men de har fått med Svalbard og Jan Mayen!).

Lenke til kommentar
Kommer det ut en 64bits versjon ?

Jeg har 8GB ram på maskinen min.

Så vidt jeg vet, så kan man få 64bits versjon av powerpack, men da må man betale...

Hvis man må kjøpe Powerpack for å få 64bit verson, så virker Mandriva 2009 enda mindre fristende. Får heller se an Fedora eller neste Ubuntu/Kubuntu da.

Lenke til kommentar
Kommer det ut en 64bits versjon ?

Jeg har 8GB ram på maskinen min.

Så vidt jeg vet, så kan man få 64bits versjon av powerpack, men da må man betale...

Hvis man må kjøpe Powerpack for å få 64bit verson, så virker Mandriva 2009 enda mindre fristende. Får heller se an Fedora eller neste Ubuntu/Kubuntu da.

Mandriva One 32bits

Mandriva Free 32 eller 64bits

Mandriva Powerpack 32 eller 64bits(denne koster)

 

Det som er synd med mandrivaen kontra ubuntu er installasjon fra en minne pinne, jeg vet man kan ta en netverks-installasjon. Men for folk flest er det enklest å installere rett fra en flash basert enhet, spesielt med tanke på de nettbaserte pc'ene.

Begge kan installeres fra en usbpenn.

Lenke til kommentar
Kommer det ut en 64bits versjon ?

Jeg har 8GB ram på maskinen min.

Så vidt jeg vet, så kan man få 64bits versjon av powerpack, men da må man betale...

Hvis man må kjøpe Powerpack for å få 64bit verson, så virker Mandriva 2009 enda mindre fristende. Får heller se an Fedora eller neste Ubuntu/Kubuntu da.

 

Mandriva Free kommer i alle fall også som 64-bit versjon.

 

(Jeg så ikke at det allerede hadde kommet et svar...)

Endret av rlangset
Lenke til kommentar

Har hatt et par problemer med denne releasen:

 

Når jeg ser på film blir bildet i spilleren svart, får høre lyd, bildet er kun synlig når jeg flytter eller gjør om på størrelsen på vinduet til spilleren. VLC funket helt fint.

 

Ikoner i system tray har et firkantet omriss rundt seg, blir ofte strekete og etterhvert svarte.

 

Små bagateller, men gir et noe negativt førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...