Gå til innhold

Forlater Standard Norge i protest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå hadde de som har meldt seg ut faktisk svært mange tunge faglige motforestillinger mot OOXML. Og at prosessen har hatt mange svært tvilsomme trekk er dessverre en realitet. Noe man bør innse uansett hvilket syn man har.

 

At "flames"-debattene i Digi er svært pro - anti er korrekt observert. Derfor kommer det ofte litt lite ut av de.

Lenke til kommentar

Et interessant poeng jeg har påpekt i debatten på digi.no: SN K/185 bestod opprinnelig av Lars Marius Garshol, Erlend Øverby, Thomas Flemming, Keld Simonsen og Steve Pepper. Alle de øvrige medlemmene meldte seg inn i forbindelse med OOXML-prosessen. Av de opprinnelige medlemmene er det kun Steve Pepper som nå melder seg ut på denne måten. Altså: alle de som nå melder seg ut er de som meldte seg inn for å stanse OOXML i første omgang.

 

Når de nå har innsett at de ikke har fått viljen sin velger de å protestere på skikkelig barnehagevis: Hvis vi ikke får bestemme tar vi ballen vår og går hjem.

 

Det er ingenting som tyder på at noen av disse (bortsett fra Steve Pepper) virkelig var interessert i standardiseringsarbeide generelt i SN K/185. Alt de var ute etter var å hindre OOXML-godkjenning. Det er en fair sak det så lenge man ikke fremstiller det som noe annet enn det det er. Ved å protestere på denne måten har de en unnskyldning for å trekke seg ut av et arbeid de aldri egentlig var interessert i.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Fytterakkern. Hele gjengen er jo gjennomsyret anti microsoft, anti ooxml, pro linux, unix, whatever not microsoft. Bloggene, artiklene, og kommentarene er jo stapp fulle av følelser mot microsoft. Ikke mye rasjonelt eller faglig begrunnelser.

 

Slik har det vell alltid vært. Mange av disse folka kjemper ikke for at folk skal bruke MS-alternativer, men at folk ikke skal bruke MS-produkter. For mange er dette et hat mot MS som firma.

 

Ikke missforstå, det finnes mange svært gode alternativer, men for noen er ting ubrukelig så lenge MS har vært involvert på ett eller annet vis, samme hvor bra ting er.

 

Personlig er jeg svært fornøyd med MS sine produkter, både personlig og i jobbsammenheng. Vi drifter serverparken til et multikommunalt sammarbeid og det er stort sett MS sin programvare som brukes foruten noen VMWare bokser, brannvegger etc. Vi har prøvd alternativer, men i det hele finner vi at MS er mest fornuftig både driftsmessig og økonimisk. At alternativene blir gratis, det er en myte i lengden.

 

Men dette er jo litt utenfor det som er topic her da, vell vell.

Lenke til kommentar
Fytterakkern. Hele gjengen er jo gjennomsyret anti microsoft, anti ooxml, pro linux, unix, whatever not microsoft. Bloggene, artiklene, og kommentarene er jo stapp fulle av følelser mot microsoft. Ikke mye rasjonelt eller faglig begrunnelser.
Nå kjenner ikke jeg til alle på listen, men mitt inntrykk av feks Håkon Wium Lie er at han kommer med saklig argumentasjon til tross for hans erfaring fra W3C og Opera sier at de konsekvent motarbeider åpne standarder.

 

Det er jo interessent at OpenXML-saken har hatt tegn til rot i en rekke land, så kanskje det er noe i dette. ;)

Lenke til kommentar

Korleis går det ann å meine at OOXML er ein ÅPEN standard er for meg ein gåte. Dei som forlater Standard Norge er folk med stor fagleg tungde, dei er ikkje anti Microsoft eller pro-linux. Dei vil ha ein åpen standard å jobbe med som Html, CSS, Xml, PDF eller ODF. Dei vil ikkje jobbe noko som er halvt Word og halvt ODF.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner dem godt. Spesielt slik som MS river og sliter seg fram, ripper off alt av opensource og kaller det for noe annet. MS kommer med så lite nyskapende at det er en skam at de har størst markedsandel. Det skal sies at de enesete som kan jobben sin der er avdelingen for makedsføring.

 

Presse gjennom sine egne standarder skal dem, men følge andres er det ikke snakk om!

 

Hvis de får pressa gjennom denne lusne standarden i Standard Norge kommer jeg til å miste all respekt for SN. Men for alt jeg vet er dem kjøpt og betalt av MS.

Lenke til kommentar
Slik har det vell alltid vært. Mange av disse folka kjemper ikke for at folk skal bruke MS-alternativer, men at folk ikke skal bruke MS-produkter. For mange er dette et hat mot MS som firma.

Det der er bare en dårlig debatteknikk. Fokuset for standarder er valgfrihet, ikke at man skal la være å bruke et alternativ. Hvis jeg skal være 100% sikker på at .doc-filen jeg får blir seendes ut riktig. Hvor mange alternativer har jeg da? Hvis jeg vil være sikker på at en standard webside som følger w3c-standardene skal vises riktig, hvor mange alternativer har jeg da?

Lenke til kommentar

Jeg støtter denne protesten. Slik OOXML er idag er kan den ikke bli ISO... Det er mange standarter og forslag - og så lenge de er "open" er det i seg selv knall bra - men det betyr ikke at de kan automatisk bli ISO standart. OOXML strever med å løse dagens problemer - om et par år sliter den enda mer...

 

Men jeg tviler ikke på at den går gjennom og blir ISO. Opera slås hardt - men er alt for små til at det har noe å si...

Lenke til kommentar
Et interessant poeng jeg har påpekt i debatten på digi.no: SN K/185 bestod opprinnelig av Lars Marius Garshol, Erlend Øverby, Thomas Flemming, Keld Simonsen og Steve Pepper. Alle de øvrige medlemmene meldte seg inn i forbindelse med OOXML-prosessen. Av de opprinnelige medlemmene er det kun Steve Pepper som nå melder seg ut på denne måten. Altså: alle de som nå melder seg ut er de som meldte seg inn for å stanse OOXML i første omgang.

 

Du utelater det absolutt mest interessante, Fredrik. I forbindelse med denne prosessen fikk SN/K185 mange nye medlemmer, både fra tilhengere og motstandere av OOXML. Vi kan begge kaste påstander frem og tilbake om hvilke motiver nye medlemmer har, men er hevet over enhver tvil at det kun blir spekulasjoner fra begge sider.

 

Det som derimot er på det rene, er at SN/K185 sine opprinnelige medlemmer, som du selv har listet opp, er motstandere av OOXML, alle sammen. Dersom vi skreller vekk nye tilhengere og motstandere ville 100 % av komiteen sagt nei til OOXML, og ikke «bare» 86 %, som ble den siste fordelingen.

 

Dette har jeg også påpekt i min egen weblogg, som jeg vet du er fast leser av, så det er ikke ny informasjon for deg:

 

http://www.bekkelund.net/blogg/2008/04/02/...fing-i-sn-k185/

 

--

Martin Bekkelund

http://www.bekkelund.net/

Lenke til kommentar
En sammenheng med beslutningen til Standard Norge?
¨

 

Beslutningen til Standard Norge ble tatt for et halvt år siden.

Jeg kan love deg at et firma av Microsofts størrelse har planlagt dette hovedkontoret i minst like lang tid. Kan jo godt være at land som åpnet for OOXML også ville være kandidater for hovedkontor... Og kanskje det var dette "utbryterne" også så ettersom de melder seg ut omtrent samtidig som MS offentliggjør beslutningen om å legge dette kontoret hit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...