Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for legitimasjon ved alkoholkjøp


anonym09820

Anbefalte innlegg

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

Ciderne var ikke til meg, jeg hadde ikke rørt de og samtidig som vi kunne bevise at jeg var over 18, har de likevel rett til å nekte kjæresten min å kjøpe alkohol til seg selv? 

Endret av anonym09820
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. En hver butikk har rett til å nekte deg hva en det er de selger. De er juridisk eier av varen og har ikke noe krav om at de må selge den.

Et bilde kan være manipulert, og de vil ikke ta noen sjans da det kan være at du er mindreårig, og de kan stå ansvarlig hvis politiet finner alkohol på en mindreårig. Dette er helt innenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som Vaffel. er inne på, så kan butikker kreve legitimasjon av følget til den som handler for å forsikre som om at alle er lovlig alder. Dette har med verifisering at man ikke selger alkohol til mindreårige. En butikk som mister salgsbevilgning på alkohol taper ganske mye penger på tapt inntekt fordi kunde da heller reiser et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en åpenbar forskjell på barn og en person som er i grenseland aldersmessig.

 

Poenget er vel at transaksjonen er mellom kjøper og selger, følge eller andre som er inne i eller utenfor butikken har ikke noe med denne transaksjonen å gjøre. Er det krav om at kjøper må være 18+ for å handle en vare så skal det være nok at kjøper kan bevise alderen sin.

 

Nå hva denne kjøperen gjør videre med varen kan aldri butikken stå ansvarlig for, alt ansvar hviler nå på denne kjøperen. Vil han gi eller selge cider til et spedbarn, barn, ungdom eller fuglene i hagen er hans problem og eventuelle lovbrudd vil gå på denne personen, ikke butikken - og da er det da heller ikke noe butikken skal bry seg med?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har glemt leg en gang eller tre og bare bedt følget om å kjøpe, har alltid gått greit selv om de visste at det var til meg :p

 

Det jeg synes er rart er at jeg er litt mer enn i tyveårene, de ber om leg, selger til "nestemann" selv om det er til meg og det er greit. Regner med at de bare spør for å være på den sikre siden, men de skjønner jo at jeg er over 18 siden de godtar at følget handler :hmm:

 

Har også blitt spurt om "er det til deg eller han/henne" når jeg har handlet alkohol, men det har alltid gått greit med et enkelt nei fra meg.

Lenke til kommentar

Noxhaven: Dette med salg til personer i følge med personer som ikke kan fremvise legitimasjon på alder over 18 år er en gråsone som butikker ikke har lyst å eksperimentere med i tilfelle det viser seg at det kjøpes til en annen person i følget som ikke er lovllig alder. Det skal sies at butikker har forskjellig retningslinjer på dette og at jeg tror det ikke finnes noen krav til legitimasjonsplikt for følget i henhold til alkoholloven.

 

Tap av salgsbevilgning kan føre til tap i klassen hundretusen kroner, litt avhengig av varigheten til salgsstopp av alkohol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja. En hver butikk har rett til å nekte deg hva en det er de selger. De er juridisk eier av varen og har ikke noe krav om at de må selge den.

 

Å ha butikk med varer er i utgangspunktet et bindende tilbud fra butikkens side. De er bla bundet av prisen som står på varen/hylla. De kan heller ikke nekte å selge varene uten saklig grunn.

 

Å sjekke alder ifm aldersgrense på øl, samt forsikre seg om at kjøper ikke kjøper på veiene av en under aldersgrensen, er selvsagt saklig grunn. Å nekte å selge rømme til brukeren vaffel pga morsomt nick er ikke saklig grunn.

Lenke til kommentar

De kan miste jobben hvis de ikke sjekker eller selger under mistanke til videresalg til mindreårige, så de gjorde vel rett.. selv om det er forferdelig rigid.

 

Strategisk, lærte du bare å gå 2 meter bak med kurven neste gang. Han går foran og kjøper cideren, du går bak og kjøper varene. Og bare la han komme tilbake og betale etterpå ^^ haha, det hadde vært et artig eksperiment!! Lurer på hva de hadde gjort da! De har jo alleréde solgt varen, too late too late.

Lenke til kommentar

Noxhaven: Dette med salg til personer i følge med personer som ikke kan fremvise legitimasjon på alder over 18 år er en gråsone som butikker ikke har lyst å eksperimentere med i tilfelle det viser seg at det kjøpes til en annen person i følget som ikke er lovllig alder. Det skal sies at butikker har forskjellig retningslinjer på dette og at jeg tror det ikke finnes noen krav til legitimasjonsplikt for følget i henhold til alkoholloven.

 

Tap av salgsbevilgning kan føre til tap i klassen hundretusen kroner, litt avhengig av varigheten til salgsstopp av alkohol.

 

Da er vi ganske så enige, juridiske personer som driver sin butikk kan lage seg sine egne retningslinje for butikken sin for å beskytte seg selv mot noe som aldri skal kunne skade butikken fordi det ikke er ulovlig.

 

Ikke at det har noe å gjøre med eksperimentering av gråsoner, lovligheten, salgsbevilgning eller 100.000 kr tap å gjøre, men kun den juridiske eieren av butikken og dens egne fastsatte regler for å sikre seg selv mot eventuelle anklager basert på synsing fra autoriteter.

 

Kan ta opp et konkret eksempel som omhandler noe av det samme.

 

For 3 år siden var jeg på småviltsjakt nord i Sverige med faren min og onkelen min, var da 28 år. 

Før helgen så dro vi på systemet for å handle et brett med øl og en whisky flaske.

Faren min er litt dårlig i rygg samt knærne og var ekstra sår etter en 5-6 mil i ulønt terreng dagen før, så han tok whisky flaska og jeg ølet.

Jeg løfter øl brettet for å bære det ut i bilen, (etter faren min hadde betalt) da krever hun i kassa at jeg skal vise legg for å bære det ut - om ikke må han bære det ut selv eller sette det igjen.

Vi ble ganske så sjokka begge to, men jeg hadde bankkoret mitt og tusla ut med brettet.

 

Igjen en helt bisarr regel som er satt i tilfelle politiet står utenfor å sjekker alder på dem de antar at har handlet varene.

 

--

 

Det burde egentlig ikke være vanskeligere enn dette:

 

A har lov til å selge alkohol til B, hvis og bare hvis B er gitt alder eller eldre.

B beviser sin lovlige alder. 

A begår en lovlig handel med B.

THE END.

 

Er selger i butikken bekymret for at kjøper skal begå videre lovbrudd etter denne handelen så kan vedkommende ringe det lokale lensmannskontoret og avgi en bekymringmelding.

 

-.-

Men anonym09820 nå vet du at du bør vente utenfor butikken, helst i bilen, helst kledd i niqab som en flink jente så ikke butikken skal bli redd for hva vedkommende skal finne på å gjøre senere i livet, og med det nekte følget ditt å handle det vedkommende ønsker å handle på helt lovlig vis. Eventuelt ta med deg bankkort/førerkort så slipper du unødvendige situasjoner som dette.

-.-

Lenke til kommentar
I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

Lenke til kommentar

 

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

 

Tullball. Butikken kan nekte hvem den vil å kjøpe alkohol. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

 

Tullball. Butikken kan nekte hvem den vil å kjøpe alkohol. 

 

Kan ikke forstå noe annet enn den som viser frem  leg. over 18 år er lovlig kjøper(edru). Da er det noe feil med lovgivning.

 

EDIT: da er vi på grensen til diskriminering om ikke noe annet. Noe som er forbud iht. Norsk lovgivning.

Lenke til kommentar

 

 

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

 

Tullball. Butikken kan nekte hvem den vil å kjøpe alkohol. 

 

 

Er det særegent for alkohol eller gjelder det alle varer butikken selger?

Er "butikken" som du skriver fastsatte regler satt av juridisk ansvarlig for butikken eller de individuelle ansatte som jobber i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

 

Tullball. Butikken kan nekte hvem den vil å kjøpe alkohol. 

 

Kan ikke forstå noe annet enn den som viser frem  leg. over 18 år er lovlig kjøper(edru). Da er det noe feil med lovgivning.

 

EDIT: da er vi på grensen til diskriminering om ikke noe annet. Noe som er forbud iht. Norsk lovgivning.

 

Diskriminering på hvilket grunnlag? 

Lenke til kommentar

 

 

 

I dag var jeg og kjæresten min på butikken. Han er 23 og jeg er 22 år. Han skulle kjøpe 2 cider til seg selv i tillegg til alle de andre matvarene våre, men når vi kom i kassen ble vi begge bedt om å vise legitimasjon. Han viste sitt, men jeg hadde ikke med legitimasjon, dog hadde jeg bilde av legitimasjon på mobilen som jeg sa at de kunne få se, noe som beviste at jeg er over 18. Han ble likevel nektet å kjøpe alkohol, siden jeg ikke hadde med med selve kortet.

 

 

Den som betaler, er legitimert kjøper. I dette tilfelle han. Case closed. Butikken kan ikke nekte voksne/andre med leg. å kjøpe alkohol om noen har bla. barn osv. med seg.

 

Tullball. Butikken kan nekte hvem den vil å kjøpe alkohol. 

 

 

Er det særegent for alkohol eller gjelder det alle varer butikken selger?

Er "butikken" som du skriver fastsatte regler satt av juridisk ansvarlig for butikken eller de individuelle ansatte som jobber i butikken?

 

Det er ikke særegent for alkohol, det gjelder alle varer butikken selger. 

 

De enkelte ansatte har i alminnelighet fullmakt til å selge varer. Det kan etter omstendighetene være i strid med instruks fra selskapets organer/den ansattes overordnede å nekte å selge, men det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Du kan ikke som kunde påberope deg disse instruksene, du trenger noen til å inngå avtalen på vegne av butikken. Om den ansatte nekter å gjøre det, er det lite du kan gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...