Gå til innhold

Podkast: Rad Crew #155


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott tema dere tar opp. Og takk for en flott podcast. Missliker early access veldig. Betale for å få være med å teste et spill er helt mot all sunn fornuft. Var blant annet med på kickstarter for Planetary Annihilation og det kom på steam som early access. Med en helt hinnsides pris. Dette for å gi mulighet for de som ikke var med på kickstarter til å få tilgang til alfa versjon.

Steam burde hatt en måte å huke av for at du IKKE ville ha noen reklame eller få treff på early access spill. "Jeg ønsker ikke å betale for å være alfa/beta tester"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott tema dere tar opp. Og takk for en flott podcast. Missliker early access veldig. Betale for å få være med å teste et spill er helt mot all sunn fornuft. Var blant annet med på kickstarter for Planetary Annihilation og det kom på steam som early access. Med en helt hinnsides pris. Dette for å gi mulighet for de som ikke var med på kickstarter til å få tilgang til alfa versjon.

Steam burde hatt en måte å huke av for at du IKKE ville ha noen reklame eller få treff på early access spill. "Jeg ønsker ikke å betale for å være alfa/beta tester"

 

Det kunne absolutt vært en god løsning - en slags måte å reservere seg mot Early Access-tilbud.

Lenke til kommentar

Nå er jo early access noe som er forbeholdt spesielt interesserte som har lyst til å være med på utviklingen av spillet. Synes Early access er en fin løsning da det gir meg muligheten til å se hva folk jobber med og hvilke spill som faktisk finnes. Ikke kjøpt noe spill på early access ennå, men vurderer DayZ, spilte jo det en del hundre timer som mod så kunne vært artig og sett hvordan det utvikler seg.

 

Største fordelen med early access og forsåvidt kickstarter er at det gir utviklere en mulighet til å lage spillet de vil og samtidig sikre seg nok kroner til at de faktisk kan lage det spillet de vil lage. Er jo flere eksempler på at også under disse Steam salgene så har enkelte early access spill blitt satt ned og det har ført til at utvikleren plutselig har solgt enorme mengder noe som igjen generer penger i kassa for dem. Jo mer midler de har jo bedre kan de også lage spillet da det vil bety at de ikke må forte seg å lansere nettopp fordi de trenger pengene. Dessverre er det nok eksempler på utgitte spill som bærer preg av at de har blitt lansert før de burde, noen ganger pga av økonomi andre ganger pga av spesifikke lanseringsdatoer.De store selskapene klarer seg jo uansett, men for de nye ukjente så er det alt annet enn lett hvis de må lansere ett spill som ikke holder mål, og her kan early access være med å bidra til at disse utviklerne får den tiden de trenger for å lage ett bra produkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det problematiske for min del er at spillerne skal komme med feedback. Her er jeg enig med Audun og Jostein, spill er artistiske verk som ofte er best hvis de er resultat av lidenskapelige menneskers visjon. Spill som er "designed by committee" har jeg særs liten tro på.

 

Jeg er enig med Are og Stian når det gjelder forbrukernes rettigheter. Gamerne bestemmer fritt om de vil bruke penger på et early access-produkt, og hvis de ikke setter seg inn i saken skikkelig eller er forsiktige nok, så har jeg ingen sympati hvis de ikke får det de tror de skal få. Det er akkurat det samme som folk som forhåndsbestiller spill eller kickstarter, man gjør det på eget ansvar.

 

Så lenge det blir opplyst om hvordan ståa er ser jeg ingen problemer med dette. Egentlig ser jeg ingen problemer med at alle spill har early access. Eneste negative med det ville eventuelt være at spill lettere kunne spoiles, ved at veldig mange vil ha kunne spilt spillet før det kom ut.

 

Om noe synes jeg det er en fin ting, spesielt for indieutviklere. Mange av disse prøver å lage spill uten en ordentlig utgiver, og da kan manglende likviditet være et stort problem. Hvorfor ikke da la de spillerne som ønsker å inkludere seg i produktet få lov til det, og samtidig gi en innsprøytning av cash for utviklerne som kan gjøre at spillet blir ferdig.

 

Kan legge til at jeg selv ikke har kjøpt et early access-produkt. Det er enkelt og greit fordi jeg setter for mye pris på fritiden jeg har til å bruke tid på spill som ikke er 100% ferdige.

 

Hvis jeg hadde kjøpt et spill på early access, og faktisk likt det, hadde jeg nok gått lei av spillet lenge før det kom ut offisielt. Men så er jeg ekstremt kresen.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at early access er bedre enn trenden med at fullpris spill slippes med store feil og mangler . Jeg kjøpte foreksempel x:rebirht for fullpris og ble ufrivillig beta tester, og det ser ikke ut som noen av feilene med dette spillet blir fikset i nær fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette seriøst? Hvordan kan det være negativt å ha mulighet til å delta hvis man selv ØNSKER det? Det er da opp til hver enkelt om man vil delta, er det ikke noe for deg så la vær å se på det. Dette temaet er bare for å ha noe å kverulere på. Jo flere tilbud man har, jo bedre. Det er ikke påtvunget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette seriøst? Hvordan kan det være negativt å ha mulighet til å delta hvis man selv ØNSKER det? Det er da opp til hver enkelt om man vil delta, er det ikke noe for deg så la vær å se på det. Dette temaet er bare for å ha noe å kverulere på. Jo flere tilbud man har, jo bedre. Det er ikke påtvunget.

 

Det er seriøst i den forstand at vi ønsket, midt oppi alt tullet vi vanligvis snakker om, å ta opp et aktuelt tema som vi ikke syns er helt uproblematisk. Men don't worry, neste episode blir sikkert bare fjas og lydeffekter igjen ;)

Lenke til kommentar

Tar sjansen på å legge inn et programønske her. Tror det kunne være spennende om dere laget et program om fenomenet "Let's Plays" og streams ala "Twitch".

 

Jeg ser en god del "Let's Plays", og finner stor glede av dette, selv om jeg ofte også har spilt spillene selv. Det jeg kunne ønske at dere gjør samtidig, er å presenterer "lets play-skapere" av høy kvalitet, eller noen som skiller seg ut på interessante måter. Si fra om dere ønsker innspill før dere lager et slikt program, jeg har en viss oversikt, og tror kanskje jeg kan bidra med litt kunnskap.

Lenke til kommentar

Det kunne absolutt vært en god løsning - en slags måte å reservere seg mot Early Access-tilbud.

Ja lykke til sier jeg bare,
men ikke kom klorende på døren når dette spillet slippes ut som early acess om noen måneder
Er 100 prosent uenig med Audun og Jostein i denne saken, de beste spillene for meg er på Early acess akkurat nå. har hundrevis av timer i uferdige spill, og de hadde ikke eksistert visst folk ikke hadde støttet dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar sjansen på å legge inn et programønske her. Tror det kunne være spennende om dere laget et program om fenomenet "Let's Plays" og streams ala "Twitch".

 

Jeg ser en god del "Let's Plays", og finner stor glede av dette, selv om jeg ofte også har spilt spillene selv. Det jeg kunne ønske at dere gjør samtidig, er å presenterer "lets play-skapere" av høy kvalitet, eller noen som skiller seg ut på interessante måter. Si fra om dere ønsker innspill før dere lager et slikt program, jeg har en viss oversikt, og tror kanskje jeg kan bidra med litt kunnskap.

 

Hei Puzzlefuzz! Email oss på email (at) radcrew.net så tar vi gjerne imot innspill. Det er slettes ikke en dum ide og vi setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Er dette seriøst? Hvordan kan det være negativt å ha mulighet til å delta hvis man selv ØNSKER det? Det er da opp til hver enkelt om man vil delta, er det ikke noe for deg så la vær å se på det. Dette temaet er bare for å ha noe å kverulere på. Jo flere tilbud man har, jo bedre. Det er ikke påtvunget.

 

Det negative er at dette som alt annet vil misbrukes og dras til det ekstreme av store studio. Ingenting er påtvunget når det gjelder spill, men det går ann å bry seg om hvilken retning ting går allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det finnes noe negativt med early access. Advarselen er der. Buyer beware. Vi spillere klager på at store utviklere og utgivere gir ut uferdige spill, og at de er så distansert fra sitt community. Ta DICE/EA for eksempel. Ikke bare er Battlefield 4 et stygt eksempel på hvordan et spill IKKE skal være ved lansering, men Dice har dessuten oppført seg svært arrogant ovenfor sine fans over flere år nå. Alt de sier nå til dags er PR bullshit, de er aldri ærlige. Alt er løgn og dritt. Samtidig fnyser de av modding, en av hovedgrunnene til at BF1942 og BF2 var så populære så lenge som de var.

 

De fleste små indieutviklere som slenger sitt spill på early access bølgen på Steam, holder god kontakt med kjøperne. De svarer på spørsmål og kritikk på forumene, de hører på innspill og er generelt veldig trivelige.

Jeg betaler heller 50 euro til en ærlig indie-utvikler som godt mulig går konkurs under utviklingen og ikke klarer å fullføre spillet sitt, så jeg blir sittende fast med et uferdig spill. Jeg gjør heller det, enn å betale til disse store utgiverne og utviklerne som behandler meg som om jeg var en vandrende lommebok.

 

 

 


Det negative er at dette som alt annet vil misbrukes og dras til det ekstreme av store studio.

 

Som du sier, som med ALT annet. Dermed er dette ikke noe unikt for early access, og dermed er det ikke et negativt aspekt med early access. Det er et negativt aspekt med menneskeheten, med store griske selskap, med markedspolitikken som føres eller andre ting. Ikke med early access.

Det HAR allerede blitt dratt til deg ekstreme av store studioer, uten at de har benyttet seg av Early Access. Se på Rome 2. Hadde dette kommet ut på akkurat samme dag, men med en "Early Access" klistrelapp i Steam-butikken, så hadde ikke folk klaget. Fordi de hadde ikke forventet et ferdig spill. De som hadde kjøpt det, hadde kjøpt et uferdig spill og vært glad for å få tidlig tilgang til spillet. Resten ville ventet til spillet faktisk ble ferdig.

Slik som det faktisk ble med Rome 2, Aliens: CM, Battlefield 4, SimCity og utallige andre spill, så kjøpte mange folk det i god tro om at spillet faktisk var ferdig ved lanseringen. Alle ble lurt.

Så hvordan kan Early Access tilbudet tas lengre til det ekestreme enn hva utgivere allerede har gjort?

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alt jeg gjør er å komme med en generell anbefaling om å være forsiktig med å kjøpe produkter basert på løfter istedenfor noe håndfast. Det gjelder Kickstarter, det gjelder Early Access og det gjelder alle ting som tar betalt for noe som ikke er ferdig.

 

 

Ja lykke til sier jeg bare,
men ikke kom klorende på døren når dette spillet slippes ut som early acess om noen måneder
Er 100 prosent uenig med Audun og Jostein i denne saken, de beste spillene for meg er på Early acess akkurat nå. har hundrevis av timer i uferdige spill, og de hadde ikke eksistert visst folk ikke hadde støttet dem.

 

 

Hey, Star Citizen blir forhåpentligvis konge. :) Gammel Wing Commander-fan her.

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

Er dette seriøst? Hvordan kan det være negativt å ha mulighet til å delta hvis man selv ØNSKER det?

Jeg har tenkt det slik at dersom utviklerne får nok kjøpere under beta/utviklingen av spillet så er det en sjanse for at utviklingen av spillet blir ferdigstilt for tidlig eller at de ikke fullfører spillet i det hele tatt men lar det ligge som en beta.

 

Har utviklerne noen gang lovet at de skal gjøre spillet ferdig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...