Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

 

 

 

Som helsepersonell skal vi ha pasient i fokus, ikke religiøse eller politiske overbevisninger vi selv dyrker.[/size]

Likevel når jeg er på sykehus og treffer helsepersonell som heter Ole Knutsen, Mario Antonelli, Arun Kumar og Mohammed Karam, så er blir jeg nesten sikkert at de er Lutheraner, katolske, Hindu og muslim. Har de noe religiøse klær på seg blir det bare en bekreftelse av det jeg allerede trodde. De er mennesker også, ikke bare roboter uten individuelle bakgrunner

 

Det finnes leger i USA som kler på seg på uvannlige måter til å underholde pasientene slik at de ser bort fra deres smerter. En av dem ble velkjente og det ble laget en film om hans liv. Han het Patch Adams, han likte klovn uniform

Hvordan du som pasient selv velger og sette mennesker i bås. Er dessverre ditt valg. Alle har et navn og det må selv pasienter forholde seg til. I mine 25 år i helsevesenet har navn aldri vært et problem. Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

Du fordømmer da Patch Adams humoristisk uniform?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Som helsepersonell skal vi ha pasient i fokus, ikke religiøse eller politiske overbevisninger vi selv dyrker.[/size]

Likevel når jeg er på sykehus og treffer helsepersonell som heter Ole Knutsen, Mario Antonelli, Arun Kumar og Mohammed Karam, så er blir jeg nesten sikkert at de er Lutheraner, katolske, Hindu og muslim. Har de noe religiøse klær på seg blir det bare en bekreftelse av det jeg allerede trodde. De er mennesker også, ikke bare roboter uten individuelle bakgrunner

 

Det finnes leger i USA som kler på seg på uvannlige måter til å underholde pasientene slik at de ser bort fra deres smerter. En av dem ble velkjente og det ble laget en film om hans liv. Han het Patch Adams, han likte klovn uniform

Hvordan du som pasient selv velger og sette mennesker i bås. Er dessverre ditt valg. Alle har et navn og det må selv pasienter forholde seg til. I mine 25 år i helsevesenet har navn aldri vært et problem. Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

Du fordømmer da Patch Adams humoristisk uniform?

 

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du tror jeg skulle gjøre det. Regner med at du har fulgt med i debatten som er ført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du tror jeg skulle gjøre det. Regner med at du har fulgt med i debatten som er ført. [/size]

Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

 

 

Jeg visste ikke om klovn uniformen kvalifiserte seg som"utfordrende klær" siden det kunne overraske noe pasienter og setter fokus på klovnen ovenfor pasienten, noe du har indikerte

Tidligere

 

Det finnes mange leger i USA som er ikke vestlige innvandrere. Det finnes flere pasienter som reagere negativt bare pga legens etnisitet

Lenke til kommentar

 

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du tror jeg skulle gjøre det. Regner med at du har fulgt med i debatten som er ført. [/size]

Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

 

 

Jeg visste ikke om klovn uniformen kvalifiserte seg som"utfordrende klær" siden det kunne overraske noe pasienter og setter fokus på klovnen ovenfor pasienten, noe du har indikerte

Tidligere

 

Det finnes mange leger i USA som er ikke vestlige innvandrere. Det finnes flere pasienter som reagere negativt bare pga legens etnisitet

 

Prøv å se til neste gang om pasientgrupper og forskjellen mellom humor og religiøse/politiske symboler.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du tror jeg skulle gjøre det. Regner med at du har fulgt med i debatten som er ført. [/size]

Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

 

 

Jeg visste ikke om klovn uniformen kvalifiserte seg som"utfordrende klær" siden det kunne overraske noe pasienter og setter fokus på klovnen ovenfor pasienten, noe du har indikerte

Tidligere

 

Det finnes mange leger i USA som er ikke vestlige innvandrere. Det finnes flere pasienter som reagere negativt bare pga legens etnisitet

Prøv å se til neste gang om pasientgrupper og forskjellen mellom humor og religiøse/politiske symboler.
Jeg kjønner godt forskjellen men spørsmålet ble om du mente det var en betydelig forskjell. Det hjalp meg få vite mer nøyaktig hvordan du tenkte på saken. Din nedlatende tone er unødvendig
Lenke til kommentar

 

 

 

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du tror jeg skulle gjøre det. Regner med at du har fulgt med i debatten som er ført. [/size]

Men symboler og utfordrende klær, det har skapt vansker i flere situasjoner.

 

 

Jeg visste ikke om klovn uniformen kvalifiserte seg som"utfordrende klær" siden det kunne overraske noe pasienter og setter fokus på klovnen ovenfor pasienten, noe du har indikerte

Tidligere

 

Det finnes mange leger i USA som er ikke vestlige innvandrere. Det finnes flere pasienter som reagere negativt bare pga legens etnisitet

Prøv å se til neste gang om pasientgrupper og forskjellen mellom humor og religiøse/politiske symboler.
Jeg kjønner godt forskjellen men spørsmålet ble om du mente det var en betydelig forskjell. Det hjalp meg få vite mer nøyaktig hvordan du tenkte på saken. Din nedlatende tone er unødvendig

 

Beklager om du oppfattet meg som nedlatende. Det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg begynner å la meg farge litt. Jeg har ingen planer om å bli nazist eller innvandrerfiendtlig.

 

Muslimene har en del å rydde opp i "eget hus" etterhvert. ER jo mye rabbiate tullinger fra muslimenes leir, selv om det sikkert er en overvekt balanserte mennesker også derfra.

 

Det viser litt bein i nesa fra sveitserne den avgjørelsen der.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men i all verden, kan man snart gi pokker i alle disse forbudene? La nå folk gå kledd i hva de vil, om det er seg Burka, Hitler-mundur eller Ku-Klux-Klan laken bør da være revnede likegyldig. Begynner man med å skal forby et type klesplagg så blir det fort en slippery-slope.

Lenke til kommentar

Men i all verden, kan man snart gi pokker i alle disse forbudene? La nå folk gå kledd i hva de vil, om det er seg Burka, Hitler-mundur eller Ku-Klux-Klan laken bør da være revnede likegyldig. Begynner man med å skal forby et type klesplagg så blir det fort en slippery-slope.

Politiuniform?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det bli forbudt da?

 

Fordi det er et system som setter kvinner som annenrangs individer (dersom det fortsettes å aksepteres) i et samfunn som aksepterer slike regler om at kvinner skal bruke Burka, nicab..

 

Norge har likestillingslovgivning, og derfor skulle det ikke være vanskelig å avskaffe slik bekledning på norsk jord, om man er villig til å ta de skrittene.

 

Det er ikke bekledningen i seg selv som er så forferdelig, selv om det ser ganske rart ut, men det er hva det representerer for kvinnene. Det er kvinneundertrykkende rett og slett ved å akseptere en praksis med slike plagg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Politiuniform?

IKKE det samme. De som VELGER å bli politi AKSEPTERER da at de også må bruke politiets uniform i arbeidstiden. Må være mulig å skille snørr fra bart i denne debatten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi det er et system som setter kvinner som annenrangs individer (dersom det fortsettes å aksepteres) i et samfunn som aksepterer slike regler om at kvinner skal bruke Burka, nicab..

Er ikke da burka, niqab og liknende plagg da et symptom på et helt annet problem? Blir det ikke litt feil å hakke på symptomet fremfor å gå løs på selve årsaken?

 

Norge har likestillingslovgivning, og derfor skulle det ikke være vanskelig å avskaffe slik bekledning på norsk jord, om man er villig til å ta de skrittene.

Hvem skal da bestemme hva som er akseptabel bekledning mtp likestilling eller ikke? Hva er reglene? En mor som kler opp sin datter i prinsessekostyme, bidrar det til likestilling?

 

Det er ikke bekledningen i seg selv som er så forferdelig, selv om det ser ganske rart ut, men det er hva det representerer for kvinnene. Det er kvinneundertrykkende rett og slett ved å akseptere en praksis med slike plagg.

Nei, det er kvinneundertrykkende å ikke ta tak i det faktiske problemet. Ved å forby plagget så bidrar man kun til å skjule problemet. I verste fall kan det da føre til at disse kvinnene ikke kommer seg ut.

 

At noe ser rart ut er ikke grunn nok til å forby det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Politiuniform?

IKKE det samme. De som VELGER å bli politi AKSEPTERER da at de også må bruke politiets uniform i arbeidstiden. Må være mulig å skille snørr fra bart i denne debatten.

Jeg tenkte heller på problemet med å ikke forby noen klær, fører til at det nødvendigvis må være lovlig å gå med politiuniform. Selv om man ikke er politi.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke bekledningen i seg selv som er så forferdelig, selv om det ser ganske rart ut, men det er hva det representerer for kvinnene. Det er kvinneundertrykkende rett og slett ved å akseptere en praksis med slike plagg.

Nei, det er kvinneundertrykkende å ikke ta tak i det faktiske problemet. Ved å forby plagget så bidrar man kun til å skjule problemet. I verste fall kan det da føre til at disse kvinnene ikke kommer seg ut.

 

At noe ser rart ut er ikke grunn nok til å forby det.

 

 

Det er et veldig godt poeng.

 

Men, jeg tenker at vi må begynne et sted, så da er plagget det mest synlige i samfunnet. Så kan kanskje en egen enhet fra helseapparatet ta tak i oppfølging av familier der kvinner frihetsberøves etterpå. Nøyaktig hvordan man får ordnet det er vanskelig å si. Men, man bør jo gjøre noe med det også. Det er ikke tillatt å holde mennesker innestengt under tvang, men det kan være svært vanskelig å avdekke.

 

Kanskje en egen politienhet med et slep av helsearbeider må til, for å penetrere privatsfæren deres litt. Og gjerne uthenting av kvinnene, slik at de må møte opp til politi uten ektefelle og barn på slep, som kan avsløre ting dersom kvinnen røper hva som står på. De bør vel få til et slags spesialkrisesenter for kvinner med muslimsk bakgrunn. Ja, jeg vet at man har krisesenter for mishandlete kvinner (og menn evt.). Men, dette er jo noe som stikker dypt kulturellt, så da er det nok behov for noen som har spesialkompetanse på den kulturen til å hjelpe kvinnene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ville det ikke være lettere å gjøre Islam forbudt da ?

 

Istedenfor å sirkle rundt grøten slik.

 

Det er umulig å håndheve et forbud mot en ideologi. Man kan kun håndheve et forbud mot handlinger, noe som man i retrospekt kan peile tilbake til en ideologi. La oss si at du er overbevist om at te er tingen. Jeg er overbevist om at kaffe er mye bedre. Og så sier vi at du virkelig ikke liker at jeg liker kaffe så mye. Så du forbyr salg og kjøp og konsum av kaffe. Men hvordan i all verden skal du kunne forby og håndheve et forbud mot min oppfatning om at kaffe er bedre enn te? Dersom du hadde likevel fått gjennom dette kaffeforbudet så ville jeg vært nødt til å gå ulovlige veier dersom jeg vil ha kaffe fortsatt, tross et forbud. Jeg måtte gått under jorden og kanskje rota me borti svartebørsnettverk. Der ville jeg jo kun møtt likesinnede kaffeelskere, kanskje flere av de liker enda sterkere kaffe enn det jeg likte i utgangspunktet. Og når jeg henger med gjengen der så skal man ikke se bort ifra at jeg gradvis nyter min illegale kaffe sterkere og sterkere.

Lenke til kommentar

Så, siden jeg ikke liker te men heller vil ha kaffe, så vil du ikke bare forby kaffe? Du vil tvinge meg til å bytte over til te med vold og drepe meg dersom jeg nekter? Nei, korstog kan vel sies å ikke ha hjulpet noe særlig i fortiden, ser ingen grunn til at de plutselig skal begynne å virke nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...