Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp en gammel utelampe av jern. Slipt bort masse rust og malt på nytt. Brukt bengalakk eller hva det nå heter igjen. 

 

Jeg la merke til at foten til lampa er helt rustfri, til tross for 20år ++ stående ute. Og at denne var smurt inn med noe fett eller olje. Hva tror dere dette kan være? For den foten (og andre deler av lampa) skulle gjerne fått et nytt lag med dette fettet. Eller hva vil dere anbefale å bruke som ekstra rustbeskyttelse? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis er det som du skriver fett. Det kunne også vært Owatrol antirust-olje men jeg er usikker på om den ville holdt seg på såpass lenge som du beskriver.

Vurderer å kjøpe det for å ta knekken/forsegle rundt rusten som finnes innvendig i lampa. 

Pappa foreslo at det kunne være noe som ble kalt for "gris". Noen anelse om hva dette er? 

Lenke til kommentar

Aha. Takker. 

Noe forslag til hva jeg kan bruke? Jeg kan kommer til å kjøpe inn denne Owatrol anti-rust olje for å ta rusten på innsiden av lampa. Det er en stålampe, ca 1,7m opp til pæra. Innsiden er litt rusten. 

 

Du får ikke tatt rusten med Owatrol. Den bare kapsler inn rusten, men det kapser den inn bra.

 

Jeg pleier bruke denne. Ferro-bet. ( Har de på bl. a Jernia), tar på det et par tre ganger og senere Owatrol og eventuelt arcanol over det. Owatrol kan også blandes 50/50 med arcanol. Men det spør jo hvordan du kommer til når det er innvendig.

 

260010%20Ferro-Bet%20Rustfjerner-700x700

Lenke til kommentar

Du får ikke tatt rusten med Owatrol. Den bare kapsler inn rusten, men det kapser den inn bra.

 

Jeg pleier bruke denne. Ferro-bet. ( Har de på bl. a Jernia), tar på det et par tre ganger og senere Owatrol og eventuelt arcanol over det. Owatrol kan også blandes 50/50 med arcanol. Men det spør jo hvordan du kommer til når det er innvendig.

 

260010%20Ferro-Bet%20Rustfjerner-700x700

Jeg har ikke mulighet til å komme til skikkelig uten å ødelegge lampa. Har vel en åpning på 5 x 5 cm nederst for å komme til. 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Ble nettopp oppmerksom på tråden. Rart den ikke var startet av Jotun. :-)

 

Mitt spørsmål skiller seg antakelig fra alt dere har diskutert tidligere, så jeg beklager at jeg ikke tok meg tid til å lese det.

 

Kommunen har for 12 år siden opparbeidet en turløype i skogen. Siden har denne blitt glemt.

Jeg er glad i denne turløypa, som er lite brukt. Jeg kjøpte en sag på Biltema, og ryddet stien grundig.

Mange trær falt i fjor vinter. Det var mye å rydde opp i for å få stien fremkommelig.

 

Stien ble merket med røde prikker på trær.

Disse falmer. Man kan gå seg vill. Dette vill jeg unngå, både ved å rydde stiene og fornye malingen.

 

Hvordan maler jeg røde prikker på trær i skogen?

Jeg fikk en halvfull sprayboks av en fetter. Den var mer rødbrun, og ikke så synlig. Tror den er ment for metall, som sykler.

 

Jeg kjøpte en sprayboks på Biltema. Den var spesiellt laget for oppmerking:

https://www.biltema.no/bygg/maling/spraymaling/merkespray-2000021111

Men er den egentlig ment å være permanent? Eller er den laget for å være midlertidig, så oppmerkingen ikke skjemmer når anleggsarbeidet er over?

 

Hva bruker man for å merke turløypa permanent? Pensel og malingspann? Det er mindre praktisk. Men jeg ønsker ikke å måtte gjenta dette annenhvert år idet de gamle malingprikkene forsvinner.

Lenke til kommentar

*snip*

Du har jo "amatørmerker" som Jotun, Butinox, Gjøco med fler og "proffmerker" som Flügger og Beckers. Proffmerkene har en tendens til å være mer tyntflytende enn amatørmalingen og kan følgelig være litt vanskeligere å påføre for folk som denne tråden sikter seg inn på. Opplever du at førsteposten litt ensidig har vært siktet inn på produkter fra Jotun har ikke det vært meningen. Kanskje jeg skal ta en liten revisjon og gjøre den mer merkenøytral?

 

Jeg kjenner ikke til sprayboksen fra Biltema som du lenker til men jeg kan ikke tenke meg den er ganske permament. Med "ganske permament" mener jeg maling som sitter ganske lenge men slites av vær og vind. 

 

Hvor denne skogen er kan være litt avgjørende for hvor lenge den varer også. Jeg malte noen staker ved hytten (ved havet) med signalgul farve på pilene slik at de skulle synes bedre men etter 3 år har de blitt ganske blasse. Nå mistenker jeg at skogen din ikke ligger sånn veldig utsatt til så det bør holde en del år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med Jotun var bare en vits. Jotun er en kjent bruker her på forumet, og også et malingmerke og et norrønt troll.

Jeg kritiserer ikke at denne malingrelaterte tråden har bias for og mot malingprodusenten. Jeg sier bare det hadde vært morsomt om Jotun var trådstarter i denne malingtråden.

 

Mitt mål er å male prikker på trær i en skog i Lindesnes kommune, langt unna havet.

Prikkene bør være synlig røde på avstand, og permanente.

Biltema merkespray og den rødbrune sykkelmalingen oppfyller ikke mine forventninger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for informativ tråd, imponerende OP.

Jeg har et problem med veggene mine (nye). Det er gips. Etter maling (i regi av utbygger) fremstår veggene med en overflate som nærmest ligner strukturtapet (se bilder), som jeg ikke synes er pent. Jeg har ikke sammenligningsgrunnlag, så jeg spør her. Er dette en feil? De har såvidt meg bekjent sprøytemalt rubbel og bit. 

Vi ønsker å tapetsere kontrastvegg(er). Vil det kunne bli et problem på denne overflaten.

 

post-77573-0-11044300-1562689133_thumb.jpg

post-77573-0-96525300-1562689146_thumb.jpg

post-77573-0-70155100-1562689161_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Synes ikke det der ser ut som særlig bra utført arbeid på gipsplater. Jeg hadde ikke godtatt det der.

 

Arrestér meg gjerne, men tapet på kontrastvegger pleier vel å være nokså tynn og relativt glatt og "elegant"? Jeg tror kanskje du får et problem ved at tapeten ikke blir helt glatt men vil kjennes ruglete når du tar på den, spesielt om det er tynt papir. Om papiret er tynt tror jeg også du vil slite med kantene (skjøtene) på tapeten og at du over tid vil få slitasje i disse skjøtene.

 

Det er vel sånn ca 3 måter å fikse veggen på om du ikke kan leve med "strukturen". 1: skifte ut gipsplatene (men det gidder nok nesten ingen å gjøre), 2: pusse ned ujevnhetene i malingen (slitsomt spesielt når det plastmalinger/akryl som smelter på pussepapiret - det går med mye papir og du bør ikke bruke roterende sliper) eller 3: Sparkle ut veggen du vil ha fikset og pusse ned sparkelet til flaten er jevn. Husk i såfall å grunne skikkelig før du legger tapet....

 

Vet ikke om det er bildet som lyver, men har de ikke teipet fullstendig på skakke når de satte av på pipa(?)

Lenke til kommentar

På meg ser det ut som de har brukt latexbasert maling som de har "lugget opp" med litt grov rulle eller at de har sprøytet det på en litt grov murflate. Den skal med andre ord se slik ut regner jeg med.

Har de ikke kjørt på med kun 1 strøk som er lagt for tykt? Mulig de har brukt grov rulle også, men jeg synes det ser mer ut som små sig over hele fjøla pga for tykt strøk? Arrestér meg gjerne, men jeg ville nok ikke brukt grov rulle på slike vegger.

Lenke til kommentar

"Pipa" er en søyle, ca 25 cm bred. Jo, det er skakt. :) Det skal sies at huset ikke er overlevert ennå. Og utbygger har nok ei høne å plukke med maler'n når de går runden sin. Men jeg mistenker at hele huset må fikses på alle vegger før det godtas fra vår side.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...