Gå til innhold

Vedlikehold i forumet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte ikke helt at det går an. Da blir det ikke noen spesiell lang tenking i om du virkelig vil bytte brukernavn, og det blir ingen som vurderer om det er et godtatt brukernavn.

Det kan godt hende at det blir mange endringer der folk angrer, men må vente i 180 dager for å endre igjen.

Den diskusjonen tar man i denne tråden. :)

 

Edit: Flott å se at nøstede sitater er aktivert igjen! Bra jobba.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Her kommer jeg med en skikkelig diskusjonssak:

 

I et annet forum jeg henger i, har moderatorene tatt seg oppgaven å rydde forumet for brukere som ikke er aktive, dvs. brukeres som har registrert seg for lenge siden og ikke har ett eneste innlegg!

 

Bringer opp dette fordi jeg ville bruke brukernavnendrings funksjonen og fikk beskjeden om at brukernavnet allerede var opptatt. Etter en rask titt i medlemslista fant jeg at brukeren var registrert i 2006 og ikke hadde noen innlegg i det hele tatt (!). Det så jeg også på flere av brukere som kom opp i lista.

 

Toppstyret har gjort en veldig bra jobb med oppgraderingen og syns det hadde blitt enda bedre om vi kunne lirke vekk de uaktive. Tror det vil ha flere fordeler enn ulpemper (mtp belastning på serverne osv).

 

Nå snakker jeg for allmennheten når jeg sier at det er bare kjipt når man skal velge et brukernavn og oppdage at brukernavnet er opptatt av noen som ALDRI bruker dette forumet.

 

Det er bare urettferdig at vi aktive skal lide for det som skapes av de uaktive. Jeg stemmer for en real opprydding av forumet! Hvem er med meg?

Lenke til kommentar
Her kommer jeg med en skikkelig diskusjonssak:

 

I et annet forum jeg henger i, har moderatorene tatt seg oppgaven å rydde forumet for brukere som ikke er aktive, dvs. brukeres som har registrert seg for lenge siden og ikke har ett eneste innlegg!

 

Bringer opp dette fordi jeg ville bruke brukernavnendrings funksjonen og fikk beskjeden om at brukernavnet allerede var opptatt. Etter en rask titt i medlemslista fant jeg at brukeren var registrert i 2006 og ikke hadde noen innlegg i det hele tatt (!). Det så jeg også på flere av brukere som kom opp i lista.

 

Toppstyret har gjort en veldig bra jobb med oppgraderingen og syns det hadde blitt enda bedre om vi kunne lirke vekk de uaktive. Tror det vil ha flere fordeler enn ulpemper (mtp belastning på serverne osv).

 

Nå snakker jeg for allmennheten når jeg sier at det er bare kjipt når man skal velge et brukernavn og oppdage at brukernavnet er opptatt av noen som ALDRI bruker dette forumet.

 

Det er bare urettferdig at vi aktive skal lide for det som skapes av de uaktive. Jeg stemmer for en real opprydding av forumet! Hvem er med meg?

 

Jeg er med deg. Det plaget så veldig når jeg skulle skifte navn, så var nærmest alle jeg ville ha opptatt av folk som hadde null eller et innlegg på flere år.

Lenke til kommentar
Her kommer jeg med en skikkelig diskusjonssak:

 

I et annet forum jeg henger i, har moderatorene tatt seg oppgaven å rydde forumet for brukere som ikke er aktive, dvs. brukeres som har registrert seg for lenge siden og ikke har ett eneste innlegg!

 

Bringer opp dette fordi jeg ville bruke brukernavnendrings funksjonen og fikk beskjeden om at brukernavnet allerede var opptatt. Etter en rask titt i medlemslista fant jeg at brukeren var registrert i 2006 og ikke hadde noen innlegg i det hele tatt (!). Det så jeg også på flere av brukere som kom opp i lista.

 

Toppstyret har gjort en veldig bra jobb med oppgraderingen og syns det hadde blitt enda bedre om vi kunne lirke vekk de uaktive. Tror det vil ha flere fordeler enn ulpemper (mtp belastning på serverne osv).

 

Nå snakker jeg for allmennheten når jeg sier at det er bare kjipt når man skal velge et brukernavn og oppdage at brukernavnet er opptatt av noen som ALDRI bruker dette forumet.

 

Det er bare urettferdig at vi aktive skal lide for det som skapes av de uaktive. Jeg stemmer for en real opprydding av forumet! Hvem er med meg?

 

Jeg er med deg. Det plaget så veldig når jeg skulle skifte navn, så var nærmest alle jeg ville ha opptatt av folk som hadde null eller et innlegg på flere år.

 

Nå skal det sies at ikke alle brukere her er aktive postere, det er mange som bare er innom for å lese... Man burde i alle fall luke ut dem som ikke har postet OG som ikke har logget inn på X antall (mange) dager ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå skal det sies at ikke alle brukere her er aktive postere, det er mange som bare er innom for å lese... Man burde i alle fall luke ut dem som ikke har postet OG som ikke har logget inn på X antall (mange) dager ...

Dager? Måneder minst. Jeg syns at brukere som ikke har vært aktive på et år, med veldig få innlegg, burde slettes. Det er også en god del brukere som har status som "validating".

 

Litt testing:

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2007, med 60 resultat per side får jeg 722 sider, kjapt regnet er det 43,320 medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 567 sider, kjapt regnet er det 34,020 medlemmer.

Søk på brukere som har færre enn 10 innlegg, som ikke har vært logget inn eller postet et innlegg siden 01-01-2005, med 60 resultat per side får jeg 437 sider, kjapt regnet er det 26,220 medlemmer.

Søk på brukere som ikke har vært logget inn siden 01-01-2006, med 60 resultat per side får jeg 1,292 sider, kjapt regnet er det 77,520 medlemmer!

Søk på brukere som har status som validating, med 60 resultat per side får jeg 214 sider, kjapt regnet er det 12,840 medlemmer.

 

Jeg vet dette er et stort forum, og statistikk har en del å si for hvor stort det er, men skal vi virkelig samle på "ubrukelige" brukere i evigheten? Personlig syns jeg det er på høy tid med en skikkelig oppryddning, sannsynligheten for at noen med færre enn 10 poster kommer tilbake etter et år med inaktivitet er svært liten, om ikke mikroskopisk. Å rydde er bare positivt, det frigjør også brukernavn til nye brukere.

Lenke til kommentar

Veldig bra jobbet Kiire! Det er godt å få en oversikt. Men som oversikten viser er det veldig mange brukere det er snakk om, og jeg tror også at modsene har tenkt på dette, men ikke tatt bryet fordi det vil ta lang tid å rydde opp. Er enig at det er en stor jobb, men jeg syns det bør gjøres likevel. Jeg stiller gjerne opp som ekstrahjelp hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ingen stor jobb i det heletatt. Et automatisk script kan lages som sletter brukere etter gitte kriterier, det gjør mindre vondt enn en blodprøve :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En "skånsom" løsning for dette kunne jo ha vært et automatisk system som sender ut en mail til alle brukere som har 0 innlegg og ikke har vært innlogget på X måneder (f.eks. et år). I mailen kunne det da ha vært et valg om å beholde kontoen eller ikke. Alle som ikke bekreftet at de fremdeles ville ha kontoen (gjennom tilsvarende link som for å aktivere kontoer i utgangspunktet) innen X dager/uker vil da få kontoen sperret. Dette må vel være en grei måte som ikke er til ulempe for noen, samtidig som det er enkelt for drift å gjennomføre?

 

Edit: Det som evt. kan tale mot at inaktive kontoer blir slettet i det hele tatt er vel at man kan vise til et enormt antall medlemmer. Men det burde vel være mer prestisje i å ha 70 000 aktive brukere enn 100 000 registrerte kontoer (tallene er tilfeldige, men akkurat hvor mange det er snakk om er ikke så relevant.. poenget er det samme).

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Sletter man inaktive brukere så sletter man samtidig alle innlegg fra de nevnte brukerene. Alle trådene de har startet vil få et annet førsteinnlegg fordi det første svaret fra en aktiv medlem vil havne først i trådene. Det kan gjøre mange eldre tråder som fortsatt er gode ressurser til helt meningsløse og uten sammenheng. Det vil etter min mening rasere forumet som oppslagsverk. Vil man ha et forum som kun inneholder nye tråder og aktive medlemer så blir det et langt steg i retning av IRC/MSN.

 

Hvis man skulle frigjort brukernavn fra inaktive medlemer så foreslår jeg heller å lage et script som endrer brukernavn automatisk. Som eksempel på hvordan det kan gjøres bruker jeg mitt eget brukernavn:

 

Simen1 -> Inaktiv-3851-Simen1

 

Da vil alle eldre tråder og innlegg bevares samtidig som inaktive men ønskede brukernavn frigjøres. "Skryteverdien" av antall medlemmer bevares også. Etter min mening bør et sånt script ikke kjøres på medlemmer som har vært logget inn de siste 12 månedene. Dersom noen som har vært lengre inaktive vil ha tilbake det gamle brukernanvet sitt så kan de bytte hvis det fortsatt er ledig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...