Gå til innhold

[Løst] Fat < Fit


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Da er jeg supermotivert til å forandre livsstilen min til det bedre etter en titt på deres ulike treningslogger. Flott side!

Meldte meg inn på Actic treningssenter i oktober i fjor. Kan vel nesten telle på en finger hvor mange ganger jeg har vært der hittil.. jadajada skjerpings. Nå skal det bli bedre! Bare ett lite problem da, jeg er heeelt grønn når det gjelder trening. Hva skal jeg putte i kjeften? Hvilke program passer mine mål best? osv. De folka bak disken på Actic har jo ordna meg et greit program (?), men alle sier jo at det og det og det passer best..

Kan jo kanskje gi dere en liten pekepinne på hvor jeg ligger per idag og hvor jeg vil være. Har ikke tatt en grundig undersøkelse av min kropp da, så fettprosent og diverse andre mål får jeg ta en annen gang.

 

-Høyde: 1.82m.

-Vekt: 86,7 (målt 08.04.13 på morningen.)

-Og ellers er det medium størrelser det går i, men kjenner det begynner å bli bittelittmye trangt ja :(

 

Målet mitt ja..hmm..sier bare fit jeg! Har lyst på en stram kropp som ikke dirrer så jævlig for å si det sånn! Vil ned til rundt 80kg og holde meg der. Six pac er ikke noe mål, men flatere mage hadde ikke gjort noe! Er lei av å presse inn magen for ikke å bomme på dassen, hehe. :-) Hovedsaklig vil jeg bare bli sunnere, sterkere, bedre selvtillit og føle meg mer levende rett å slett.

 

Og for å klare dette trenger jeg motivasjon, så da er jo dette en flott side for dere å skryte meg til topps :-) Iallefall gi meg det lille ekstra så jeg kommer meg bort fra pc skjermen og til treningssenteret!

 

Så da er jeg igang. Ønsker meg selv lykke til og håper på noen følgere som kan hjelpe meg å nå mine mål.

Heller Ikke vær redd for å kommentere, har god selvironi og tar både det positive og det negative til ettertanke! Alt hjelper.

Jeg skal klare dette!!! :woot:

 

 

Her er bilder av meg per 09.04.2013. Detter er altså de første bildene jeg legger ut her og er fra begynnelsen av min nye livsstil. Skjemmes litt over at jeg har latt kroppen min få disse ekstra kiloene :blush: Men dette skal endres på!! Tenker jeg legger ut framskrittsbilder 1 gang i måneden, så følg med! :)

 

post-304620-0-02526800-1365529765_thumb.jpg Trykk for større bilder :-)

Endret av Nybegynner92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til Diskusjon.no kompis!! :)

 

Siden jeg sitter på jobb nå har jeg ikke så alt for mye å komme med, men du kan ta en liten kikk i min logg for å se hva jeg gjorde, samt de mange andre loggene her.

 

Gode sider for flotte artikler om trening og kosthold (samt litt motivasjon) :

http://iform.no/

http://www.treningsforum.no/

http://fitnessbloggen.no/

http://gymandmotivation.tumblr.com/

 

Gleder meg til Ti på Topp i sommer, da skal flesket få brent seg! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spis mindre. 500 - 1 000 kcal i underskudd i døgnet vil raskt få deg ned i vekt (0,5 - 1 kg i uken), samtidig som det ikke er for vanskelig å etterleve. Pass på at du spiser variert og får i deg nok protein, fettsyrer vitaminer og mineraler. Fisk er en veldig enkel måte å oppnå dette på. Laks, grønnsaker og bønner er for eksempel helt supert. Husk uansett på at samme hvor sunt du spiser, så er det mengden (antall kcal) som bestemmer om du klarer å gå ned i vekt. Det er også viktig å tenke på at dette ikke er en kur, men begynnelsen på en bedre livsstil.

 

Når det kommer til trening så forbrenner det lite kcal i forhold til innsatsen det krever. Det er altså kostholdet som er viktigst for å gå ned i vekt. Når det er sagt så er det absolutt anbefalt å trene, da det gir utallige helsegevinster. Større muskelmasse gir også høyere forbrenning...og selvtillit. Når det kommer til treningsprogram så må det nesten lages ut i fra dine mål og ønsker...og forutsetninger. Jeg er sikker på at programmet du har fått på treningssenteret er godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Kan ta for meg dagen idag:

Måket sny for å få ut bilen. Kanskje ikke så mye trening da, men godt å starte dagen med litt frisk luft. Så var det inn å spise en god frokost. Cornflakes med melk og banan + en kopp kaffe serverte jeg til megselv. Tenkte det gav meg nok energi til å dra til Actic!! Er vel heller ikke så usunt når jeg droppa sukkeret(?) *stolt* :w00t: Jeg har forresten en tendens til å veldig ofte droppe frokost, spise litt lunch og så vente til sent på kvelden før jeg hiver i meg aaaalt for mye mat. Dette må endres på! Må få laget meg en plan for hva jeg skal spise og når. Har lite peiling på kcal osv men jeg vil ikke gå ned i vekt og samtidlig tape muskler. Jeg vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Men tilbake til idag. Når maten var godt fordøyd sto Actic som neste på lista. Har ikke den minste aaaanelse om hva de ulike apparatene jeg tok i bruk der heter. Husker heller ikke hvor mye vekt jeg valgte på de. Men en ting husker jeg, og det er at jeg tok hver øvelse 12 ganger før jeg gikk til neste :-D Repitisjoner kalles vel det(?) hvis jeg ikke blander her :hmm:

Og startet selfølgelig hele treningen med oppvarming da. 7 minutter på sykkelen og der slo jeg faktisk ny personlig rekord. Hele 3,2km på så kort tid. Jepp jeg er så motivert nå at jeg har hentet fram kondis jeg ikke hadde :-D

Avsluttet økten med en stund på tredemøllen, og nå sitter jeg her og er supergla for at jeg klarte dette uten å kaste opp! Kjente tredemøllen vrengte magesekken min så var ikke så langt unna :nei2: Kondis...

 

Siden jeg som sagt ikke har peiling på hva nesten noen apparater heter, skal jeg ta med meg den treningsplanen fra Actic hjem og legge det ut her. Kanskje dere har noen tips til forbedringer på den og slikt :-)

 

En siste ting:

Når jeg allerede har tatt en økt på actic og er rimelig sliten, men utover dagen får jeg jo i ny og ned småe energikick. Kan jeg da ta noen push ups og sit ups eller? Har hørt at muskler må hvile en stund etter endt treningsøkt, så vet ikke om det hjleper å trene litt hjemme også på de samme musklene?

Lenke til kommentar

En siste ting:

Når jeg allerede har tatt en økt på actic og er rimelig sliten, men utover dagen får jeg jo i ny og ned småe energikick. Kan jeg da ta noen push ups og sit ups eller? Har hørt at muskler må hvile en stund etter endt treningsøkt, så vet ikke om det hjleper å trene litt hjemme også på de samme musklene?

Det kommer helt an på hva målet ditt er. Hvis målet ditt ikke er å få størst mulig muskler gjør det ingenting å belaste musklene to dager etterhverandre. Dersom du får energikick kan du heller gå deg en liten tur. Det vil hjelpe på vektnedgangen du ønsker. Styrketreningen kan du ta på gymmet. :) Å plutselig begynne med masse push-ups flere ganger om dagen hver dag kan irritere senefester osv. Jeg vil også heller anbefale deg å ta noe annet enn sit-ups for magetreningen, da sit-ups egentlig er svært lite gunstig.

Denne er derimot svært god.

 

Fint om du klarer å skrive ned her hvordan styrkeprogram du trener. Hvor mange dager i uken tenker du å trene? Og som nevnt tidligere er kostholdet det aller viktigste for vektnedgang. Så dersom du skriver ned hva du spiser i løpet av en dag som er representativt for hvordan kostholdet ditt er nå, hadde det vært fint.

Det er sikkert mange her inne som er villige til å hjelpe deg med treningen/kostholdet og før du vet ordet av det kan du ganske mye selv. Så lenge du står på over tid så klarer du å få til det du vil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å droppe frokost, så lenge du i løpet av dagen får i deg den mengden du trenger av det du trenger. Det finnes mange myter om kosthold.

 

Når det kommer til treningen så er det for det første ikke noe poeng i å sette rekorder under oppvarmingen. Du får lite igjen for treningen om du sliter deg ut før treningen begynner. Eller bør du prøve å følge programmet, og ikke rote for mye rundt ved å ta litt her og litt der. Da blir det veldig vanskelig å holde oversikt over hva du egentlig holder på med, og du kan fort ende opp med en skjev fordeling av øvelser. Det er riktig at kroppen trenger restitusjon etter en treningsøkt. Til å begynne med passer det fint å trene 3 ganger i uken.

 

Du sier du vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Det er vel det de fleste vil, men dette er to forskjellige prosesser, som ikke er lett å kombinere. Det vanlige er å ha perioder hvor en bygger muskler, men samtidig legger på seg fett, for så å ta en periode hvor en mister fettet, men beholder mest mulig muskelmasse.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva målet ditt er. Hvis målet ditt ikke er å få størst mulig muskler gjør det ingenting å belaste musklene to dager etterhverandre. Dersom du får energikick kan du heller gå deg en liten tur. Det vil hjelpe på vektnedgangen du ønsker. Styrketreningen kan du ta på gymmet. :) Å plutselig begynne med masse push-ups flere ganger om dagen hver dag kan irritere senefester osv. Jeg vil også heller anbefale deg å ta noe annet enn sit-ups for magetreningen, da sit-ups egentlig er svært lite gunstig.

http://www.youtube.com/watch?v=6TKktamzq4o

Denne er derimot svært god.

 

Fint om du klarer å skrive ned her hvordan styrkeprogram du trener. Hvor mange dager i uken tenker du å trene? Og som nevnt tidligere er kostholdet det aller viktigste for vektnedgang. Så dersom du skriver ned hva du spiser i løpet av en dag som er representativt for hvordan kostholdet ditt er nå, hadde det vært fint.

Det er sikkert mange her inne som er villige til å hjelpe deg med treningen/kostholdet og før du vet ordet av det kan du ganske mye selv. Så lenge du står på over tid så klarer du å få til det du vil. :)

 

**Skal få nedskrevet mitt styrkeprogram snares mulig! Har planer med minimum 3 Actic økter i uken til og begynne med. + eventuelle turer ut i frisk luft og slikt. Så skal jeg prøve meg hjemme på den rkc plankingen også! Skal oppdatere dere på hva jeg spiser framover nå i tillegg. Men når jeg ser tilbake i tid så har det gått mest i brød og varmmat stort sett hver kveld. Varmmat her i bygget er for det meste taco, kylling, salater og wok. Sjelden vi lager noe nytt. Har lagt godterispisingen i ukedagen på hylla, men unner meg mest sannsynlig noe godt på lørdager. Og så er jeg superstolt da jeg har avsluttet mitt 3-4 års forhold til daglige energidrikker. Har vært nykter nå i straks en måned! Føles godt :-) Nå går det i vann og den nye ZerOh saften.

Gleder meg til å lære mer om trening og kosthold, og håper på mange innspill til hva jeg burde spise og ikke spise når dere har fått ett bedre overblikk over mitt mål og hvordan jeg trener!

PS: prøvde den rkc plankingen. FyF**n jeg kjente det godt :-)

 

Det er ikke farlig å droppe frokost, så lenge du i løpet av dagen får i deg den mengden du trenger av det du trenger. Det finnes mange myter om kosthold.

 

Når det kommer til treningen så er det for det første ikke noe poeng i å sette rekorder under oppvarmingen. Du får lite igjen for treningen om du sliter deg ut før treningen begynner. Eller bør du prøve å følge programmet, og ikke rote for mye rundt ved å ta litt her og litt der. Da blir det veldig vanskelig å holde oversikt over hva du egentlig holder på med, og du kan fort ende opp med en skjev fordeling av øvelser. Det er riktig at kroppen trenger restitusjon etter en treningsøkt. Til å begynne med passer det fint å trene 3 ganger i uken.

 

Du sier du vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Det er vel det de fleste vil, men dette er to forskjellige prosesser, som ikke er lett å kombinere. Det vanlige er å ha perioder hvor en bygger muskler, men samtidig legger på seg fett, for så å ta en periode hvor en mister fettet, men beholder mest mulig muskelmasse.

 

**Prøver så godt jeg kan med å spise frokost så jeg får fordelt måltidene mine så godt jeg kan utover dagen. I mitt tilfelle så er jeg flink til å spise litt lunch før jeg hiver i meg myyye på kvelden.

Skal prøve å følge treningsprogrammet jeg har fått til punkt og prikke heretter, takk for tipset!

Finnes det noen andre løsninger enn å ta litt av hver? Som f.eks en type diett der jeg får i meg nok til å gå ned i vekt samtidlig som jeg kan trene og bygge muskler? Må bare spørre siden dette er nytt å spennende :-)

Endret av Nybegynner92
Lenke til kommentar

Oppdatering på min første dag.

Går til jobb, woho! Sparer penger på parkering og får frisk luft. Er ikke rare veien til jobb da, men likevel en start. :)

Har også planket hjemme. Måtte prøve rkc planken et par ganger før jobb. Tror det funker bra når hele kroppen rister og jeg nesten driter på meg :tease: Pustet bra tungt etter 10-15 sekunder.

Og mat ja.

Frokost: Cornflakes med melk og banan! En kopp kaffe på sia.

Lunch: En veldig lite grov brødskive med brunost og jordbær. Skal ordne meg megagrovt brød når lønna og storhandelen står for tur. + en del andre ting til mitt nye kosthold som jeg forhåpentligvis blir tipset om gjennom denne tråden.

Middag/Kvelds: 3 pannekaker :hm: Sikkert ufattelig usunt siden det er remapulver pannekake. (?)

Ble også en tur til svigersøster. Der ble jeg servert kyllingsalat! Tok en liten posjon :-) Ikke mere mat idag!

 

PS: Har glemt å fortelle at jeg snuser regelmessig med en og anna røyk innimella. Men tenker at røyken dropper jeg helt fra og med nå og skal prøve å trappe litt ned på snusbruket. Går en boks annahver dag ca.

 

Takk for idag og håper dere følger med videre. Gleder meg til flere innspill med tips og triks. Dette blir gøy :woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering på min første dag.

Går til jobb, woho! Sparer penger på parkering og får frisk luft. Er ikke rare veien til jobb da, men likevel en start. :)

Har også planket hjemme. Måtte prøve rkc planken et par ganger før jobb. Tror det funker bra når hele kroppen rister og jeg nesten driter på meg :tease: Pustet bra tungt etter 10-15 sekunder.

Og mat ja.

Frokost: Cornflakes med melk og banan! En kopp kaffe på sia.

Lunch: En veldig lite grov brødskive med brunost og jordbær. Skal ordne meg megagrovt brød når lønna og storhandelen står for tur. + en del andre ting til mitt nye kosthold som jeg forhåpentligvis blir tipset om gjennom denne tråden.

Middag/Kvelds: 3 pannekaker :hm: Sikkert ufattelig usunt siden det er remapulver pannekake. (?)

Ble også en tur til svigersøster. Der ble jeg servert kyllingsalat! Tok en liten posjon :-) Ikke mere mat idag!

 

PS: Har glemt å fortelle at jeg snuser regelmessig med en og anna røyk innimella. Men tenker at røyken dropper jeg helt fra og med nå og skal prøve å trappe litt ned på snusbruket. Går en boks annahver dag ca.

 

Takk for idag og håper dere følger med videre. Gleder meg til flere innspill med tips og triks. Dette blir gøy :woot:

 

Ser bra ut, husk å ikke spise for LITE heller! Jeg spiser titt og ofte gjennom dagen, så er jeg aldri sulten, og aldri mett! :p

 

Slutt å snus sammen med meg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer protein! :) Det kan også se ut som om du spiser litt lite. Finn din BMR:

http://www.bmi-calcu...-calculator.php

Og legg deg på et kaloriinntak litt høyere enn det (300kcal pluss). Kombinert med trening vil du få et vekttap.

 

Kjekt å vite! Skal prøve meg på dette en periode da, takk :w00t: Problemet er at jeg synes det er vanskelig å holde en god oversikt over antall kcal jeg får i meg. Har f.eks ikke peiling på hva en brødskive gir meg av kcal. Hmmhmm :hmm:

Lenke til kommentar

Hei alle! Da er det på tide å oppdatere dere på hvordan dag 2 har vært :-)

For det første har jeg nå trykket bilder til dere som dere vil finne på mitt aller første innlegg i denne tråden! Hurra :woot:

For det andre er jeg stiv å støl, haha. Men godt å kjenne at jeg har trent iallefall.

 

Mat

Frokost: Cornflakes med melk og en weetabix oppi. Kaffe på siden.

Lunch: 2 brødskiver med leverpostei og majones. Mer kaffe!

Middag/kvelds: Da skal vi snart til å lage spaghetti med karbonade-deig og saus. namnam! Tar meg nok ett glass med ZerOh ved siden av (god saft uten sukker/kcal + naturlige stoffer).

Etter at jeg sluttet med energidrikke for 1 mnd siden, har det stort sett kun gått i vann eller ZerOh.

 

Trening

Dro til Actic i dag også sammen med min like flinke kjæreste *Allyy* ! (Vi holder oss begge anonym foreløpig)

7 min på sykkeln til oppvarming og etterpå fulgte jeg treningsprogrammet mitt. Tok noen sit-ups + rkc plankingen i 10-15 sekunder til slutt. (Video av den finner dere i et tidligere innlegg :) )

For å toppe det hele skal jeg og *Allyy* ta en omgang med 30 Day Shred: Level 1. Føles godt å virkelig få satt i gang med treningen nå!

 

Og her er treningsprogrammet jeg har fått på Actic som jeg lovet å legge ut

-Oppvarming på tredemølle eller sykkel. (Bruker å ta sykkel da den har et 7min oppvarmingsprogram)

-Leg Exstension: 57kg/12rep/1serie

-Seated Leg Curl: 43kg/12rep/1serie

-Leg Press: 118kg/12rep/1serie

-Mid Row: 50kg/12rep/1serie

-Lat Pulldown: 50kg/12rep/1serie

-Vertical Chest: 36kg/12rep/1serie (er 2 forskjellige handtak så bruker å ta 12rep på hver.)

-Pec Fly: 23kg/12rep/1serie

-Rear Delt: 43kg/12rep/1serie

-Lateral Raise: 23kg/12rep/1serie

-Pro Dual Biceps/Triceps Mask: 50kg/12rep/1serie

-Abdominal: 50kg/12rep/1serie

-Lower Back: 57kg/12rep/1serie

-Og for ekstra kondis kan jeg avslutte med 20 min på tredemølle om ønsket.

 

Så, det var det :wee: Bare å komme med tips og triks viss dere har noe å tillføye mitt treningsprogram!

Endret av Nybegynner92
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...