Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borti Asus Glaciator viften, og kan ikke kalle den stillegående, støyer mer enn HD4870et mitt med orginal kjøler, kortet jeg har erfaring med er HD3650, som burde være mer stillegående enn som så. Kamerat har også HD4850 fra ASUS med Glaciator vifta, han byttet til en Zalman VF900Cu pga Glaciator viften støyet for mye.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk rundt 12100 (gikk fra 9800) i 3DMark06. Har klokket systemet fra 2.1GHz til 3GHz og RAMen til 4-4-4-12 (1:1 ratio) Temperatuen er veldig høy på CPU så jeg vurderer å bare kjøpe en ny vifte og klokke til 3.2GHz og heller leve med det intill videre. Har ikke klokket skjermkortet. Det hadde kanskje gitt mer i 3DMark06?

 

Anyways..er litt mer i humør nå enn forrige gang :)

Lenke til kommentar
Snodig detta med temp å ytelse i FurMark, med å kjøre orginal og kopi av exe fila.

Orginal :thumbdown: 69ºc/63FPS

250313.jpeg

Kopi :thumbup: 80ºc/131FPS

250312.jpeg

... Viftehastighet på 50% i begge forsøka :hmm:

 

Pussig, får samme som deg. Copi av .exe fila gir meg 3x FPS. Hvordan kan dette være mulig?

 

Har visstnokk en driver sammenheng så 4850 brukere ikke skal svi av korta med denna stabilitest testen.

Skal visst bli rimelig hett men det går utover ytelsen, mon tro om det er mange spill som blir kneblet på samme måte.

Lavere temp + lavere ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti Asus Glaciator viften, og kan ikke kalle den stillegående, støyer mer enn HD4870et mitt med orginal kjøler, kortet jeg har erfaring med er HD3650, som burde være mer stillegående enn som så. Kamerat har også HD4850 fra ASUS med Glaciator vifta, han byttet til en Zalman VF900Cu pga Glaciator viften støyet for mye.

 

~ Mortis360

 

Hmm. Etter som jeg så på nettet er det snakk om rundt 25dB, men det er kanskje ikke helt riktig? Er det er enkelt å bytte vifte eller er det mye styr med å få ting til å passe til? Etter som jeg har sett er å bytte vifte på referansekortene ikke enkelt, men skulle tro det var enklere her?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Hmm. Etter som jeg så på nettet er det snakk om rundt 25dB, men det er kanskje ikke helt riktig? Er det er enkelt å bytte vifte eller er det mye styr med å få ting til å passe til? Etter som jeg har sett er å bytte vifte på referansekortene ikke enkelt, men skulle tro det var enklere her?

Det kan knapt bli enklere å skifte kjøler enn på 4850- kortene med standard kjøler, ca 10 skruer som skal løs på baksiden så er den av. bilde Så jeg ville holdt meg til et referansekort. Det Asus- kortet har ikke kjøling på PWM-kretsene heller, så det ville jeg ihvertfall holdt meg unna. Vanligvis er ikke dette så nødvendig, men 48X0- kortene trenger det.

Kjøleren på referansekortene skal være stillegående i 2D/ skrivebordsmodus, den er ihvertfall det på mitt 3850, og det bruker samme kjøleren. 4850 skal greie det meste i 1440x900, kanskje bortsett fra Crysis på full pupp da...

Lenke til kommentar

Hey, trenger litt hjelp her. Prøvde å følge den posten til syar2003 litt lenger baki her der han forklarer hvordan man kan flashe bios til kortet, med atiflash og RBE. Problemet er som følger, hvordan bruker man Atiflash? skjønte ingenting av det:P noen som kan forklare meg litt mer detaljert hvordan man gjør det?

 

Edit: link til inlegg https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11881680

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Det kan knapt bli enklere å skifte kjøler enn på 4850- kortene med standard kjøler, ca 10 skruer som skal løs på baksiden så er den av. bilde Så jeg ville holdt meg til et referansekort. Det Asus- kortet har ikke kjøling på PWM-kretsene heller, så det ville jeg ihvertfall holdt meg unna. Vanligvis er ikke dette så nødvendig, men 48X0- kortene trenger det.

Kjøleren på referansekortene skal være stillegående i 2D/ skrivebordsmodus, den er ihvertfall det på mitt 3850, og det bruker samme kjøleren. 4850 skal greie det meste i 1440x900, kanskje bortsett fra Crysis på full pupp da...

 

Hmm, ok da blir det mulig et bytte av skjermkort.

 

ARG. Det var lettere sagt enn gjort. Få kort på lager nå og ingen andre 1Gb HD 4850 kort å få tak i så jeg krøp til korset og endret bestillingen til et Club3D HD4870 512 Mb kort. Var marginalt dyrere... Håper det er ok?!?

 

PS: Jeg kommer ikke til å gå for HD 4870 dog...

 

Vi endrer da ikke mening etter vinden, neida her endrer vi mening raskere enn vinden... :blush:

 

Nå krysser jeg fingrene for at det ikke er et stort styr med å få flashet BIOS på det kortet for å få viftene til å virke som de skal i Linux samt Windows... :hm:

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Her er et eksempel med redigering av vifte profil.

Man kan også selvfølgelig gjøre andre ting i RBE (eks clock settings) føre man reflasher.

 

 

1) Åpne ATIWinflash , og lagre vgabiosen som ligger i kortet til filen bios.rom.

250554.jpeg

 

 

 

2) Start RBE 1.4 og åpne bios.rom fila (load BIOS) som du lagret vha ATIWinflash i pkt 1.

250555.jpeg

 

 

 

3) Gjør de modifieringer/endringer i RBE du ønsker.

I dette eksempelet har vi endret vifte profil til

"set all fan settings to recommended values" .

Etter modifisering trykk på "save BIOS" og gi den et nytt unikt navn ,

eks min_editerte_bios.rom.

Etter at den er "savet" kan RBE avsluttes med "exit".

 

Fan settings føre:

250605.jpeg

 

Fan settings etter trykket "recommended ..." :

250557.jpeg

 

 

 

4) Start opp igjen ATIWinflash.

Bruk "Load Image" og browse deg til filen lagret under pkt 3 (min_editerte_bios.rom)

250558.jpeg

 

 

 

5) Programmer vgabiosen (min_editerte_bios.rom) ved å trykke på "Program" knappen.

Windows bildet vil nå være "fryst" med gammel skjerminfo frem til kortet har fått

ny bios flashet. Systemet ber deg restarte for å fullføre - gjør som anvist.

250559.jpeg

 

 

 

 

 

 

Ønsker man å flashe tilbake til orginal følger man samme prosedyre med winflash i pkt 4 & 5 med forkjell at man loader image fil "bios.rom". Dette er den orginale fila savet under pkt 1.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
3) Gjør de modifieringer/endringer i RBE du ønsker.

I dette eksempelet har vi endret vifte profil til

"set all fan settings to recommended values" .

Etter modifisering trykk på "save BIOS" og gi den et nytt unikt navn ,

eks min_editerte_bios.rom.

Etter at den er "savet" kan RBE avsluttes med "exit".

250557.jpeg

 

Skal man bare trykke på "set all fan settings to recommended values". Ikke justere på Tmin/Tmax? Bare "set all fan settings to recommended values" og "save BIOS"?

 

Vil da viften begynne å justere seg automatisk gradvis fra 40 grader?

Endret av vetting
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke hadde brydd meg om (da jeg ikke bruker noen PCI porter) at om noen produsenter kom med hele 3-slots kjøle-løsning på 4870x2, siden den trekker så mye strøm. Hvordan tror dere det ville ha gått med tanke på sata-porter og diverse andre?

 

Det ville jo blitt en bra kjøleløsning på luft, da man får plass til litt mer alu/kobber på skjermkortet som senker tempen litt. Jeg bruker bare maks 2 sata-porter uansett.

 

EDIT: Det blir litt verre for de som skal kjøre noen skjermkort i crossfire, men hadde vært en idè for de som bruker lite porter og bruker maks ett skjermkort.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
Noe jeg ikke hadde brydd meg om (da jeg ikke bruker noen PCI porter) at om noen produsenter kom med hele 3-slots kjøle-løsning på 4870x2, siden den trekker så mye strøm. Hvordan tror dere det ville ha gått med tanke på sata-porter og diverse andre?

 

 

helt enig her, en skikkelig kjøler med heatpipes og ikke minst ei skikkelig stor radial vifte, gjærne 12-14cm.

Lenke til kommentar
Hvis du følger med vil du se at ved bruk av "recommended settings" knappen vil Tmin/Tmax endres , "Tslope %" , "duty cycles % " , "hysteresis %" , "PWM ramp on" , "PWM ramp % .

 

OK :)

 

Dette må jo være mye bedre enn å forandre viftehastigheten med viftekontrollen...

Endret av vetting
Lenke til kommentar
Noe jeg ikke hadde brydd meg om (da jeg ikke bruker noen PCI porter) at om noen produsenter kom med hele 3-slots kjøle-løsning på 4870x2, siden den trekker så mye strøm. Hvordan tror dere det ville ha gått med tanke på sata-porter og diverse andre?

 

Det ville jo blitt en bra kjøleløsning på luft, da man får plass til litt mer alu/kobber på skjermkortet som senker tempen litt. Jeg bruker bare maks 2 sata-porter uansett.

 

EDIT: Det blir litt verre for de som skal kjøre noen skjermkort i crossfire, men hadde vært en idè for de som bruker lite porter og bruker maks ett skjermkort.

Med custom bios(modifisert viftestyring) er kjølingen på mitt 4870X2 helt kurant. :)

Idle temp på henholdsvis 50C/35C på hver kjerne, og loadtempen har aldri vært over 80C.

 

Kan laste opp biosene(Master og slave) senere ikveld, om ønsket. :)

 

Leif Einar: Hvordan skal man få plass til en 12-14cm radialvifte på et skjermkort? Dette blir jo digert for enkelte kabinett. Som sagt, kjølingen på 4870X2 er bra den, sålenge man har god luftflyt i kabinettet, og lager egen viftestyring(og gjerne bytter kjølepasta).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...