Gå til innhold

Fullstendig kaos hos Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, ikke bra dette her. I en hverdan hvor stadig flere kaster bort fasttelefon til fordel for mobil, bør mobilnettet være like stabilt som det gamle fastnettet. Men såklart; 100% feilfritt er det vel egentlig umulig å få et system som administreres av mennesker... :p

 

Håper de får nødnumrene i drift kjapt iallefall. Ja, også må Amobil få link fra artikkelen til denne tråden (kanskje ikke like kritisk?)

Lenke til kommentar

Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme.

Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger. Sånn er det i vår tidsalder, dessverre - vi er avhengige av alt som er elektronisk. Derfor er det en million forskjellige kabler i bakken, så jeg har forståelse for at sånne ting kan oppstå. Heldigvis ble feilen raskt rettet.

 

Uansett er GSM-nødnummeret 112 alltid en mulighet, så det var neppe liv i fare.

Lenke til kommentar
Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger.

Njaa, nå er ikke kabler i norge bra nok dokumentert heller da, og entrepenørene vil nok jobbe mer effektivt enn å måtte sjekke med kabelsøker til enhver tid

Lenke til kommentar
Eg håpar staten tek tak og pålegg telefonoperatørar til å ha fungerande naudlinjer.

 

Det gjør de naturligvis også, men at pålegge noe betyr selvsagt ikke at det dermed er 100% bombesikkert...

 

Men utover det, så er denne feil veldig mystisk. At det angivelig er pga kabelbrudd høres ut som en nød-løgn. Her har der vært en feil på en sentral med selve nummer-analysen som er prosessen som bestemmer hvor oppkald routes.

Lenke til kommentar
Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme.

Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder.

 

her er det ikke mye snakk om fysisk kabling som har vært på bærtur men heller en "router" som har fått problemer i svingen ;)

 

om en skal dra nettverksanalogien så blir det som da pakistan klarte å torpedere ett helt subdomene mens dem egentlig bare skulle stenge tilgang for det fra folk i pakistan.

 

hadde det være kabelbrudd uten backup så hadde en rett og slett ikke kommet gjennom, ikke blitt koblet til vilt fremmede...

Lenke til kommentar

Telenor kan ikke klandres for en feil som dette. Ikke varte det lenge heller, blei selv rammet. Var ikke værre en og ringe opp igjen 2-3 ganger eller vente i 1 minutt + -, så funka det. Ja, om det hadde vært en nødstilfelle så er 1 min lenge, men uansett.

 

Vi er så forbanna bortskjemte!.

 

Edit: og ikke minst kritiske. Vi snakker om ting som holdes konstant oppe hvert BIDIGE sekund året rundt. Om det blir borte (eller bare ustabilt som det blei i dag) så er det ingen som tar noe særlig skade av det.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Merket dette selv og for min opplevde jeg en veldig rart sak.

 

Jeg ble oppringt av noen jeg trodde var fadern.. i og med at det var hans nummer som kom opp på displayet. Men da jeg svarte telefonen var det en eller annen dame i andre enden som ville ha tak i redningsselskapet. Når jeg ringte fadern rett etterpå kunne han fortelle at han faktisk hadde prøvd å ringe, men plutselig fikk han bare opptattsignal...

 

Snodig sak dette :S

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...