Gå til innhold

Nehalem testet på X58


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror mye av årsaken til økningen på hele 45% skyldes HyperThreading og at 3DMark Vantage vektlegger antall kjerner svært høyt. Merk: Bloomfield skal ha 4 ekte kjerner men på grunn av HyperThreading vil disse se ut som 8 for OSet og programvaren. Jeg stiller meg tvilende til om det er så mye annet enn Cinebench og syntetiske tester som 3DMark Vantage CPU-test og minnetester som viser så høye ytelseforbedringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artikkelen var en smule for mye preget av "hear-say", men om 45% ytelsesøkning i 3Dmark er tilfelle så er jo det et bra skritt fremover.

Lenke til kommentar

Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller, nytt cachehierarki og hyperthreading ville gjøre.

Dette sitatet gjør det enda mer imponerende:

 

First keep in mind that these performance numbers are early, and they were run on a partly crippled, very early platform. With that preface, the fact that Nehalem is still able to post these 20 - 50% performance gains says only one thing about Intel's tick-tock cadence: they did it.

 

Dette var også kun med 2,66GHz... Klarer ikke helt å se hvordan AMD skal klare å matche dette uten en helt ny arkitektur. Her tror jeg neppe noen K8/K10 holder.

Lenke til kommentar

Hadde ikke sett for meg at de skulle klare en slik ytelsesøkning igjen. Siden intel allerede har vist fram fungerende eksemplarer på 3,2 ghz kan vi antaglig også forvente at vi får se omtrent de samme frekvensene som Penryn har i dag. I så fall bør AMD virkelig ha noe de kan dra opp av hatten så tidlig som mulig i 2009.

 

Synes det er morsomt å se at intel ikke stagnerer ved den relativt konfortable ledelsen de allerede har og jeg håper de klarer og er villige til å gjenta suksessen om 2 år, selv om konkuransen skulle være mangelfull.

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn-

Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels kommende toppmodeller.

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn-

Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels toppmodeller.

 

Og hvis det skjer lukter jeg at pris/ytelse vil få seg en lang gåtur ;)

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hva AMD skal forsøke å kontre med, 45nm Phenom vil jo ha mer enn nok med å kjempe mot Penryn-

Det ser mørkt ut ja. AMD trenger en Phenom X6 på 3 GHz eller en Phenom X4 på 4 GHz for å slå prosessorytelsen til intels toppmodeller.

 

Antar i så fall at du også har lagt inn "litt" nedoverbakke (eller kanskje fritt fall er en mer dekkende betegnelse) i AMD's favør for at så skal skje :whistle: ...

Lenke til kommentar

Steike! Det var imponerende. Mye sterkere enn jeg hadde trodd integrert minnekontroller og HT ville gjøre.

Jeg ser fram til spilltestene begynner å komme!

Men hvorfor har Intel så mye raskere tilgangstider på L3-cache en Phenom, rett og slett en bedre mikroarkitektur?

 

 

L3 cachen til nehalem kjører samme frekvens som kjernen og er derfor raskere. PLuss at Tilgangstidene til nehalem er 39 cycler mens phenom er 43 cycler(anandtech).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...