Gå til innhold

Test: Samsung I780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som undrer meg:

 

"Vi tar heller ikke hensyn til om en telefon er rettet mot en spesiell målgruppe. Terningkastene skal nemlig være sammenlignbare. De fleste telefoner passer bra for sin spesifikke målgruppe, men det betyr ikke at de automatisk skal få et godt terningkast. Kommer de dårlig ut av en sammenligning med andre mobiltelefoner i butikkene, får de derfor også et dårlig terningkast."

 

Denne er jo åpenbart rettet mot et spesielt segment; proffmarkedet. Hvis mobilen ikke vurderes utfra målgruppe, burde da mobilen få terningkast seks når Amobil gir kamerafunksjonen 1,5/5, underholdning 3/5 og design og byggkvalitet 3/5?

Lenke til kommentar

i780 har dog disse problemene (godt at artikkelen finnes like ved atikkelen til testen):

http://www.amobil.no/artikler/problemer_me..._smarting/50679

 

Når det gjelder mangel på resetknapp, er det ikke noe å gjøre. Eventuelt kommer dette kanskje ved en oppgradering av modellen.

 

Dersom telefonen låser seg helt, går det an å starte den igjen, dersom man tar ut og setter inn batteriet igjen?

Lenke til kommentar

Det er lite aktuelt å sammenligne denne med E90. Communicatorfolket sverger til stor innerskjerm og det tradisjonelle tastaturet. De som har brukt flere generasjoner av communikatorer er vanskelig å sammenligne med andre grupper. Det blir som å bytte inn en stor widescreen-tv med en 14 tommer.

Lenke til kommentar
i780 har dog disse problemene (godt at artikkelen finnes like ved atikkelen til testen):

http://www.amobil.no/artikler/problemer_me..._smarting/50679

 

Når det gjelder mangel på resetknapp, er det ikke noe å gjøre. Eventuelt kommer dette kanskje ved en oppgradering av modellen.

 

Dersom telefonen låser seg helt, går det an å starte den igjen, dersom man tar ut og setter inn batteriet igjen?

Nei minnet på de fleste WM6-enheter er ikke avhengig av batteriet for å beholde data, så det å ta ut batteriet skal ikke ha noen effekt. Men som jeg skreiv i kommentar til tråden du linker til:

 

Når det kommer til mangelen av hard reset, så tror jeg man kan redde seg fra de fleste problemer hvis man installerer programvare som gir mulighet for å starte i sikkerhetsmodus, som f.eks. SPB Pocket Pluss. Da vil man få opp et valg om å starte i sikkerhetsmodus hvis det er mindre enn et visst antall minutter siden man sist prøvde å starte telefonen.

 

Det finnes nok problemer som ikke kan fikses vha. sikkerhetsmodus (hvis man på et vis klarer å slette eller korruptere viktige systemfiler vil jeg tro at man har et problem), men jeg tipper de aller fleste problemer med dårlig programvare som låser seg osv. kan håndteres vha. sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar

Men jeg lurer på hvor stort dette problemet egnetlig er? Hvor ofte er det slike maskiner "henger" seg og blir drept? Er dette egentlig et reelt problem? For hvis det er så ille og crucial , så kan jeg ikke kjøpe denne telefonen.. selvom den appelerer til meg på alle andre måter..

 

Ville dere ventet til det evt. kommer en oppgradert versjon og en versjon med norsk?

Lenke til kommentar

Har hatt mobilen siden litt før påske. Er utrolig godt fornøyd. Som sagt i testen er dette absolutt en av de aller beste profftelefonene på markedet.

 

Den har alt man trenger i jobbsammenheng og fungerer greit på privaten også. Kanskje litt stor, men jeg føler det som den er mindre enn f. eks HTC Tytn2 som jeg tidligere har hatt.

 

I forhold til Tytn2 er det også raskere og bedre i bruk. Eneste som jeg savner er tastaturet, i780 er litt klønete her. Jeg for min del foretreker fortsatt å skrive med pekepinnen på skjermtastaturet.

 

Telefonen har en stor mangel/feil. Det er batteriet. I kjent Samsung-stil, i hvert fall i proffsegmentet, har de levert en telefon med alt for årlig batteri. Som regel må jeg lade telefonen i løpet av dagen på jobb i tillegg til om natten. Ritignok snakker jeg en god del i mobil på jobben, 2-4 timer per dag, men det bør en profftelefon tåle. Batteriet er helt krise i strarten, men blir bedre etter 10-15 ladinger. Ekstrabatteriet som du får med mener jeg er helt bortkastet. Man må jo da slå av telefonen for å bytte over til det andre batteriet. Det mener jeg er for knotete. Jeg har i tillegg slått av HSPDA. Har man denne på er batteriet brukt opp i løpet av noen korte timer.

 

Ser at mobilen får en 6`er av Amobil. Hadde batteriet vært bedre slik at man slapp å lade en ekstra gang per dag mener jeg dette hadde vært fortjent. SLik det er nå får mobilen 6 på alle andre felter, men totalt 4 for min del pga batteriet.

Lenke til kommentar

"Noen av telefonene har blitt levert uten mulighet for å velge språk i menyene. Telefonene kommer med engelsk språk, og du må sende mobilen inn til et serviceverksted for å få norsk språk."

 

Det er litt inkonsekvent i mine øyne. Er det bare NOEN av telefonene? Skal man ha flaks for å få en med norsk språk?

Lenke til kommentar
Det er så småligt at det er til å bli irritert over.......skal du lage en proff telefon(og forsåvidt andre) som fortjener en 6`er så putt nå for guds skyld inn en radio.......

Leser du div tester av telefoner, så trekker det ned når en telefon mangler slikt,men tydligvis ikke på denne

 

Men en radio er jo ikke en funksjon som er viktig for proffbrukere, det er jo mer viktig i en mobil med fokus på musikk- og underholdningsegenskaper. Syntes ikke det er noe tap, for i jobbsammenheng er en radio det siste jeg trenger i mobilen min.

Lenke til kommentar
Det er så småligt at det er til å bli irritert over.......skal du lage en proff telefon(og forsåvidt andre) som fortjener en 6`er så putt nå for guds skyld inn en radio.......

Leser du div tester av telefoner, så trekker det ned når en telefon mangler slikt,men tydligvis ikke på denne

 

Men en radio er jo ikke en funksjon som er viktig for proffbrukere, det er jo mer viktig i en mobil med fokus på musikk- og underholdningsegenskaper. Syntes ikke det er noe tap, for i jobbsammenheng er en radio det siste jeg trenger i mobilen min.

 

 

 

Veldig enig i dette, radio er viktigst på underholdnings mobiler, en proff mobil kjøpes sjeldent av folk som skal ha mobil for musikk og radio...

Lenke til kommentar

Utifra de fleste tester på mobiler så blir de straffet for ikke ha radio, denne gjør ikke det

Uansett er det en smaksak om mann liker radio eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor en så enkel innretning skal være fraværende på denne telefonen som skal ha "alt"

For meg er det alfa/omega og dette gjør at jeg dessverre IKKE kommer til å kjøpe denne ellers flotte telefonen

Lenke til kommentar

Må nesten si meg enig med at siden dette er en 'proff' tlf så ser jeg ikke meningen med å ha radio, og burde hvertfall ikke trekke ned karakteren mobilen har fått. Trodde heller ikke at så mange folk faktis bruker radioen som er med i en mobil når man heller har muligheten til å kanskje kopiere sangene man vil høre inn på selve mobilen men er vel bare en smaksak.

 

Kommer nok til å kjøpe denne tlf så snart jeg får lønningen, kommer til å bli min første smartphone så jeg er veldig spent.

Eneste er det jeg hører om hvor lenge batteriet varer men det får jeg vel takle ;p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...