Gå til innhold

Test: Samsung I780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tastene fungerer ypperlig for meg, men de kan selvfølgelig bli små hvis man har litt tykke fingrer. Jeg syns de er gode å bruke både med 1 og 2 tommelfingrer.

 

Som alternativ til tastaturet så kan du bruke on-screen qwerty-tastatur med pennen. Jeg vet ikke hvorfor block recognizer og håndskriftsgjenkjenning ikke er tilgjengelig, de bruker jo å være alternativer på andre WM-telefoner.

Lenke til kommentar
Har hatt mobilen siden litt før påske. Er utrolig godt fornøyd. Som sagt i testen er dette absolutt en av de aller beste profftelefonene på markedet.

 

Den har alt man trenger i jobbsammenheng og fungerer greit på privaten også. Kanskje litt stor, men jeg føler det som den er mindre enn f. eks HTC Tytn2 som jeg tidligere har hatt.

 

I forhold til Tytn2 er det også raskere og bedre i bruk. Eneste som jeg savner er tastaturet, i780 er litt klønete her. Jeg for min del foretreker fortsatt å skrive med pekepinnen på skjermtastaturet.

 

Telefonen har en stor mangel/feil. Det er batteriet. I kjent Samsung-stil, i hvert fall i proffsegmentet, har de levert en telefon med alt for årlig batteri. Som regel må jeg lade telefonen i løpet av dagen på jobb i tillegg til om natten. Ritignok snakker jeg en god del i mobil på jobben, 2-4 timer per dag, men det bør en profftelefon tåle. Batteriet er helt krise i strarten, men blir bedre etter 10-15 ladinger. Ekstrabatteriet som du får med mener jeg er helt bortkastet. Man må jo da slå av telefonen for å bytte over til det andre batteriet. Det mener jeg er for knotete. Jeg har i tillegg slått av HSPDA. Har man denne på er batteriet brukt opp i løpet av noen korte timer.

 

Ser at mobilen får en 6`er av Amobil. Hadde batteriet vært bedre slik at man slapp å lade en ekstra gang per dag mener jeg dette hadde vært fortjent. SLik det er nå får mobilen 6 på alle andre felter, men totalt 4 for min del pga batteriet.

 

Kunne ikke sagt det stort bedre selv. Har hatt den ca. like lenge. Jeg var ikke vandt til smarttelefoner og lurte på å levere den tilbake på angrerett spesiellt pga batteriet som jeg måtte lade 2 ganger daglig. I begynnelsen testet jeg da også alt og hadde WIFI skrudd på nesten konstant:-) Nå er jeg glad jeg ikke leverte tilbake, men sliter fortsatt litt med batteritiden. Spesiellt irriterende er det at den er SVÆRT unøyaktig i måling av hvor mye tid som gjenstår. Den kan hoppe fra 70% til å gi advarsel i løpet av kort tid uten at jeg har brukt WIFI etc... TomTom etc funker ikke med den innebygde GPS'en forresten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har nylig skaffet meg en i780. Har ikke brukt PDA før, men trenger et skikkelig verktøy med med epost, web og dokumenter og kart når jeg skal ut på en lang reise (uten å ha plass til PC). Og GPS...

 

Men denne GPS'en kommer jeg ikke i gang med. I manualen sies det:

 

From the Start menu, tap Settings -> System tab -> "GPS".

 

Enkelt, men på min maskin finner jeg ikke "GPS", men bare "Enhanced GPS" og "External GPS" som vel ikke er det samme? Er det noe jeg ikke har sett her?

 

En annen ting, på forsiden står det nederst "No navigator is installed" Hva er dette? Er det noe jeg ikke fikk med i min mobil?

 

32989.jpg

 

Jeg kommer nok tilbake med mange andre spørsmål etterhvert kan jeg tenke meg.

 

Dette er itte lett nei...

Lenke til kommentar

Det fulgte ikke med noe minnekort, men jeg har allerede bestilt et 4gb et for rundt tilsv. 100 kr som ikke er mye. CD-en ("Getting started disc") har bare synkronisering, handbook, windows mobile og noe videoredigeringsgreier. Håndboken kan ikke leses, men måtte til den norske samsung-websiden før jeg fant manualen (bor ikke i Norge). Selv samsung.com hadde ikke denne manualen engang!

 

Og nå ser jeg at webbutikken selger 498 stk. telefoner for £128 inkl moms pr. stk, bare en brøkdel av hva jeg betalte! Er den plutselig blitt til utrangert varelager???

 

http://www.it247.com/Product/73-SGH-I780ZK...ng_SGH_i780.htm

 

Men den er fortsatt annonsert med GPS, ser jeg...

Lenke til kommentar

Den er hvertfall ikke utrangert i norge.

 

Her i norge følger det med en cd med gps programvare fra garmin. kanskje du skal kontakte butikken/internettbutikken der du kjøpte den og høre om dette skulle fult med ellers anbefaller jeg deg og kjøpe garmin sin programvare og kart over det området du ønsker. Dette fordi det er den programvaren jeg har funnet ut at fungerer best med den integrerte gps'en

Lenke til kommentar

Noen som har fått til å koble seg opp på wlan med wpa kryptering? Virker som det er mange som har dette problemet, men jeg kan ikke se at det er noen som har en løsning.

 

Kan jo ikke være slik at en profftelefon ikke takler WPA, det virker jo helt usannsynlig.

 

Samsungen nekter rett og slett å vise nettverk som bruker wpa kryptering. Min gamle HTC Touch klarer dette uten problemer.

 

-Tet

 

edit: tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...