Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Anew - Manuell måned med musikkinspirert motiv


Anbefalte innlegg

Jeg bedriver selvpining med kun manuell eksponering i april.

Tilleggsutfordringer er at jeg skal legge ut ett bilde pr. dag, og at alle bilder skal kobles til en låt. Ellers er det fritt frem når det kommer til utstyr.

 

Som vanlig bruker jeg Smugmug til å hoste bildene: http://anew.smugmug.com/gallery/4632239_ENrwD

 

EXIF blir skrellet av, men jeg skriver tekniske data til hver bilde i postingen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så var vi i gang!

 

Dagens bilde stammer fra byggeplassen som er gamle Ringnes bryggeri. Her går jeg forbi hver dag på vei til og fra jobb, og har ofte tenkt at jeg må prøve å få til noe med vidvinkel og alle kranene på byggeplassen, men det er alltid mye grums i forgrunnen. For en gangs skyld i dag, var stengslene borte, mens disse gutta holdt på med å få noen betongelementer på kranen - dermed var det å sette Tokinaen på 12mm, og rygge bakover til jeg fikk både gutta i forgrunnen og hele kranen i ruten.

 

Ikke et perfekt bilde akkurat - det kan jo brukes som illustrasjon når man skal forklare "keystoning", og litt krimskrams som stikker inn fra høyre - men alt i alt en helt grei start på festen.

 

Låta bildet får tittelen sin fra er imidlertid en helt genial start på enhver fest - Madchester's Finest: Primal Scream - Movin' On Up. En utrolig deilig låt, fra en av tidenes aller, aller beste plater...

 

273454711_JmmT3-XL.jpg

D200 med Tokina 12-24/4 @ 12mm, f/8, iso 100, 1/125sek.

 

(

)
Lenke til kommentar

Takk for positive tilbakemeldinger!

 

Dagens bilde er inspirert av en låt jeg hører mye på om dagen, fra det litt småspesielle, arabiskinspirerte folkpsychblues bandet Kaleidoscope (altså ikke deres marginalt mer kjente, britiske navnebrødre fra samme periode). Det kan gå årevis uten at jeg hører på dem, men jeg får av og til en skikkelig hang-up på dem, og jeg er inne i en sånn for tiden, så det kan bli flere Kaleidoscope-bilder.

 

Dagens låt er Beacon From Mars, en skikkelig mørk og kjip låt med et utrolig grisete lydbilde, men jeg syns den er fantastisk. Konkret, så er bildet inspirert av de to siste versene, om man kan kalle dem det:

 

273891214_7szSD-XL.jpg

Teknisk: D200 m/Nikkor 105mm f/2.5 AI @ f/4, 1/200sek, iso 200.

 

the rain keeps on fallin'

a dirty window shows my face

your soft voice

keeps on callin'

but I just ain't goin' any place

 

but that's all right babe

you've settled up your score

as for me who cares

just don't matter any more

 

my neighbours keep on fightin'

I can hear 'em through the wall

and the water fallin'

I kinda wouldn't mind a fight myself

it's better then talkin' to a wall

Lenke til kommentar

Takker og bukker! Jeg har det veldig hektisk om dagen, så det er ikke bare enkelt å finne de rette øyeblikkene.

Hvordan hadde det gått i S/H?

Veldig dårlig. :) Vanndråpene mot de lyse partiene fungerer overhode ikke i s/h, og det blir ikke akkurat julaften i de mørke partiene heller.

Lenke til kommentar

Dagens bilde kan kanskje anklages for å være bokeh-onani? Jeg hadde lyst på litt god gammel acid-proto-punk i dag, så her er et nærbilde av den doble gule linjen på Ring 2 i Oslo. Et litt rart sted å stå når lysene skifter fra rødt til grønt. Rart hva man føler seg fri til å gjøre med kameraer rundt nakken og musikk på øret...

 

Dagens låt er The Music Machine - Double Yellow Line

 

274304490_yuRCW-L.jpg

D200 m/Nikkor 50mm f/1.8 @ f/2.8. 1/1000sek, iso 100.

 

Litt smårar video på YouTube

Lenke til kommentar
Lekker Anew, selv om bokeh'en på 50mm er litt... merkelig?
Hehe, det er vel litt pent sagt? ;-)

 

Helt enig i at bildet er glimrende, men syvkantene som er i motlyset var alt annet enn pen...

 

Anew - prøv "samme" bildet med 105mm f/2.5 :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Lekker Anew, selv om bokeh'en på 50mm er litt... merkelig?
Hehe, det er vel litt pent sagt? ;-)

Hehe. Ja, jeg vurderte å skrive noe om at bokeh'en strengt tatt ikke var deilig nok til å kalle det for onani, men jeg lot være... :blush: Forøvrig syns jeg bokeh'en er ganske bra - til å være fra et så billig objektiv. På f/2.5 er bokeh'en på 105mm ganske så snasen, men den er ikke så pen på 2.8 eller 4 (litt taggete), før den tar seg opp igjen ved 5.6.

 

Litt nedtur å ta "samme" bilde to ganger, men mulig jeg tar "utfordringen", bare for å illustrere forskjellen.

 

Erikant: Det var vel ikke akkurat farlig å stå der når bilene kom - de så meg jo, og som statsautorisert bilfører vet jeg av erfaring at jeg ikke pleier å kjøre ned folk, selv om de står mitt i veien. :) Bilene kom imidlertid litt tettere på enn jeg hadde sett for meg...

Lenke til kommentar

I dag ble et lite hvileskjær. Grått og trist vær, og en litt lang dag på jobben ga ikke de helt store mulighetene. I tillegg har jeg endt på "Stalinistisk-visesang-fra-det-harde-70-tallet-kjøret". Jeg har gått og småsunget på Blå Togets Staten och kapitalet, som i mine ører er en eksepsjonelt fengende låt... Hadde en idé for den, men den lot seg ikke gjennomføre med det utstyret jeg hadde med meg i dag (bare D200 og 105mm).

 

Dermed ble det Knutna nävars flotte Greppet hårdnar som ble dagens bildelåt - tro det eller ei, men denne låta får det tidvis til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Og jeg har ikke ett sosialistisk ben i kroppen. Bildet er av en statue av Hønse-Lovisa, en oppdiktet kvinne, som i Oskar Braathens historier hjelper arbeiderkvinner "i uløkka".

274715493_bnRXp-XL.jpg

D200 m/Nikkor 105mm f/2.5 AI @ f/2.5, 1/125sek, iso 400.

 

(er det noen som faktisk ser på disse? :)) Endret av Anew
Lenke til kommentar
I dag ble et lite hvileskjær. Grått og trist vær, og en litt lang dag på jobben ga ikke de helt store mulighetene. I tillegg har jeg endt på "Stalinistisk-visesang-fra-det-harde-70-tallet-kjøret". Jeg har gått og småsunget på Blå Togets Staten och kapitalet, som i mine ører er en eksepsjonelt fengende låt... Hadde en idé for den, men den lot seg ikke gjennomføre med det utstyret jeg hadde med meg i dag (bare D200 og 105mm).

 

Dermed ble det Knutna nävars flotte Greppet hårdnar som ble dagens bildelåt - tro det eller ei, men denne låta får det tidvis til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Og jeg har ikke ett sosialistisk ben i kroppen. Bildet er av en statue av Hønse-Lovisa, en oppdiktet kvinne, som i Oskar Brathens historier hjelper arbeiderkvinner "i uløkka".

*** fint bilde ***

D200 m/Nikkor 105mm f/2.5 AI @ f/2.5, 1/125sek, iso 400.

 

(er det noen som faktisk ser på disse? :))

Fint bilde av statuen - Hønse-Lovise er jo en viktig del av arbeider-kulturen i Oslo, akkurat som mye annet av det som finnes langs Akerselva ...

 

Interessant musikkvalg - har aldri vært veldig poliitsk interessert selv; men sangen fikk meg til å tenke på en svensk dame som jeg hørte en del på i slutten av 70-tallet; Marie Bergmann.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

I dag hadde jeg ambisjoner om å bringe festen inn i dette århundret, men det gikk ikke. Dagens låt er hentet fra The Psycho-Social, Chemical, Biological & Electro-Magnetic Manipulation of Human Consciousness, som Jedi Mind Tricks slapp i 1997.

 

Denne ensomme "trubaduren" står nokså jevnlig under en bro jeg passerer nesten hver dag. Han er åpenbart ikke helt riktig navla, der han står og synger religiøse sanger i en ekstremvariant av Frelsesarmeen-stylie sangteknikk. Et ganske trist syn, egentlig.

 

Dagens bildelåt er derfor I Who Have Nothing:

 

275167815_3TLhy-L.jpg

D200 m/Nikkor 18-70/3.5-4.5 @ 70mm, f/5.6. 1/100sek, iso 200.

 

 

Dette er forøvrig et bilde jeg aldri ville turt å ta for et halvt år siden - det er utrolig befriende å merke at jeg nå begynner å tørre å ta bilder som nærmer seg street. Jeg satte meg til og med ned på huk og vurderte hvordan jeg skulle eksponere for å få den effekten jeg ville, med mannen i siluett osv. Det er utelukkende disse festenes fortjeneste.

Lenke til kommentar

Veldig fin siluett, hele bilde gir en litt spesiell følelse av at han er forlatt. Jeg skrev en stil på skolen forrige uke om en man som levde under en bro(fremmedspråk), men bilde ditt overgår jo den stilen med enormt mye:p

 

Du kan jo prøve å klone bort eller hvertfall gjøre tagging litt mørkere. Bare se hvordan det blir, jeg tror det vil gi helhets utrykket et ekstra kick.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...