Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet


Anbefalte innlegg

 

  • Bruker: RandiA
  • Utfordring: Nærmiljøet+våren i anmarsj+øve mer macro på spirer som dukker opp, bruke AV funksjonen og unngå P funksjonen, også kanskje prøve meg på noe RAW format
  • som jeg ikke har øvd på.
  • Deltagernivå: Pingle
  • Utstyr: EOS400D og to objektiver Tamron 17-50mm, og Canon macro 50mm

 

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dag 1. 1.April

 

Blåveisen

post-92574-1207047364_thumb.jpg post-92574-1207854428_thumb.jpg

 

Blåveisen begynte allerede å blomstre tidlig i februar, men så kom det et stort snøfall, men nå er det bart igjen og våren er virkelig kommet...blåveisen står på sitt vakreste

Canon EF 50mm ( Hvit bakgrunn: Tv:1/15, Av:9, ISO:400)

Tv:1/160

Av:3,2

ISO:100

Absolutt ingen redigering, bare en liten "crop"

RandiA

 

PS.Var ute idag 2.april og gjorde som gutta sa, mindre blenderåpning...blåveisen ble "skarpere", flott så lærte jeg det. :thumbup: Men jeg "jukser" ikke og legger inn den nye her :no:

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Pent bilde av blåveis. Litt uskarpt, spes i periferien av bladene, mulig du skulle brukt mindre blender. Fin bokeh.

 

Hmm.. mener du større blenderåpning/mindre tall, eller mindre blenderåpning? (Egentlig er jeg ny med dette macro objektivet, og fant det lettere å lage macro på min ixus850, men det kan sikkert bli bedre med denne også.....forhåpentligvis.)

RandiA

Lenke til kommentar

Mindre blenderåpning (større tall) for å få mer dybdeskarphet.

 

Hvis du hadde økt ISO til 320 eller 400, så kunne du økt blender til 8 eller 9 og hatt samme lukkertid.

 

Tror at blender 8 hadde vært nok i dette tilfellet.

 

Uansett fin blomst, og jeg tror du kommer til å bli glad i Macro objektivet ditt når du har fått brukt det litt mer.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for tips, skal eksperimentere litt med det. Men skal man ha særlig dybdeskarphet da? Når det er liksom EN blomst man vil ha i forgrunnen eller noe slikt? Jeg ønsker i hvert fall å gjøre den saken jeg fokuserer på mest mulig skarp. (Fint med litt innspill, det var grunnen til at jeg meldte meg på dette morsomme "tiltaket"...for å lære litt mer..)

 

PS. Ser du har rett Tom, sjekket noen av de "skarpe" jeg har tatt tidligere med ixusen, og på de fleste der ser det ut til at blenderåpning er på ca 7,5. Men når skal man velge 2,5-3 da på macroobjektivet?

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Det du ønsker skarp er bladene og støvbærerne; resten skal være uskarp - det er riktig.

 

Men det du vil merke, er at med macro, så må du ofte opp i en blender på 8 til 11 for at et så smalt område skal bli skarp.

 

Du kan jo prøve det ut neste gang du går forbi en hvitveis - ta bilde med blender 5.6, 8 og 11. Da vil du fort se hvor mye du trenger å bruke.

 

Tom

Lenke til kommentar

Trivelig bilde - fint å se at krokusen titter frem alt.

 

Gjør du noe særlig med bildene i Photoshop eller lignende? I såfall ville jeg muligens økt kontrasten og fargemetningen litt. Puristene vil sikkert irritere seg over grenene til buskene i bakgrunnen, men det er vanskelig å gjøre noe med i etterkant.

 

Tom

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg lysnet en liten tanke på dette og økte kontrasten ør-lite, og klippet litt rundt kantene, men kunne ikke få bort de rose-kvistene nei. Kommer ikke til å fin-redigere, forskjønne disse vårbildene noe. Hovedhensikten er å øve litt med med blenderåpning og de to objektivene jeg har...bli litt bedre kjent med camera.. (Og selvsagt snappe opp noen gullkorn fra andre. Men jeg ser en del bilder er lagt ut uten at "data" er satt inn, det har jeg savnet på noen)

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 3 - 3.April

 

Sand-dollaren

post-92574-1207225837_thumb.jpg

Må vel regne skjell-"sanking" som en av mine hobbyer også, og nå nærmer det seg tiden man kan vasse i fjæra igjen.

Sand-dollaren får man gjerne et spesielt forhold til, og legenden rundt denne er fascinerende. (De fleste av mine skjell er nok funnet i varmere farvann, denne for eksempel i Florida)

 

 

Tv: 1/25

Av: 14

ISO: 400

Canon EF 50mm/f.2.5

 

RandiA

Lenke til kommentar

Fine skjell - synes at det passer med at det ikke er for sterke farger her. Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene.

 

Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet. grunnen til at jeg spør, er det bakerste skjellet er ikke like skarpt som det hvite. Eller er disse veldig små ?

 

Tom

Lenke til kommentar
....Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene.

Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet....Tom

Det var ikke mulig med mer luft rundt, tok bildet i Glasshuset mitt, og på en gulv-flis, da ville jeg sett fugingen.

Ang.autofokuspunktene... :hmm: her trenger jeg å lære noe, nokså blank her, selv om jeg har lest litt nå. Jeg har alltid valgt den midterste innstillingen, der det står AI FOCUS, så innbiller jeg meg at jeg bør få det til å lyse på det midterste "siktepunktet" når jeg tar bildet, prøver å få det punktet nokså sentralt..... Her vil jeg gjerne lære noe gutter, så bare vær "belærende". Takker for god hjelp.

RandiA

Lenke til kommentar
....Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene.

Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet....Tom

Det var ikke mulig med mer luft rundt, tok bildet i Glasshuset mitt, og på en gulv-flis, da ville jeg sett fugingen.

Ang.autofokuspunktene... :hmm: her trenger jeg å lære noe, nokså blank her, selv om jeg har lest litt nå. Jeg har alltid valgt den midterste innstillingen, der det står AI FOCUS, så innbiller jeg meg at jeg bør få det til å lyse på det midterste "siktepunktet" når jeg tar bildet, prøver å få det punktet nokså sentralt..... Her vil jeg gjerne lære noe gutter, så bare vær "belærende". Takker for god hjelp.

RandiA

Fuger liker vi ikke, så da må det blik slik :)

 

AI FOCUS er første innstilling - du har også en knapp for å fortelle kameraet at det skal kun bruke det midterste punktet. Det er knappen helt oppe til høyre bak (ved siden av *). Trykk den inn og drei på hjulet til bare indikatoren for den midterste sensoren lyser. Men du har kanskje gjort det også ?

 

Tom

Lenke til kommentar
AI FOCUS er første innstilling - du har også en knapp for å fortelle kameraet at det skal kun bruke det midterste punktet. Det er knappen helt oppe til høyre bak (ved siden av *). Trykk den inn og drei på hjulet til bare indikatoren for den midterste sensoren lyser. Men du har kanskje gjort det også ?

Tom

 

Hurra, der lærte jeg noe nytt igjen...nei hadde ikke fått med meg den lille knappen der i det hele tatt jeg....her må det eksperimenteres mer. Skal man skru den hit og dit hver gang man tar bilde da, eller lønner det seg å ha den på midtpunktet?..og det er OK at jeg har det fast på AI FOCUS? Men har vel ikke fått helt uttelling på den der, uten å vite om den lille knappen... :D (God lærer du, Tom)

RandiA

Lenke til kommentar

I AI FOCUS, så synes jeg at det er fornuftig å bruke kun midtpunktet. På fest og slikt kan det være en ide å bruke alle, slik at en som låner kameraet ikke fokuserer på veggen mellom de to personene han/hun skal bilde av.

 

Når du skal leke deg med følgefokus, så er det AI SERVO og alle punktene på som gjelder.

 

Et lite jungeltriks som også anbefales, er å plassere fokuspunktet midt på det du skal ha i fokus, trykke ned utløser halvveis slik at kameraet får fokusert, deretter komponere bildet slikt du vil ha det før du trykker utløseren helt ned. Det som er viktig da, er å ikke slippe utløserknappen i mellomtiden :)

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...