Gå til innhold

Mastiff lager HDPC - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse mastiff artiklene treffer meg så utrolig lite som det overhodet er mulig...

 

En pc til å spille av HD vil jo jeg tro at de fleste vil plassere i stua, ettersom det tross alt er der folk flest har tv'en sin. Hvem vil vel ha et et bråkete vannkjølt beist av et tower i stua?

Lenke til kommentar

De fleste stuer har et naborom som ikke er like støy/design-kritisk. Tipper det er planen til Mastiff. ;)

 

Ellers er jeg jo glad i denne typen artikler, informativt med en personlig/humoristisk vri. Fortsett slik!

 

EDIT: ser ut til at jeg tok feil med stueplanen min, stod ikke noe i den retning i artikkelen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har bygget en HTPC selv nylig og valgt mye av de samme komponentene som deg. Hos meg var det også LG's kombodrev som satte fart på sakene. Stusset litt over valg av ATI skjermkort. Selv gikk jeg for 3870 da det hadde vifte som dro varmlufta ut av PC-en og i tillegg var stillegående. Prismessig ganske likt tidligere ATIkort, uten at jeg husker nøyaktig hvor mye. Det å gå for Dolby Digital Live er også kjempelurt syns jeg. Da går AC3 lyden direkte og alle andre lydkilder konverteres. Det eneste jeg var 100% sikker på med lydbiten var at det ikke skulle være creative. Mer bedriten programvare og drivere skal man lete etter.

 

Valgt andre løsninger på TV og kabinett for at det skal se mer elegant ut. Syns lite om å ha vanlig kabinett i stua, og min bosituasjon tilsier flatskjerm. Liker at det ser elegant ut og kabinettet ble et Zalman HD160+ som hadde plass til mye disker etc. Alle medfølgende vifter ble byttet til mer støysvake modeller. Det var et mål å ha en så stillegående PC som overhode mulig. Harddiskene er det eneste man hører i dag. Her er mitt hardwareoppsett:

 

Intel Core 2 Q6600 (valgt 4Core da denne PC-en vil stå på 24/7 og ta seg av endel andre oppgaver i huset :p )

MSI p35 Fir2 HK

2GB ram

4TB disk

Asus Zonar lydkort

Sapphire ATI 3870 skjermkort

LG HDDVD/Blu-ray kombidrive

Zalman HD160+ kabinett

Mist stømforsyning (setter på de kabler jeg trenger med et ryddig kabinett som resultat)

Vista MediaCenter pr dags dato... Litt å jobbe med her, men har ikke hatt tid.

 

Gleder meg veldig til mjukvar-delen av artikkelen din. Det er det mest spennende området syns jeg. :thumbup:

Endret av goosey
Lenke til kommentar
Hvis målet er å spille av HD-materiale, hvorfor ikke kjøpe en PS3? Og når det gjelder blu-ray DVDer har playx.no en del å velge i fra 159, det blir tollfritt og raskt levert!

 

Selv har jeg PS3 også. Min HTPC skulle hovedsakelig spille av .mkv filer med HD-plater som krydder.

Lenke til kommentar
støyete den er.

Hvis jeg ikke er på feil planet går det fint an å få disse crt`ene ganske stille ved å bytte vifter på dem. Skulle ikke forundre meg om artikkelforfatteren har falt for fristelsen til å fikle litt...

 

Det er et mye brukt triks, var kort unna å gjøre det på min, men så ville noen kjøpe den og jeg overlot oppgaven til de :- )

Lenke til kommentar

Kvifor i all verden bruke så vanvittig mykje penger på ein HTPC?

 

Ein Intel E21XX for 500 kroner takler ALT når du overklokker den til 3ghz.

 

Eg brukte 4000 kroner på eit HTPC oppsett heime som kjører 1080p heilt fint. 1500 kroner gjekk i kabinettet aleine som er eit bittelite HTPC kabinett som er 8.5cm høgt. Settet er nesten heilt lydlaust, den einaste vifta går på 1500rpm. Varme er langt i frå eit problem.

 

Filmer streames over nettverket då desse optiske avspelerane bråker som udyr.

 

Og HTPC min blir styrt med mobiltelefonen, bluetooth er fantastiske saker og ikkje minst BILLIG :)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
lyden kan legges i et av de spesielle, mindre komprimerte HD-formatene Dolby TrueHD og DTS HD [...] Men enda bedre lyd blir det på de filmene som kommer med helt ukomprimert lyd, såkalt PCM. Har man anlegg til det, vil lydbildet virkelig åpne seg.

Så ett tapsfritt format gir bedre lydkvalitet enn et annet tapsfritt? Vanskelig å ta artikkelen seriøst etter den påstanden.

Lenke til kommentar

Etterprosessering som deblocking er standard med h.264, faktisk så er det ikkje mykje etterprosessering som trengs i det heile tatt utenom om du ynskjer å oppskalere 1080p filmer.

 

Ein overklokka Intel E21XX leverer 1080p i skikkeleg biletekvalitet, dessuten om ein bruker hardware dekoder så mister ein ofte moglegheita for etterprosessering.

Lenke til kommentar

Takk for ros! Ris mottas også, men ikke med takk... ;)

 

Jeg bruker CRT-prosjektør fordi jeg har hatt en i noen år nå, og da jeg kjøpte den, var det absolutt ingenting av digitalt som var i nærheten. Nå kan man få mye bra av digitalt, men siden ingenting av det jeg liker ligger på riktig side av 50 000, beholder jeg heller CRT-en inntil videre. Jeg byttet rør på den for halvannet år siden, og det betyr at den klarer seg i de neste 5-6 årene uten problemer. Da er det kanskje kommet noe jeg kan godta av digitalt i en prisklasse jeg har råd til! Og viftene er forlengst byttet med mye mer stillegående Papst-vifter. Vi sitter i praksis like bak og oppå prosjektøren (innebygd i et podium/bord), og støyen er knapt merkbar i de stilleste scenene.

 

Phax, Todda7 m.fl., når det gjelder støynivået i PC-en (som med denne vannkjølingen uansett er lavt) og utseendet på kabinettet, nevnte jeg på femte side at jeg heller setter pc-en i et naborom enn å slite vettet av meg med å få den pen og stille. Dette må da i enda større grad gjeldede som har digital flatskjemer og prosjektører, siden HDMI og DVI, og hva det nå heter alt sammen kan strekkes mye lenger enn gammeldags VGA uten å gi merkbart kvalitetestap.

 

Gaevern, målet er ikke bare å spille HD-plater. Det er solid bearbeiding av vanlige DVD-er også. Og der kommer PS sørgelig til kort, bildekvaliteten på vanlig DVD er ikke noe spesielt i det hele tatt. Men takk for tipset om Playx! Der har jeg ikke vært ennå. Jeg må sjekke den sjappa.

 

Darth, ikke mobb kameraten min! Bud er en god, gammel klassiker. :D

 

Muffinman, fullstendig riktig. Jeg skulle likt å se den nevnte pc-en kjøre det opplegget jeg har på vanlige DVD-er. Mer om det i senere artikkel.

 

EasyRaider, jeg er ikke sikker på om jeg skal bøye meg for den eller ikke. Etter det jeg har lest på AVSforum, er det faktisk mulig å høre forskjell på highend-anlegg. Men jeg har selvsagt ikke testet det selv, siden min Onkyo ikke kan dekode disse formatene. Men det er godt mulig jeg har blandet kortene, siden det fins så mange ulike lydformater på HD. DTS-HD er iallfall ikke lossless.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
lyden kan legges i et av de spesielle, mindre komprimerte HD-formatene Dolby TrueHD og DTS HD [...] Men enda bedre lyd blir det på de filmene som kommer med helt ukomprimert lyd, såkalt PCM. Har man anlegg til det, vil lydbildet virkelig åpne seg.

Så ett tapsfritt format gir bedre lydkvalitet enn et annet tapsfritt? Vanskelig å ta artikkelen seriøst etter den påstanden.

 

Nå er vel i allefall Dolby TrueHD komprimert (lossless), mens PCM ikke er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...