Gå til innhold

Mastiff lager HDPC - del 1


Anbefalte innlegg

En kjapp test med et skjermkort med HD-akselerasjon viste at det ikke var særlig aktuelt. HD DVD gikk akkurat så vidt, men Blu-ray ble hakkete, uansett hva jeg gjorde. Dessuten funket det ikke noe bedre med diverse filtyper som ikke ble akselerert. Det var mer lysbildeframvisning.
Var dette med masse etterprosessering og tunge visningsprogrammer? Det skal nemlig gå an å kjøre HD-materiale på den PC-en der, selv uten akselerasjon i skjermkortet.

(Jeg forstår at du ønsker mer kraft for å kunne etterprosessere filmen herfra til månen, men det burde gjøres klart at HD-materiale ikke nødvendigvis trenger C2D og GPU-akselerering for å kjøre glatt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lyden kan legges i et av de spesielle, mindre komprimerte HD-formatene Dolby TrueHD og DTS HD [...] Men enda bedre lyd blir det på de filmene som kommer med helt ukomprimert lyd, såkalt PCM. Har man anlegg til det, vil lydbildet virkelig åpne seg.

Så ett tapsfritt format gir bedre lydkvalitet enn et annet tapsfritt? Vanskelig å ta artikkelen seriøst etter den påstanden.

Tapsfritt i 16 bits er ikkje det same som tapsfritt i 24 bits. Skal du ha best mogleg lyd så skal du ha mastertape som ikkje er så veldig digitalt.

Lenke til kommentar

Så ett tapsfritt format gir bedre lydkvalitet enn et annet tapsfritt? Vanskelig å ta artikkelen seriøst etter den påstanden.

Tapsfritt i 16 bits er ikkje det same som tapsfritt i 24 bits. Skal du ha best mogleg lyd så skal du ha mastertape som ikkje er så veldig digitalt.

TrueHD, DTS-HD og PCM støtter alle 24 bits.

 

Nå er vel i allefall Dolby TrueHD komprimert (lossless), mens PCM ikke er det?

Ja, og poenget ditt var?

Lenke til kommentar
lyden kan legges i et av de spesielle, mindre komprimerte HD-formatene Dolby TrueHD og DTS HD [...] Men enda bedre lyd blir det på de filmene som kommer med helt ukomprimert lyd, såkalt PCM. Har man anlegg til det, vil lydbildet virkelig åpne seg.

Så ett tapsfritt format gir bedre lydkvalitet enn et annet tapsfritt? Vanskelig å ta artikkelen seriøst etter den påstanden.

Tapsfritt i 16 bits er ikkje det same som tapsfritt i 24 bits. Skal du ha best mogleg lyd så skal du ha mastertape som ikkje er så veldig digitalt.

"Supports up to eight full-range channels of 24-bit/96 kHz audio"-dolby.com

 

forkastelig at hw.no som en seriøs nettavis kan komme med påstander som dette. Er det rart folk velger blu-ray?

 

http://www.dolby.com/consumer/technology/trueHD.html

http://www.dtsonline.com/dts-hd/dts-on-Blu-ray-and-hddvd.php

Lenke til kommentar

Folkens, hvis dere skal se på platene på Playx, så gå for all del inn på playx.no, ikke playx.com! Iallfall hvis dere har barn i nærheten...

 

Hvis jeg har bommet på lyden, beklager jeg det. Men det kommer kanskje inn under samme opplegget som forskjellen i lyd på to strømkablet til forsterker, som noen hører og andre ikke hører?

 

Endre, det var uten noe annet enn PowerDVD. Men jeg har sett at andre har klart å vise Blu-Ray på like svake maskiner, så jeg vet ikke hva forskjellen er. Det kan også variere fra film til film, jeg har sett en del forskjell på prosessorbelastningen på de ulike filmene.

 

Bad_Byte: Jeg har min stil og skriver sånn. Så er det bare å velge om man gidder å lese det eller ikke. Smaken er som baken, hårete og lukter vondt!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Takk, Muffinman! :)

 

Et lite tillegg til lyddebatten: Forskjellen fra PCM til "lossless"-komprimeringskodeker er at det er gjort en ekstra lydbehandling, og innimellom dukker det opp feil eller det brukes noe annerledes filtre osv. Så det kan altså være forskjell, men det trenger ikke være det. Og jeg tror nok uansett man må ha Martin Logan og Krell eller noe på samme nivå for å høre forskjellen.

Lenke til kommentar
Phax, Todda7 m.fl., når det gjelder støynivået i PC-en (som med denne vannkjølingen uansett er lavt) og utseendet på kabinettet, nevnte jeg på femte side at jeg heller setter pc-en i et naborom enn å slite vettet av meg med å få den pen og stille. Dette må da i enda større grad gjeldede som har digital flatskjemer og prosjektører, siden HDMI og DVI, og hva det nå heter alt sammen kan strekkes mye lenger enn gammeldags VGA uten å gi merkbart kvalitetestap.

Og da rekner jeg med at du må inn i naborommet for å bytte dvd..

 

Eller?;)

Lenke til kommentar

Jeg har to skritt fra godstolen i kinoen til døra til det rommet pc-en står. Og hvis det blir for slitsomt å flytte seg noen meter hver halvanenn time, eller så, er vel puddingrollen ført litt vel langt ...? ;) Og ja, jeg har også mange DVD-er på harddisk. Om et par år regner jeg med at terrabytediskene er så rimelige at jeg kan rippe hele samlingen.

 

Tor, det er kanskje der problemet ligger. For Blu-ray er stort sett 1080p, og selv om det blir vist som 1080i på prosjektøren min, er det jo like tungt å dekode det.

 

Edit: Forresten, de fleste må vel opp for å tømme tanken innimellom også? Så kanskje det kan kombineres med filmbytte? :D

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Takk, Muffinman! :)

 

Et lite tillegg til lyddebatten: Forskjellen fra PCM til "lossless"-komprimeringskodeker er at det er gjort en ekstra lydbehandling, og innimellom dukker det opp feil eller det brukes noe annerledes filtre osv. Så det kan altså være forskjell, men det trenger ikke være det. Og jeg tror nok uansett man må ha Martin Logan og Krell eller noe på samme nivå for å høre forskjellen.

mixen kan være annerledes ja, men dette har som sakt INGEN ting med TrueHD og DTSHD som formater å gjøre.

 

"Lossless compression is used when it is important that the original and the decompressed data be identical"-wikipedia

det vil si at lossless formatene (når decodet) er bit-for-bit identiske med originalen

Endret av ventech
Lenke til kommentar
Phax, Todda7 m.fl., når det gjelder støynivået i PC-en (som med denne vannkjølingen uansett er lavt) og utseendet på kabinettet, nevnte jeg på femte side at jeg heller setter pc-en i et naborom enn å slite vettet av meg med å få den pen og stille. Dette må da i enda større grad gjeldede som har digital flatskjemer og prosjektører, siden HDMI og DVI, og hva det nå heter alt sammen kan strekkes mye lenger enn gammeldags VGA uten å gi merkbart kvalitetestap.

 

Playx.com var en fin en :)

 

Du sier at DVI vil gå lenger enn VGA uten signaltap. Jeg har nå hørt det motsatte. På full HD- strekker ihvertfall ikke DVI seg lenger enn 4,8 m i følge standarden

Kilde: datapro.net

 

Ellers. Meget underholdende stil på på skrive-(svine-)riet. Skiller seg ut fra mengden på både kunnskap og fortellerstil ;)

Lenke til kommentar

kjører q6600 og et hd2600pro i min mediapc og for å være ærlig så er det hipp som happ hva man kjøper av skjermkort. Fordelen med hd2600pro skal være at med cyberlink så dekoder skjermkortet hva det skal være hardware, men driverproblemer gjør at 1080 går jævlig dårlig med cyberlink sin dekoder så den har jeg gitt opp. Nå sverger jeg til coreavc.

 

Så oppsummering, en core2duo med 2.4ghz holder leeenge og sikkert en med mindre, av kodeker anbefaler jeg coreavc directvobsub ac3 koepis xvid og som program mediaplayer classic.

 

Går som en kule uten hakking, og coreavc blir bedre og bedre for hver release.

 

Håper dette hjelp noen :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg rettet opp den fornærmelige delen av side 3, så den nye ordlyden er blitt:

 

Lyden er bedre fordi det er så mye mer plass på platene, så den kan legges i et av de spesielle, tapsfritt komprimerte HD-formatene som Dolby TrueHD og DTS HD-MA (og noen varianter til). Lyden på en vanlig DVD er ganske mye mer komprimert, selv om man skal ha et meget godt anlegg for å høre forskjellen. Like god lydkvalitet blir det på de filmene som kommer med helt ukomprimert lyd, såkalt PCM. Har man anlegg til det, vil lydbildet virkelig åpne seg med hvilket som helst av de nevnte formatene. Men også det har svært lite betydning på et rimeligere anlegg. Først når man legger en middels bruktbil i lyden (som jeg nok må innrømme at jeg har gjort), hører man forskjellen.

quote]

 

Håper det var bedre! :D

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Kommer an på hva man mener med rimeligere anlegg. Da tenker jeg på pakker under 10 000 kroner, der man nesten ikke hører forskjell på MP3 og CD. Men greit, da:

Men det er vanskelig å høre noen forskjell på de billigste anleggene.

 

Og bare for å legge denne lyddebatten død for godt, etter at jeg har latt meg drive fra skanse til skanse (snart ringer vel Jens...): I did not have sex with that barneombud! :D

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...