Gå til innhold

Phenom 2,4 GHz i april?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[ironi]Wow, 2,6GHz i 3. kvartal ...! Kan nesten ikke vente![/ironi]

 

Jeg håper nå Shanghai-generasjonen på 45nm blir det som Phenom burde vært fra starten. Tror det er eneste sjansen AMD har til å få raske nok prosessorer (3GHz+) for å konkurrere med Intel. Men det spørs om AMD klarer å få Shanghai ut av døren innen året er omme, med de forsinkelsene vi har opplevd hittil. Men jeg håper for AMDs skyld at de klarer det.

Lenke til kommentar

Husk at dette er bare Phenom 9500, 9600 og 9700 (som aldri ble lansert) på 65 nm uten TLB-buggen. Og faktisk synes jeg disse kommer senere enn forventet. De første antagleser var jo at de skulle komme i månedskiftet februar/mars.

 

At de gir de nye nummer når det bare er en revisjon, er vel for å gi inntrykket av noe nytt, og differensiere vekk fra TLB-buggen. Nå betydde jo HK-patchen på B1 og B2 revisjonen en ytelsesnedgang, men utenom dette tror jeg dette ikke blir særlige mye revolusjon.

 

2,6 GHz i tredje kvartal er altfor seint.

Lenke til kommentar
Husk at dette er bare Phenom 9500, 9600 og 9700 (som aldri ble lansert) på 65 nm uten TLB-buggen. Og faktisk synes jeg disse kommer senere enn forventet. De første antagleser var jo at de skulle komme i månedskiftet februar/mars.

 

At de gir de nye nummer når det bare er en revisjon, er vel for å gi inntrykket av noe nytt, og differensiere vekk fra TLB-buggen. Nå betydde jo HK-patchen på B1 og B2 revisjonen en ytelsesnedgang, men utenom dette tror jeg dette ikke blir særlige mye revolusjon.

 

2,6 GHz i tredje kvartal er altfor seint.

 

Så du mener at de ikke kommer til å ha bedre klokkepotensial??

Lenke til kommentar
Husk at dette er bare Phenom 9500, 9600 og 9700 (som aldri ble lansert) på 65 nm uten TLB-buggen. Og faktisk synes jeg disse kommer senere enn forventet. De første antagleser var jo at de skulle komme i månedskiftet februar/mars.

 

At de gir de nye nummer når det bare er en revisjon, er vel for å gi inntrykket av noe nytt, og differensiere vekk fra TLB-buggen. Nå betydde jo HK-patchen på B1 og B2 revisjonen en ytelsesnedgang, men utenom dette tror jeg dette ikke blir særlige mye revolusjon.

 

2,6 GHz i tredje kvartal er altfor seint.

 

Så du mener at de ikke kommer til å ha bedre klokkepotensial??

 

Svært mange mener at TLB-buggen hadde svært lite med Phenom sitt klokkepotensial å gjøre, og at "bråstoppen" rundt 2,8 GHz skyldes helt andre ting. Men i og med at ingen har testet B3-revisjonen, så "time will show". Men på alle tester indikeres det at man må "kjøre" opp volten på CPU (og delvis minne) for å få til selv den minste overklokking stabilt, så en årsak kan ligge også her.

 

Det betyr ikke at B3 revisjonen ikke kan ha langt bedre klokkepotensiale, selv om "bråstoppen" skyldes andre ting. Det kan være andre justeringer/tuninger som hjelper her. Men jeg tror neppe at den oppnår klokkeponsialet til f.eks. Q6600.

Lenke til kommentar

Dette er jo egentlig litt tragisk med tanke på at det var snakk på 2,6 ghz før jul, som ble utsatt sammen med 2,4 ghz'en. AMD burde hatt 2,8 og 3 ghz i april for å være nogenlunde konkuransedyktige. Ser ut til at det blir i hvertfall 1 år til før AMD blir interesant igjen i high-end markedet.

Lenke til kommentar
At de gir de nye nummer når det bare er en revisjon, er vel for å gi inntrykket av noe nytt, og differensiere vekk fra TLB-buggen. Nå betydde jo HK-patchen på B1 og B2 revisjonen en ytelsesnedgang, men utenom dette tror jeg dette ikke blir særlige mye revolusjon.

Det sies at bugfiksen ga som bivirkning ~10% lavere ytelse. Hvis ytelsen øker med 10% fra Phenom 9500 til 9550 så er det ganske bra. (Det tilsvarer ca 200 MHz høyere klokkefrekvens).

 

PS. Er det noen som har noen teorier om hva som skjer med modellnumrene etter 9950?

 

Mekanicus: Selv om det er vanskelig å tvinge frem bugen så kan de ikke bare drite i den. Folk forventer at prosessoren fungerer 100%, ikke 99%.

Lenke til kommentar
At de gir de nye nummer når det bare er en revisjon, er vel for å gi inntrykket av noe nytt, og differensiere vekk fra TLB-buggen. Nå betydde jo HK-patchen på B1 og B2 revisjonen en ytelsesnedgang, men utenom dette tror jeg dette ikke blir særlige mye revolusjon.

Det sies at bugfiksen ga som bivirkning ~10% lavere ytelse. Hvis ytelsen øker med 10% fra Phenom 9500 til 9550 så er det ganske bra. (Det tilsvarer ca 200 MHz høyere klokkefrekvens).

 

Jeg sier jo at bugfiksen ga ytelsesnedgang, uten å angi tall. Flertallet tester er allikevel gjennomført uten bugfiksen i aksjon (enten fordi det ble gjort på HK før den kom eller fordi testerene valgte å gjøre slik), den var nemlig mulig å slå av. Ellers som et nettsted skrev sånn omtrent "Er du World in Conflict spiller, slår du av bugfiksen for bedre opplevelse". Så det blir spennende å se hva resultatet blir på tester. Tror nok de kommer til å skuffe mange pga. det som er nevnt ovenfor.

 

Det er ellers for de fleste helt problemfritt å kjøre uten bugfiksen slått på.

 

200 Mhz er nå relativt "anslått" verdi da, uten at jeg skal være uenig.

Lenke til kommentar

Det går tregt for AMD nå. Håper det blir kroken på døren for de, om det er dårlig for konkurransen får så bare være. Komputerelektronikk har aldri vært så rimelig som nå på tross av lite konkurranse både i prosessor- og grafikkortmarkedet.

 

AMD har "aldri" laget en eneste god prosessor. Deres kortvarige suksess skyldes at Intel valgte feil arkitektur, ikke at AMD hadde bra prosessorer. Den tiden jeg studerte hadde jeg flere prosessorer fra AMD både på sokkel 939 og 462 pga student-økonomi. Det føltes helt annenrangs-PC å ha prosessor fra AMD. Nå er de dagene over og det blir bare Intel på meg.

 

Kommer alltid til å huske den dagen i 97 jeg returnerte K6-200 på angrerett grunnet dårlig ytelse og fikk Pentium MMX 200 isteden. Det er med bitterhet jeg senere har måttet benytte systemer basert på prosessorer fra AMD. Håper det blir lenge til neste gang, helst aldri.

 

Føles veldig godt å ha chipset og CPU fra Intel igjen.

 

EDIT: Det er omtrent 10 år siden glansdagene med Abit BH-6 og Pentium 3. I disse dager feirer jeg derfor - med nyinnkjøpt hovedkort fra Abit Universal og Wolfdale CPU - at 10 år med AMD-helvete for min del er over. Jeg skal heretter spise kake hver eneste dag det kommer dårlige eller komiske nyheter om AMD. over 3000 dager og mer enn 40 000 timer med AMD :( Tar i dag det første kakestykket og jeg regner med det blir mange i tiden som kommer.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Personlig har jeg sympati for "the underdog" og håper for konkurransens skyld at AMD overlever i en eller annen form. Men jeg tror at et oppkjøp av AMD fra f.eks. et japansk eller koreansk selskap kan være gunstig for innovasjonen fremover. Hector Ruiz er ikke riktig person til å lede AMD, mener jeg. Da ville Samsung være bedre. De har allerede en stor halvlederproduksjon og er helt i front på områder som flash-teknologi og RAM f.eks. Men de mangler CPU og GPU. Det AMD trenger er frisk kapital og Samsung har enorme ressurser. Perfekt match!

Lenke til kommentar

Det går tregt for AMD nå. Håper det blir kroken på døren for de, om det er dårlig for konkurransen får så bare være. Komputerelektronikk har aldri vært så rimelig som nå på tross av lite konkurranse både i prosessor- og grafikkortmarkedet.

 

AMD har "aldri" laget en eneste god prosessor. Deres kortvarige suksess skyldes at Intel valgte feil arkitektur, ikke at AMD hadde bra prosessorer. Den tiden jeg studerte hadde jeg flere prosessorer fra AMD både på sokkel 939 og 462 pga student-økonomi. Det føltes helt annenrangs-PC å ha prosessor fra AMD. Nå er de dagene over og det blir bare Intel på meg.

 

Kommer alltid til å huske den dagen i 97 jeg returnerte K6-200 på angrerett grunnet dårlig ytelse og fikk Pentium MMX 200 isteden. Det er med bitterhet jeg senere har måttet benytte systemer basert på prosessorer fra AMD. Håper det blir lenge til neste gang, helst aldri.

 

Føles veldig godt å ha chipset og CPU fra Intel igjen.

 

EDIT: Det er omtrent 10 år siden glansdagene med Abit BH-6 og Pentium 3. I disse dager feirer jeg derfor - med nyinnkjøpt hovedkort fra Abit Universal og Wolfdale CPU - at 10 år med AMD-helvete for min del er over. Jeg skal heretter spise kake hver eneste dag det kommer dårlige eller komiske nyheter om AMD. over 3000 dager og mer enn 40 000 timer med AMD :( Tar i dag det første kakestykket og jeg regner med det blir mange i tiden som kommer

.

 

Ehm, hva tror du skjer med prisene og utviklingen dersom AMD forsvinner helt da?? :ohmy: At du ikke liker merket skal du fint ha lov til, men det er da ikke værre enn å la være å kjøpe produkter fra dem. Tror du skal prise deg lykkelig for at Intel ikke har monopol. Presser prisene ned og utviklingen fremover.

Lenke til kommentar
Det går tregt for AMD nå. Håper det blir kroken på døren for de, om det er dårlig for konkurransen får så bare være. Komputerelektronikk har aldri vært så rimelig som nå på tross av lite konkurranse både i prosessor- og grafikkortmarkedet.

 

AMD har "aldri" laget en eneste god prosessor. Deres kortvarige suksess skyldes at Intel valgte feil arkitektur, ikke at AMD hadde bra prosessorer. Den tiden jeg studerte hadde jeg flere prosessorer fra AMD både på sokkel 939 og 462 pga student-økonomi. Det føltes helt annenrangs-PC å ha prosessor fra AMD. Nå er de dagene over og det blir bare Intel på meg.

 

Kommer alltid til å huske den dagen i 97 jeg returnerte K6-200 på angrerett grunnet dårlig ytelse og fikk Pentium MMX 200 isteden. Det er med bitterhet jeg senere har måttet benytte systemer basert på prosessorer fra AMD. Håper det blir lenge til neste gang, helst aldri.

 

Føles veldig godt å ha chipset og CPU fra Intel igjen.

 

EDIT: Det er omtrent 10 år siden glansdagene med Abit BH-6 og Pentium 3. I disse dager feirer jeg derfor - med nyinnkjøpt hovedkort fra Abit Universal og Wolfdale CPU - at 10 år med AMD-helvete for min del er over. Jeg skal heretter spise kake hver eneste dag det kommer dårlige eller komiske nyheter om AMD. over 3000 dager og mer enn 40 000 timer med AMD :( Tar i dag det første kakestykket og jeg regner med det blir mange i tiden som kommer.

 

Du er jo bare nødt til å være dust som kommer og påstår at AMD aldri har laget en god prosessor.. slike som deg fortjener ikke å ha pc engang :sick:

 

Du har tydligvis ikke mye peiling på markedsøkonomi heller :tease:

 

edit: og nei... jeg er ikke noe amdfan. Men det høres ut som om du er en skikkelig fanboy :laugh:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikkert på det. Burde ikke Core2 prisene vært høyere siden AMD ikke har noe reelt alternativ, isteden har man E8400 fra 1300kr. Etterspørselen i marketdet bestemmer nok prisen mer enn konkurransen. Det selges/bygges flere PC-er enn noen gang og det er ikke et fenomen som ser ut til å stagnere eller reversere.

 

Før var det snakk om at en PC skulle vare i 3 år. Nå oppgraderer de mest engasjerte hvert år da prisene er latterlig lave.

 

Det er vel nettop fordi det "ikke eksisterer" konkurranse nå at prisene er så lave som de er.

 

Itel har de siste 20 årene brukt mye penger på utvilking og holdt et jevnt prisnivå justert av etterspørsel i markedet, hvorfor skulle dette endre seg om AMD forsvant? Intel greier ikke levere nok Wolfdale. De kunne sikkert ha økt prisen med 30% og solgt like bra. i alle fall til den største etterspørselen var dekket. Intel har hatt stor suksess etter de introduserte Core og salget har tatt helt av og prisene har falt deretter.

 

Jeg skal være enig i at konkurranse har vært bra tidligere da AMD gav mer ytelse per krone og Intel var på feil arkitektur, ellers hadde det kanskje ikke kommet noe Core fra Intel.

 

Jeg er ikke imot konkurranse, men kan ikke kalle det konkurranse at AMD har sovet i timen i 15 år. Bare flaks at de noen gang har vært høyt oppe fordi Intel gikk på en arkitekturmessig smell på tampen av Megahertz-kappløpet.

 

Synes Intel burde fremskynde alle produktrekker nå og kjøre inn nådestøtet på AMD. Slik at noen kjøper opp AMD, kommer med frisk kapital og ny firmaprofil. Nye produkter osv. Sa ikke AMD nylig at de ikke greide å konkurrere og ville isteden satse på å bli en "grønn" produsent?

 

Omtrent samtlige maskiner jeg har bygget i jobbsammenheng har vært basert på Intel-platform men jeg har slitt hjemme med AMD i 10 år. Min siste AMD var en Opteron 148 og kun fordi jeg ikke så meg tålmodig nok til å vente på Conroe. Har heldigvis mye bedre råd i dag så jeg slipper å kjøre kompromiss.

 

Gikk 3 AMD-prosessorer i søppla hos meg i dag og nå koser jeg meg med kake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...