Gå til innhold

Vista ett år etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slettet min versjon av Vista Ultimate i går, grunnet driverproblemer og så langt så ser jeg det som det største problemet for vista nå. At hardware produsenter tar seg tid og oversetter driverne ordentlig slik at hardware fungerer slik det skal.

 

Jeg bruker (brukte) service pack 1 på vista, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er sjokkert på en positiv måte.

Og det eneste jeg må si irriterer meg er forskjellene av innstallasjoner og kjøring av programmer kan ha om man ikke har startet programmet eller innstallasjonen med ADMIN mode på. GRUSOMT.

 

-Gler meg til Windows 7 istede..... :S

 

-Vista Ultimate 64bit sp1 om noen lurte....

Lenke til kommentar

Crysis var den eneste grunnen til at jeg vurderte å legge inn Vista, men vi så jo hvor "nødvendig" det var. Irriterte meg også hvordan noen spill angiveligvis bare skulle fungere under Vista (f.eks Shadowrun) når det overhodet ikke var grunn til at de ikke kunne kjøre på XP. Nei, Vista går inn når jeg blir nødt til det.

Lenke til kommentar

Kjørt Vista 6 måneder i år og la inn XP igjen i begynnelsen av denna månaden. For meg var det å gå tilbake til XP ein stor oppgradering. Alt gjekk vanvittig mykje kjappare, alt frå oppstart av programmer og filbehandling til Crysis og 3DMark.

 

Ein ting er sikkert, eg kjem aldri til å innstallere Vista igjen.

Lenke til kommentar

Har kjørt Vista 64-bit på hovedmaskinen og 32-bit på den bærbare en stund nå og bortsett fra noe småpirk må jeg si at jeg er meget godt fornøyd. Liker den nye start-menyen, Windows update,eEksternt skrivebord, og i det hele det nye utseendet. Sliter litt med drivere til Audigy 2 lydkortet mitt, ellers har jeg ingen problemer med hva jeg har koblet til maskinen min som mobiltelefon, trådløst tastatur og mus, skriver, blåtann, Logitech Harmony fjernkontroll, Korg keyboardet mitt osv. Det jeg har hatt mest trøbbel med sålangt er Adobe Flash Player 9. Ellers fungerer alt jeg bruker av spill og programmer utmerket.

Lenke til kommentar
hvis man skal oppsummere må man ta stilling til Vista slik det framstår i dag og ikke bare gjenta gamle nyheter og rykter.

 

 

 

tja, hvis jeg skal ta en oppsummering av mine erfaringer.

 

 

jeg har ett 2900 XT superclocked over 900 mhz core 1200 mhz minne.

 

5600+ 2gb mushkin pc9200 @ 980 mhz, 5-4-3-9 timings.

 

amd 790FX chipset.

 

i vista kan jeg ikke kjøre 720 P alt på fult iallespill, jeg har problemer med å bruke en simpel dvd rom, hvem som helst.

 

ESATA har problemer, jeg må installere drivere for hver eneste ting, ting starter tregere, Aero og winamp fungerer dårlig sammen, jeg har problemer med minneforbruk, jeg kan kjøre DX10, på en måte, men ikke alikevell, PC-en min greier ikke DX10 pga vista sluker resurser, world in conflict alt på høyeste i 720 P benchmark goer 27 fps, akseptabelt, men i xp, 48 fps, og da kjørte jeg DX9 i vista, det vil si, at jeg kunne ha kjørt DX10 i xp ved å tenke på at dx10 gir 20-50 % fps hit ved aktivering, altså minst 25 fps hadde jeg hatt i DX10.

 

jeg har også problemer med drivere, og andre ting.

 

Jeg føler mindre frihet over min pc, jeg har ikke like mye plass pga vista sluker alt sammen.

 

var på lan, vista'n min fikk bluescreens i hytt og pine, lurte på hva detta var, installerte antivirus, fant masse rart, alle andre på lanet hadde det også, men de fleste hadde xp, de som hadde vista hadde problemer, så nyere opperativ system fikk en hardere støt av ett virus som kom ut rundt release av XP.

 

morsomt...

 

ser verken noe av det MS påstod at vista hadde under en seminar jeg var på.

Lenke til kommentar

Var det en glipp at artikkelen slapp ut nå, en helt måned før det har gått ett år siden lanseringen?

Eller planlegges det en reprise av artikkelen om en måneds tid?

 

Hvorfor ikke ta med ett av de mest interessante delene av hvordan Vista sannsynligvis vil bli ett år etter lanseringen: At de trolig runder 10% markedsandel på verdensbasis. Økningen hare vært ganske jevnt fordelt utover året. Holder stigningen seg jevn så sikter Vista seg inn på 50% markedsandel innen det går ut på dato. Økningen vil antageligvis avta de siste par årene grunnet lansering av Windows sju slik at markedsandelen aldri kommer så langt opp som 50%.

Lenke til kommentar
I en periode like etter lansering sto problemene i kø.

 

Som de gjorde for XP da det kom og som det sikker kommer til å gjøre når neste os kommer :)

Har kjørt Vista uten problemer siden det kom på markede,ja faktisk fra før det siden jeg kjørte betautgaven fra den kom, kan aldri tenke meg å gå tilbake til XP.

Det eneste som er synd er at levrandører av utstyr som feks skrivere, scannere osv osv velger å ikke gi ut drivere for mye av disse for å tvinge folk til å kjøpe nytt,dette får selvsagt Vista skylden for :no:

Lenke til kommentar

Tipper kombinasjoner av maskinvare og programvare har mye å si for om Vista skal fungere bra eller ikke.

 

Jeg har ingen problemer med spill, DVD fungerer utmerket. Lastet også ned noen 1080p testvideoer og avspilling fungerer utmerket.

 

Minneforbruk akkurat nå er 1.64/4GB med en del programmer kjørende. Husk også at Vista bruker minnet på en annen måte enn XP gjør.

 

Husker ikke i farten hvor stor plass en komplett installasjon av XP og de programmene og spillene jeg bruker tar, men Vista har spist 50GB inkludert

Photoshop, Office, swap, temp osv. Har fremdeles 100GB ledig på c-disken så skal vel overleve en stund til :)

 

Foreløpig har jeg fått en blåskjerm i Vista. Var da jeg prøvde en nVidia beta-driver.

 

Er helt enig med deg Snekker'n. Var mange som hadde store problemer da XP kom. Kanskje du og jeg er heldige da siden så mange har problemer med Vista.

Og som jeg sa, bortsett fra problemer med lydkortet mitt i Vista har jeg ingen problemer med drivere.

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Når XP kom så var blåskjermane redusert med 90%. Dei fleste gjekk frå Win98 på den tida.

Win2000 hadde litt problemer med drivere i starten, men WinXP hadde langt ifrå det same problemet då det kunne fint bruke Win2000 drivere. Men nå som Vista er blitt DRM infisiert i dei grader og utviklere må skrive drivere frå bunn av heilt på nytt og passe på dei nye DRM reglane så er det ikkje rart Vista har slete med drivere frå starten av.

 

Men det er ikkje bare drivere, det er og noko med cachinga som er vanvittig merkeleg. Det skal ikkje ta titallssekunder å navigere igjennom ein film/mp3 samling.

 

Og når det kom til ytelse så var XP i mange tilfeller raskare enn Win98, sjølv om du hadde *BARE* 128 mb ram.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Men det er ikkje bare drivere, det er og noko med cachinga som er vanvittig merkeleg. Det skal ikkje ta titallssekunder å navigere igjennom ein film/mp3 samling.

 

Sitter med Vista her nå, og testet det du skriver. Hentet opp mp3-samling som ligger på en ekstern disk på en annen maskin (!) og fikk opp oversikten mer eller mindre øyeblikkelig. Det er ca 100 000 mp3-filer der. Mulig du har flere mp3er, men selv kan jeg ikke akkurat klage over Vistas caching når jeg navigerer gjennom mp3- og filmsamlingen min. 

 

 

 

 

Det du skriver om Vista og DRM er mer eller mindre en infamøs konspirasjonsteori. Har aldri hatt noe Vista-relatert DRM-problem ved normal bruk av maskinen. Men, det er helt sikkert mulig å provosere frem et eller annet hvis man på død og liv vil - men det kan man med stort sett alle OS.

Lenke til kommentar
Minneforbruk akkurat nå er 1.64/4GB med en del programmer kjørende. Husk også at Vista bruker minnet på en annen måte enn XP gjør.

Husk at Vistas Caching ikke telles med i minneforbruket som i ditt tilfelle er 1,64 GB. Uansett hva den cache-funksjonen skulle være god for så vil jeg si man bør ha minst 4 ganger så mye minne som XP bare for å kjøre helt grunnleggende programmer. Caching eller ikke så høres slett ikke det ut som noen forbedring akkurat. Hadde det ikke vært for at minneprisene tilfeldigvis har stupt så ville det for de fleste kjøpere av Vista blitt en treg/sur eller dyr erfaring.

 

Men det er ikkje bare drivere, det er og noko med cachinga som er vanvittig merkeleg. Det skal ikkje ta titallssekunder å navigere igjennom ein film/mp3 samling.

Hvis du har flyttet flere tusen sanger siden sist så skal det være helt normalt. (ca 13ms søketid * noen tusen filer = flere titalls sekunder). Men enig i at XP/2000 var en stor og bra oppgradering fra 98/Me. Microsoft har virkelig dummet seg ut med Vista men det virker jo som Windows sju kan reparere noe av det dårlige inntrykket siden de prøver å kjøre det mindre overvektig enn Vista.

Lenke til kommentar

Mine mindre datakyndige venner synes Vista er utrolig kult i starten men overraskende nok hører jeg stadig oftere at tilogmed de synes XP var bedre; for etterhvert som hele "wow" faktoren over gjennomsiktighet og fancy animeringer legger seg avløses den av irritasjon over 1) Treghet 2) Kompatibilitetsproblemer 3) Instabilitet (bakgrunnsprosesser henger seg bla ofte som tvinger omstart, selv om hele "dvale" funksjonen skulle være en av de store nyhetene - altså at Vista skal slippes å slåes av i like stor grad siden den skal starte raskere fra dvale osvosv)

 

Som dere kanskje allerede forstår har jeg ikke selv oppgradert, og har bestilt en ny bærbar som jeg spesifikt har bedt om å få levert uten OS (les: Vista). Den skal nemlig fødes med linux og XP og skal brukes, bla. for å kunne kjøre gamle Windows Office.

Hva får meg så til å kjøre alt dette gamle sprøytet?

Vel, først og fremst tregheten, og tyngden Vista kjører i (prosesskrevende). Dessuten synes jeg også vista rett og slett er tungvindt. Ikke bare vista, men også 2007office. Ja, kall meg gjerne konservativ men er en litt annen logikk, og ja, jeg mener jeg har knekt Vista-koden men personlig synes jeg ikke den er bedre. Er mange tåplige ting jeg irriterer meg over, fordi man må gjøre mye fra starten, man kan ikke ta like mange snarveier/direkteruter - og jeg _hater_ 'adresselinjen' så selv om det har blitt mer snarveier og selv om jeg synes bla "kommandolinjen" i startmenyen på vista er genial i sin enkelhet blir nok XP lisensen den siste jeg betaler til Gates og co før ting blir forbedret...

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...