Gå til innhold

Test: Her er Norges beste kontantkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Det er ekstreme forskjeller mellom operatørene. Gjett hvem som er verst.

 

Les mer

Takk for en grundig gjennomført og godt dokumentert undersøkelse! Det er viktig at media retter søkelyset mot skjulte kostnader. Derfor er det viktig og riktig av dere å ta med priser til og i utland.

 

Jeg har en kjepphest, og den har jeg gjentatt så mamge ganger at jeg muligens stenger meg ute fra forumet. Den er uansett som følger:

 

I Norge har vi en obskur gruppe av noe operatørene kaller spesialnummer. Den inkluderer i første rekke de femsifrede nummerne og de som begynner på 81. Dette er nummer som leder til call centra (også kalt ventenummer: "vi vil snart hjelpe deg, tast 1 for Randy Crawford, tast 2 for James Last"). Her varierer prisingen mellom en og fem kroner i minuttet: Det som terger meg er at dette er nummer det er helt vanlig åringe til, og som heller ikke regnes som verdiøkende (teletorg). Det er en vesentlig mangel i testen at disse prisene ikke er tatt med; mange ringer nok oftere til slike nummer enn til utlandet.

 

Jeg oppfordrer deg derfor til å komplettere testen med en slik prioversikt, ikke for å kåre en ny vinner (i denne sammenhengen er det bare tapere), men for å rette fokus mot en av de virkelige melkekuene til operatørene.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Mener dere alvor når dere skriver "ingen over, ingen ved siden" (det burde vel strengt tatt være "ingen under" men det er ikke poenget mitt ;)) når dere snakker om SMS-priser? Talkmore får en grønn rute for 34 øre pr sms, mens dere ikke nevner OneCall som har 35 øre pr sms? Her er det snakk om at Talkmore og OneCall er henholdsvis 14 og 13 øre under tredjemann. Synes det er mer vesentlig enn det ene øret mellom dem.

 

Edit: Jeg er enig med mia_tuk at det var en gjennomført og grundig undersøkelse. Det eneste jeg vil foreslå som kunne ha vært forbedret (foruten pirkeriet mitt ovenfor) er en ytterligere "fargekode" i tabellene. Det vil være umulig å oppnå et abonnement som er "grønn" under alle kategoriene. Kanskje det hadde vært en fornuftig løsning å ha grønn for den/de beste, gul/oransje for de som oppimot toppen og rød for verstingene? Da hadde det vært mye lettere å velge et abonnement som kun faller innunder grønn og gul/oransje kategori.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Skulle ikke talkmore slutte i norge? Trodde jeg hadde talkmore før, så fikk jeg et brev om at de sluttet og at folk ble overført til telmore eller noe?

 

AtW

 

Det var nok omvendt; Danske Telmore prøvde seg i Norge og måtte gi opp, og de få kundene de hadde ble flyttet over til Talkmore.

 

Talkmore lever forøvrig i beste velgående, og har akkurat blitt kjøpt opp av Telenor!

Endret av Huni
Lenke til kommentar
Noen grunn til at NoExtras er utelatt fra undersøkelsen? Ville det ikke vært langt mer naturlig å inkludere dette abbonnementet enn de andre fra Mobyson?

 

 

Enig, har selv det abbonementet selv. Det er tross alt en stor forskjell mellom mobyson og noextras.net da sistnevnte bruker netcomnett mens mobyson benytter seg av telenor.

Lenke til kommentar
Edit: Jeg er enig med mia_tuk at det var en gjennomført og grundig undersøkelse. Det eneste jeg vil foreslå som kunne ha vært forbedret (foruten pirkeriet mitt ovenfor) er en ytterligere "fargekode" i tabellene. Det vil være umulig å oppnå et abonnement som er "grønn" under alle kategoriene. Kanskje det hadde vært en fornuftig løsning å ha grønn for den/de beste, gul/oransje for de som oppimot toppen og rød for verstingene? Da hadde det vært mye lettere å velge et abonnement som kun faller innunder grønn og gul/oransje kategori.

 

Det var en veldig god idé. :)

 

Har oppdatert saken nå med tre nivåer av fargekoder i alle tabellene. (grønn, gul, oransje)

Lenke til kommentar
Enig, har selv det abbonementet selv. Det er tross alt en stor forskjell mellom mobyson og noextras.net da sistnevnte bruker netcomnett mens mobyson benytter seg av telenor.

Har selv NoExtras og etter å ha skummet fort gjennom testen finner jeg ingen grunn til å bry meg om å bytte. Best er det kanskje ikke, men det burde hevde seg greit i teten. Sjekket telepriser.no og så at ved standardverdiene kommer de ut på tredjeplass.

 

Sløvt å utelate et av de beste alternativene når "Norges beste kontantkort" skal testes. Regner med testen oppdateres snart.

Lenke til kommentar

Hei, saken er nå oppdatert, takk for tilbakemeldingene. Årsaken til at vi utelot Noextras er at vi brukte telepriser.nos liste over kontantabonnement som utgangspunkt. Her skal i teorien alle landets kontantabonnement være opplistet, men av en eller annen grunn sto ikke Noextras oppført. Derfor ble de dessverre litt forbigått, men de hører selvfølgelig med i testen vår :)

Lenke til kommentar
Hei, saken er nå oppdatert, takk for tilbakemeldingene. Årsaken til at vi utelot Noextras er at vi brukte telepriser.nos liste over kontantabonnement som utgangspunkt. Her skal i teorien alle landets kontantabonnement være opplistet, men av en eller annen grunn sto ikke Noextras oppført. Derfor ble de dessverre litt forbigått, men de hører selvfølgelig med i testen vår :)

 

Hvis selskapet bryter visse prinsipper så blir de vel utelukket fra telepriser.no sin kalkulator, så finnes de ikke der, så sier det vel det meste om selskapet? Ellers synes jeg dette var en "høydare" her på amobil.

Lenke til kommentar

om en velger kontanktkort/forhåndsbetalt så får en opp noextras.

 

men legg merke til at den sorterer som "mobyson noextras".

 

samme under "hvem tilbyr hva" som gir "mobyson (NC)" (finner forresten ut nå at telepriser.no inneholder en god del mer info den jeg før var klar over, slikt som hele tabeller over ringepriser for alle abonnementer dem har i databasen) med "noextras" i "kontantkort" kolonnen.

 

det morsomme er at det også står en "mobyson ()" rett over, med "small" i "lite forbruk" kolonnen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...