Gå til innhold

Vikeplikt+enveiskjørt gate, hva gjelder her?


ostehøvel

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg stadig har lurt på..

Når jeg kjører på en vanlig vei så har jeg jo vikeplikt for dem fra høyre.

Men hvis jeg kommer til en gate der det er enveiskjørt mot høyre. Dvs. at siden det ikke er tillat å kjøre motsatt retning i en enveiskjørt gate, så skal jeg jo ikke møte på noen biler her.. men si at det er en tulling som bryter reglene og kjører mot denne enveiskjørta gata. Så møter jeg han på min høyre side, da ville jeg jo vanligvis fått vikeplikt siden han ligger til høyre for meg, men han kjører jo ulovlig da det er forbudt å kjøre den retningen.

 

Må jeg stoppe for han? Hvis jeg krasjer i han får han all skyld? eller vil det bli delskyld?

 

dette ble nok rotete så si ifra hvis dere ikke skjønte det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en ting jeg stadig har lurt på..

Når jeg kjører på en vanlig vei så har jeg jo vikeplikt for dem fra høyre.

Men hvis jeg kommer til en gate der det er enveiskjørt mot høyre. Dvs. at siden det ikke er tillat å kjøre motsatt retning i en enveiskjørt gate, så skal jeg jo ikke møte på noen biler her.. men si at det er en tulling som bryter reglene og kjører mot denne enveiskjørta gata. Så møter jeg han på min høyre side, da ville jeg jo vanligvis fått vikeplikt siden han ligger til høyre for meg, men han kjører jo ulovlig da det er forbudt å kjøre den retningen.

 

så lenge han kjører ulovlig har da ikke han loven på sin side?

Lenke til kommentar

Tror nok at det vil bli han som kjører mot kjøreretningen som får all skyld ja. Høyreregelen er absolutt ikke konsekvent, det finnes masse unntak, bl.a. fra parkeringsplass, privat vei, vei fra gårdsplass osv. Og han som kjører mot kjøreretningen har jo allerede brutt trafikkreglene ved å nettopp kjøre mot kjøreretningen. :)

Lenke til kommentar

Det står ikke i trafikkreglene om at enveiskjøring er et unntak, men normalt sett skal det ikke komme trafikk mot kjøreretningen. Det som derimot skjer iblandt er at enveiskjørte veier stenges, og skilt ikke fjernes. Da må jo nødvendigvis de som har kjørt inn, kjøre ut samme veien.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Problemet er jo det at regelen sier at man har vikeplikt for høyre, ved unntak av parkeringsplasser etc. ikke sant? Men dette regnes jo som en gate, uansett om det skal komme biler fra den eller ikke..

 

Så da lurer jeg på om man må oprettholde vikeplikten selv for tullinger som kjører i feil kjøreretning?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke hadde tid til å reagere, eller at dere kolliderte, men du prøvde å bremse, så er det hans feil, siden han kjørte ulovlig.

9383760[/snapback]

Hei du!

Desverre er det nok du som får skylden. Motparten kan få bot for kjøring mot enveiskjørt gate, men du har vikeplikt for vei fra høyre.. Det er gjeldene praksis i slike spørsmål.

Lenke til kommentar

Det var det jeg også trodde.. Er det noen som har trafikkloven liggende som kunne sjekket opp dette? :p Jeg vil tippe forsikringsselskapene vil si deltskyld, men man kan da ikke få all skyld selv når det ikke er meningen at det skal komme biler der? det blir vel som å få skyld for å ikke vike for dem som kommer ut av en parkeringsplass?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke hadde tid til å reagere, eller at dere kolliderte, men du prøvde å bremse, så er det hans feil, siden han kjørte ulovlig.

9383760[/snapback]

Hei du!

Desverre er det nok du som får skylden. Motparten kan få bot for kjøring mot enveiskjørt gate, men du har vikeplikt for vei fra høyre.. Det er gjeldene praksis i slike spørsmål.

9394639[/snapback]

 

Seriøst??! Har man vikeplikt for en som kjører ulovlig??! Hørtes veldig merkelig ut synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er (desverre?) ingenting i loven som sier at den som kjører ulovlig har vikeplikt, og at den som kjører lovlig har forkjørsrett over den som kjører ulovlig. Når det gjelder forsikringsselskaper, så går de ikke alltid etter lover, så det er fullt mulig at de vil komme til en annen konklusjon enn det politiet vil, selv om det ikke er tvil om hvem som pr. lov har skylden.

Lenke til kommentar
Hva med nabogutten som kommer på sykkel.....

Hvis ikke han bryr seg om trafikkregler kan han like godt komme i et kryss der han har vikeplikt eller sykle på rødt lys. For å kunne ha noenlunde flyt i trafikken må man kunne forutsette at folk følger reglene. Desverre tror jeg dere har rett i at det ikke er slik i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...