Gå til innhold

Vista har solgt 40 millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Microsoft har så langt solgt over 40 millioner kopier av Windows Vista.

Det er dobbelt så mange kopier som det ble solgt av Windows XP i tilsvarende periode.

Hvorfor kommer det som en overaskelse at det er en del flere pc'er nå enn for 5-6 år siden?

 

Jeg vil annta at det er mye mer enn dobbelt så mange kjørbare pc'er i markedet i dag enn det var for 5 år siden. Det betyr igjen at ikke spesielt mange har oppgradert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
- Microsoft har så langt solgt over 40 millioner kopier av Windows Vista.

Det er dobbelt så mange kopier som det ble solgt av Windows XP i tilsvarende periode.

Hvorfor kommer det som en overaskelse at det er en del flere pc'er nå enn for 5-6 år siden?

 

Jeg vil annta at det er mye mer enn dobbelt så mange kjørbare pc'er i markedet i dag enn det var for 5 år siden. Det betyr igjen at ikke spesielt mange har oppgradert.

8624576[/snapback]

Det som hadde vært interessant var å se dette tallet mot PC salget i samme periode, tviler vel egentlig litt på at det er SÅ mange som oppgraderer eksisterende systemer. Gjorde det på ene maskinen hjemme, men det var mest nyfikenhet, kommer ikke til å gjøre det tilsvarende med den bærbare.

Lenke til kommentar
Vista Ultimate skal utgjøre 78 prosent av salget.

Det betyr at bare 22% har valgt en av de amputerte lekeversjonene.

(Om de hadde noe valg da de kjøpte PCer med Vista)

 

Hvor mange prosent har valgt bort kundestøtte (OEM-versjoner)?

 

Hvor mange prosent ble solgt som en del av en pekkeløsning med PC + Vista?

Lenke til kommentar
Får det til å virke som at flesteparten av kundene har bedt spesifikt om Vista.  De fleste får jo bare Windows fordi det er det som følger med maskinene.

8624689[/snapback]

 

Vel, hvis 78% av de 40 mill er Ultimate så har vel folk "bedt" om det??

 

Trur ikke jeg enda har sett en maskin til salgs med Ultimate som standard valg..

 

Når så Ultimate har en så stor andel av salget, så tyder vel det på at brukere aktivt har bedt spesifikt om det.

Lenke til kommentar
Vista Ultimate skal utgjøre 78 prosent av salget.

Det betyr at bare 22% har valgt en av de amputerte lekeversjonene.

(Om de hadde noe valg da de kjøpte PCer med Vista)

 

Hvor mange prosent har valgt bort kundestøtte (OEM-versjoner)?

 

Hvor mange prosent ble solgt som en del av en pekkeløsning med PC + Vista?

8624697[/snapback]

 

 

Hvilken betydning har det egentlig?

 

Vista har solgt 40 mill.

 

Hvordan kan du kalle noen versjoner for amputerte lekeversjoner?

 

Hva legger du i det?

Lenke til kommentar
Det er dobbelt så mange kopier som det ble solgt av Windows XP i tilsvarende periode.

Hva så – disse to perioder er ikke sammenlignbare. Det er tross alt mange år siden og pcbruken har eksplodert siden den gang som klart medfører økt kundemasse.

 

Forøvrig vet enhver idiot at et monopol har en tendens til å selge.... Bla opp i Elprice og se stor lapp hvor der står “Viste du at alle pcer vi selger kommer med Vista ferdig installert”, samme for de andre store kjeder... Eller se på feks. skjermkort hvor det typisk står;

"OS Support

• Microsoft® Windows® XP/x64, MCE

• Microsoft® Windows® 2000

• Microsoft® Windows® Vista "

 

Tragisk...

 

Men klart de forsøker å skape et inntrykk av at "alle" vil ha dette makkverket, det vil kunne øke salget. Hadde vært mer artig å fått en kommentar fra Bill gutten hvorfor største pcselger i USA sluttet og bare tilby Vista, men gikk tilbake til XP :D

 

Håper det blir slutt på denne situasjonen en dag... irriterer stort!

 

Endret; skrivefeil..

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Men klart de forsøker å skape et inntrykk av at "alle" vil ha dette makkverket, det vil kunne øke salget. Hadde vært mer artig å fått en kommentar fra Bill gutten hvorfor største pcselger i USA sluttet og bare tilby Vista, men gikk tilbake til XP :D

 

Håper det blir slutt på denne situasjonen en dag... irriterer stort!

8624747[/snapback]

Min personlige mening er at Vista er et bedre makkverk enn XP om du ser på konseptet. Implementasjonen er nok litt befengt med barnesykdomer for tiden, men det går seg fort til med så store volum og utviklingsressurser som de har på sine OS.

Lenke til kommentar
Det er dobbelt så mange kopier som det ble solgt av Windows XP i tilsvarende periode.

Hva så – disse to perioder er ikke sammenlignbare. Det er tross alt mange år siden og pcbruken har eksplodert siden den gang som klart medfører økt kundemasse.

 

Forøvrig vet enhver idiot at et monopol har en tendens til å selge.... Bla opp i Elprice og se stor lapp hvor der står “Viste du at alle pcer vi selger kommer med Vista ferdig installert”, samme for de andre store kjeder... Eller se på feks. skjermkort hvor det typisk står;

"OS Support

• Microsoft® Windows® XP/x64, MCE

• Microsoft® Windows® 2000

• Microsoft® Windows® Vista "

 

Tragisk...

 

Men klart de forsøker å skape et inntrykk av at "alle" vil ha dette makkverket, det vil kunne øke salget. Hadde vært mer artig å fått en kommentar fra Bill gutten hvorfor største pcselger i USA sluttet og bare tilby Vista, men gikk tilbake til XP :D

 

Håper det blir slutt på denne situasjonen en dag... irriterer stort!

 

Endret; skrivefeil..

8624747[/snapback]

 

Hehe... vel, 40 millioner vil da ha dette da=))

 

Grunnen til at enkelte også tilbyr XP, er vel for at en god del venter med å oppgradere til første servicepack kommer.

Og dermed vil vente til da=)

Lenke til kommentar
Grunnen til at enkelte også tilbyr XP, er vel for at en god del venter med å oppgradere til første servicepack kommer.

Og dermed vil vente til da=)

8624788[/snapback]

Det er nok mange som ønsker å se ann SP1 til Vista før de oppgraderer. Der jeg jobber har vi den strategien foreløpig, men det betyr ikke at Vista blir tatt inn i varmen automatisk når SP1 kommer. Hadde en utvikler her som testet Vista og fikk krasjet systemet 6 ganger på 4 timer... Det er med andre ord en god del barnesykdomer ute å går.

Lenke til kommentar

Blir også veldig feil med tanke på at det også er tatt med "alle" PCer som ble solgt med Windows XP i tiden rundt og etter jul fikk med lapp om at de kunne oppgradere til Vista.

 

Ja, er sikkert mange privatbrukere som benyttet seg av dette, men tviler på at det var særlig mange bedrifter som gjorde det...

Lenke til kommentar
Grunnen til at enkelte også tilbyr XP, er vel for at en god del venter med å oppgradere til første servicepack kommer.

Og dermed vil vente til da=)

8624788[/snapback]

Det er nok mange som ønsker å se ann SP1 til Vista før de oppgraderer. Der jeg jobber har vi den strategien foreløpig, men det betyr ikke at Vista blir tatt inn i varmen automatisk når SP1 kommer. Hadde en utvikler her som testet Vista og fikk krasjet systemet 6 ganger på 4 timer... Det er med andre ord en god del barnesykdomer ute å går.

8624816[/snapback]

 

Ja, men jeg tror nok det meste av barnesykdommer er borte med SP1.

 

Da har nok å de fleste 3parts driverleverandører klart få til mer stabile driver.

Som på meg virker som skaper de fleste problemene.

Lenke til kommentar
Blir også veldig feil med tanke på at det også er tatt med "alle" PCer som ble solgt med Windows XP i tiden rundt og etter jul fikk med lapp om at de kunne oppgradere til Vista.

 

Ja, er sikkert mange privatbrukere som benyttet seg av dette, men tviler på at det var særlig mange bedrifter som gjorde det...

8624847[/snapback]

 

Denne "lappen" lot deg vel ikke oppgradere til Ultimate?

Som står for 78% av salget..

Lenke til kommentar

Man kan oppgradere til ultimate fra hvilken som helst versjon av vista, så man kan ikke se bort fra at endel av dem som fikk med feks. home premium på laptopen sin har oppgradert.

 

Bill Gates snakker da ikke om hvor mange prosent markedsandeler MS har, men at de har solgt dobbelt så mange kopier av vista som de gjorde av xp.

Isolert sett kan MS være fornøyd med det. Konkurransen på 'hjemmeOS-markedet' har blitt større siden XP kom og selfølgelig har det blitt mange flere pc'er.

Så hvis vi helt hypotetisk sier at det finnes dobbelt så mange hjemmepcer idag som for 6 år siden, så viser tallene at MS i hvertfall ikke har tapt så mange markedsandeler, hvis man absolutt skal måle salg ut fra markedsandeler.

 

Dette kan sammenlignes med seèr rekorder for nrk eller tv2. Jeg tipper en større prosentandel av norgesbefolkning så dagsrevyen på 70-tallet, enn de 1.3 millionene satte ny seerrekord på skavland i vinter. Det betyr ikke at ikke nrk har satt ny rekord selv om de har tapt store markesdandeler de siste 15-20 årene.

 

Et annet eksempel. Hvis jeg driver en møbelbutikk som har en jevn vekst på 15% pr år,

så vil jo den veksten være reell for min butikk selv om markedet kanskje vokser med 25% pr år.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

OT:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Min personlige mening er at Vista er et bedre makkverk enn XP om du ser på konseptet.

Vel du får mene akkurat hva du vil selv, men leser du tidligere artikkler både her på hw og andre sider så konkluderes det med at;

XP er mer sikker

XP er raskere og krever mindre av hardware(både mht programmer, spill, filoverføring osv).

XP er rimligere

XP har mindre DRM dritt

XP kan få akkurat samme funksjonalitet som Vista via 3 partsprogrammer(gratis)

XP er mer stabilt, med bedre driver og program støtte

XP er ikke beta(http://www.hardware.no/nyheter/programvare/smaatt_og_stort_om_vista/39257)

XP har bedre brukergrensesnitt som medfører at samme jobb blir utført raskere

 

Jeg har brukt Xp pro siden det kom ut – men har de siste månedene brukt Ubuntu Linux for å se hvordan det er. Utgangspunktet mitt var at Linux var alt for vanskelig for meg - det vanvittige er at dette er like brukervennlig, helt gratis(og vil forbli gratis) – og slår Vista og xp på alle punkter! Det er derfor tragisk å se hvor mange som betaler masse penger til et amerikansk selskap som gjør sitt beste for å r***kjøre kunden, for et produkt de kunne fått erstattet helt gratis(til og med gratis tilsendt) med et enda bedre produkt.

 

Sorry, bare måtte få sagt det.. skjulte i alle fall teksten...

Lenke til kommentar
OT:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Min personlige mening er at Vista er et bedre makkverk enn XP om du ser på konseptet.

Vel du får mene akkurat hva du vil selv, men leser du tidligere artikkler både her på hw og andre sider så konkluderes det med at;

XP er mer sikker

XP er raskere og krever mindre av hardware(både mht programmer, spill, filoverføring osv).

XP er rimligere

XP har mindre DRM dritt

XP kan få akkurat samme funksjonalitet som Vista via 3 partsprogrammer(gratis)

XP er mer stabilt, med bedre driver og program støtte

XP er ikke beta(http://www.hardware.no/nyheter/programvare/smaatt_og_stort_om_vista/39257)

XP har bedre brukergrensesnitt som medfører at samme jobb blir utført raskere

 

Jeg har brukt Xp pro siden det kom ut – men har de siste månedene brukt Ubuntu Linux for å se hvordan det er. Utgangspunktet mitt var at Linux var alt for vanskelig for meg - det vanvittige er at dette er like brukervennlig, helt gratis(og vil forbli gratis) – og slår Vista og xp på alle punkter! Det er derfor tragisk å se hvor mange som betaler masse penger til et amerikansk selskap som gjør sitt beste for å r***kjøre kunden, for et produkt de kunne fått erstattet helt gratis(til og med gratis tilsendt) med et enda bedre produkt.

 

Sorry, bare måtte få sagt det.. skjulte i alle fall teksten...

8625047[/snapback]

 

 

Vel, nå er vel ikke HW.no ett seriøst og objektivt sted å lese omtaler av Vista da.

Lenke til kommentar
- Microsoft har så langt solgt over 40 millioner kopier av Windows Vista.

Det er dobbelt så mange kopier som det ble solgt av Windows XP i tilsvarende periode.

Hvorfor kommer det som en overaskelse at det er en del flere pc'er nå enn for 5-6 år siden?

 

Jeg vil annta at det er mye mer enn dobbelt så mange kjørbare pc'er i markedet i dag enn det var for 5 år siden. Det betyr igjen at ikke spesielt mange har oppgradert.

8624576[/snapback]

 

Vel nå er det slik at en fortsatt kan velge mellom Vista og XP og siden tallene er fra de første 100 dagene så skulle det vel tilsi at mange har bedt spes om Vista,da spes på bærbare for faktum er at de to første mnd var det iallefall vanskelig å få tak i bærbar med Vista,dette vet jeg siden jeg selv leverer til folk.

Når det gjelder oppgraderinger har jeg faktisk omtrent like mange dær som på nye PCer og har faktisk titt og ofte henvendelser fra folk som spør om Vista fordi de har lyst å oppgradere :hmm:

Lenke til kommentar
Vel nå er det slik at en fortsatt kan velge mellom Vista og XP og siden tallene er fra de første 100 dagene så skulle det vel tilsi at mange har bedt spes om Vista,da spes på bærbare for faktum er at de to første mnd var det iallefall vanskelig å få tak i bærbar med Vista,dette vet jeg siden jeg selv leverer til folk.

Mange, og da især privatkunder, kjøper PC i typiske "brødrister og kjøleskap"-butikker hvor man går inn og tar med seg en svær pappeske. Da får man bare det OSet som ligger forhåndsinstallert.

 

Så at enkelte her på forumet kan tolke slik statistikk til at 40mill bruker faktisk har BEDT om Vista, er utenfor min fatteevne. Klart at det fins en del som har ønsket å oppgradere eller spesifikt bedt om det, men mange har jo ikke gjort noe mer valg enn at de har kjøpt en maskin, og fått Vista med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...