Gå til innhold

Kulturo: – Ikke lenger mulig å leve av piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sad story Tony. Det er synd at det enda er en liten del av befolkningen som er så sjofle og uverdige mennesker at de ikke har respekt for andre menneskers arbeid og yrke. Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker? Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det! Hvor er moralen blitt av i dagens unge, hva er det de tror de er?

Lenke til kommentar
Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det!

8208688[/snapback]

Tuller du eller mener du det? Hvem er det som begynner å spille et instrument (eller fotball, maling osv osv) tenker penger når de starter? Mitt anslag: ytterst få

Hvorfor begynner de? interesse, skaperglede, "gøy" osv.

 

Hva angår tony, han tjente jo meget bra mens han solgte kopier, så det er nok ikke bare fildelingen som har ødelagt hans karriere, men dårlig karriere- og økonomiplanlegging fra hans side. :!:

Endret av mandela
Lenke til kommentar
(...)Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det! (...)

Nu vel. Det er vel kanskje feil å si at musikkere ikke vil lage og spille musikk uten å få godt betalt for det. Det er vel stort sett drømmen for de fleste musikkere.

 

Og når det gjelder programvare så er det jo veldig mange gratisprogrammer som gjør nytten. Så det er tydeligvis mange som lager programmer og uten å ha $-tegn i øynene.

 

Men er enig i at å stjele er å stjele uansett om det det er kode eller fysiske ting. Men å svartmale situasjonen er vel kanskje litt dumt. Verden går nok videre selv om MS og WB slutter å tjener penger, og det er kanskje på tide at de revurderer hvordan de selger proiduktene sine.

Lenke til kommentar
Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker?

8208688[/snapback]

Den der må du nesten få begrunne. Mange bruker argumentet, men få har noen statistikker å vise til. Kulturo hadde vel en artikkel om hvor lite tapet var ved piratkopiering om jeg ikke husker feil. Det er hvertfall flere av de tingene jeg har hatt liggende piratkopiert i mine yngre år som jeg aldri hadde brukt penger på uansett.
Lenke til kommentar
Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker?

8208688[/snapback]

Den der må du nesten få begrunne. Mange bruker argumentet, men få har noen statistikker å vise til. Kulturo hadde vel en artikkel om hvor lite tapet var ved piratkopiering om jeg ikke husker feil. Det er hvertfall flere av de tingene jeg har hatt liggende piratkopiert i mine yngre år som jeg aldri hadde brukt penger på uansett.

8208917[/snapback]

 

Husk at det ikke er 1 brøkdel av jordas befolkning som har tilgang til raskt internett den dag i dag. Spredning av filer øker i takt med nye nettbrukere, Kina er et sykt bra eksempel på det

 

Så over til Trådstarters post :

 

Husker spesielt 1 kompis fra min gamle vennekrets, han var den eneste i hele nabolaget som virkelig tok penger for å selge piratkopierte spill, programmer osv

 

Betalte han 200 kroner så fikk jeg 4- 5 cder tilbake med snadder på :)

 

På den tiden var det tregt å dyrt nett så jeg regner med han kompenserte for isdn regninga.

 

Men fine minner er det. Måtte faktisk bruke mer energi å tid på å oppdrive piratkopier på den tiden :love:

Lenke til kommentar
Men fine minner er det. Måtte faktisk bruke mer energi å tid på å oppdrive piratkopier på den tiden  :love:

8208977[/snapback]

 

You shit me not!.

 

Jeg husker jeg lånte et dryss (nermere 100 plater) playstation spill hos en som drev å kopierte. Han lærte meg framgangsmåten også startet jeg å kopiere selv. Jeg kan bare si at det å lage en kvalitets kopi av playstation spill var tid krevende i og med man ikke burde gå over 2x hastighet. Én gang brente jeg for profitt, jeg fikk 200,- pluss ti plater for å kopiere ti spill. Jeg vil kalle det en heller laber timesbetaling.

 

Når det gjelder Tony så beundrer jeg han i den grad at han leide en fabrikk til å kopiere i. Men der stopper beundringen, jeg liker ikke at han solgte kopier. En ting er å kopiere til seg selv og nære venner, men å drive butikk på et slik vis har jeg lite til overs for.

Lenke til kommentar

Slik gesjeft var vel det som holdt meg gående økonomisk på ungdomsskolen. Jeg var den eneste på skolen, og en av to i bygda som hadde brenner og ISDN på den tia, så det var litt å hente der ja. Men konkurransen som oppstod når andre folk fikk brennere var "ødeleggende".

 

Jeg savner faktisk den tiden. En priatkopi var noe man verdsatte... fysisk på en cd som var vanskelig å få tak i. Nå så laster man jo det det man trenger, når man trenger på noen få minutter.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Sad story Tony. Det er synd at det enda er en liten del av befolkningen som er så sjofle og uverdige mennesker at de ikke har respekt for andre menneskers arbeid og yrke. Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker? Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det! Hvor er moralen blitt av i dagens unge, hva er det de tror de er?

8208688[/snapback]

Hvor har det blitt av moralen til plateselskapene?

Skal ikke jeg få lov til å spille av musikken min i hvilken musikkavspiller jeg vil?

Kjøper jeg en cd, skal ikke jeg få lov til å rippe den over på pc-en, slik at jeg kan høre den på mp3 spilleren min?

 

Når jeg kjøper en cd, så kjøper jeg rettighetene til å høre på musikken, uansett hvilke format jeg velger å høre på musikken. Det skal være fullt mulig for meg å spille av musikken jeg har kjøpt i akkurat hvilken avspiller jeg vil.

 

Dette setter plateindustrien en stpper for med sin DRM, og derfor piratkopierer jeg, artister som selges med DRM. Jeg vil ikke støtte noe som hindrer meg i å høre på musikk jeg har kjøpt.

 

Så sier du sikkert at det finnes plenty med programmer jeg kan fjerne DRM beskyttelsen med, men det skal strengt tatt ikke være nødvendig. Når jeg kjøper en låt, så skal den være klar til å kunne høres på av akkurat den avspilleren jeg har, og alle andre også for den del, uten at jeg trenger å gjøre det døyt med fila.

 

Så aknskje tenke deg litt mere om før du henger ut alle "pirater".

Lenke til kommentar
Sad story Tony. Det er synd at det enda er en liten del av befolkningen som er så sjofle og uverdige mennesker at de ikke har respekt for andre menneskers arbeid og yrke. Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker? Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det! Hvor er moralen blitt av i dagens unge, hva er det de tror de er?

8208688[/snapback]

Denne typen piratkopiering er helt klart skadelig. Her er det en person som har stjålet rettighetene til diverse musikk, og forsøker å tjene penger på andres arbeid. Han er en pirat av verste sort..

 

Men kopiering til privat bruk bør være 100% lovlig, da det i slike tilfeller ikke er snakk om at man forsøker å tjene penger på åndsverk.

Lenke til kommentar
Sad story Tony. Det er synd at det enda er en liten del av befolkningen som er så sjofle og uverdige mennesker at de ikke har respekt for andre menneskers arbeid og yrke. Vet de ikke at piratkopiering dreper musikken og andre kreative yrker? Det er jo klart ingen som frivillig vil synge eller spille et instrument om de ikke får godt betalt for det! Hvor er moralen blitt av i dagens unge, hva er det de tror de er?

8208688[/snapback]

Aner jeg noe ironi her?

Lenke til kommentar

Dette er i grunn litt interresante fakta.

 

Husk at før i tiden var det kun piratkopieringen som man tok økonomisk gevinst av som ble forfulgt i stor grad av rettsvesnet.

 

Nå som det ikke er noen inntekter for de som distribuerer piratkopier, så har rettsvesnet skiftet fokus og sagt at de vil ta alle.

 

Bare tilbake i 1995, så var det kun de som kopierte og solgte cd plate kopier osv som ble sett på som de kriminelle. I dag er mer eller mindre alle pc brukere kriminelle.

 

Men husk at dette gjelder først og fremst musikk, film, software. Det finnes tonnevis av andre piratindustrier som driver med klær og andre merkevarer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dakar Tony. :p

 

Hehe.. Nei, sånn går det når man prøver å utnytte priatkopiering uten å skape noe selv. Jeg har like lite til overs for Tony som for platebransjen forøvrig. (Altså de som trykker, distribuerer og tjener seg fete på å være managere som ikke skaper musikk). Skaper man ikke noe fortjener man heller ikke betaling. Jobben med distribusjon, lagring, markedsføring osv gjør jo folk selv på nettet. Jo lettere det er å få tak i en artist på nettet jo flere vil lytte til musikken og artisten blir mer populær og vil selge mer effekter, konsertbiletter osv.

 

Navnet Tony minner meg om hovedpersonen Tony Montana i filmen Scarface.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Aner jeg noe ironi her?

8217319[/snapback]

Pirate1.gif

 

En smule. For å fortsett saken i samme rettning jeg tolket nyhet, og for å provosere frem logiske og begrunnede poster fra andre forumbrukere. :love:

 

Men nå må jeg gå, tre terrabyte fyller seg ikke av seg selv.

(Vel, med RSS går det teknisk sett automatisk, men jeg må hvertfall nyte det som kommer ned)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner moralen. Jeg ville ikke starta butikk som solgte spill og cd'er nå. Uansett om dem var genuine eller piratkopier.

 

Hele bransjen er trua, både hardware og software siden. Jeg mener hvem trenger quad cpu'er, 4GB ram og 5000kroners skjermkort når alle de kule spillene kun kommer ut på konsoller(med gode kopisperrer som sikkert ikke blir dårligere i fremtiden)

 

PC og internett er en forbruker revolusjon. Musikkbransjen og spillutviklerne sier dem taper så mye penger, men sannheten er vel at dem har bada i penger i flere år nå. Easy come easy go. Hva så?!? Mange unge mennesker(og foreldra dems) må jo slite for å holde seg "on par" med stadige HWoppdateringer og nye spill og musikktitler.

 

HL2 og steam viste jo at det går ann å lage distribusjons modeller som er nokså sikre, da må dem vel fortsette å file videre på det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...