Gå til innhold

TEST: Ny generasjon routere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bare skummet raskt igjennom testen her, men legger merke til at man har testet WEP men ikke WPA!? Altså, WEP er ubrukelig og er for min del totalt irrelevant. Det som derimot er interessant er å se om WPA/WPA2 med TKIP yter bedre enn WPA2 med AES (antar dere mener dette når dere skriver WPA2). TKIP skal på papiret være en lettere algoritme og dermed være et kompromiss mellom ingen kryptering og AES.

Lenke til kommentar

TKIP er egentlig en lettere algoritme ja, men dette var en mellomløsning som ikke brukes så mye i dag. De trådløse brikkene som er i dag har en AES-motor som gjør at AES-ytelsen er tilsvarende ytelsen uten kryptering i de aller fleste tilfeller. WPA-TKIP ligger i mange tilfeller under ytelsen man oppnår i WPA/WPA2-AES.

Lenke til kommentar

bra test!

 

kanskje dette er litt offtopic men prøver meg likavell: jeg har en linksys wrt54gs version 6 som er totalt ustabil, kan ikke bruke den, den bare står her og forsyner meg en tråløst ned innimellom, brukte den som hoverouter, men da datt iptelefonen, ut nette datt ut båte wireless og kabel. Noen som vet no mer om dette, har prøvd å google men ikke funnet svar.

Lenke til kommentar

ref fra testen på AirPort Extreme "For noen vil det være negativt at routeren mangler brannmur og lukker portene i stedet for å stenge dem helt. Det er heller ingen muligheter for å filtrere trafikk ut i fra nettsider, tjenester eller tid på døgnet."

 

Da er det litt rart at produsenten skriver på sine hjemmesider ang produktet: "AirPort Extreme har innebygd brannmur som oppretter en barriere mellom nettverket og Internett, slik at nettverket er beskyttet mot angrep fra Internett."

ref: http://www.apple.com/no/airportextreme/security.html

 

Merkelig!

Endret av firepack3
Lenke til kommentar
ref fra testen på AirPort Extreme "For noen vil det være negativt at routeren mangler brannmur og lukker portene i stedet for å stenge dem helt. Det er heller ingen muligheter for å filtrere trafikk ut i fra nettsider, tjenester eller tid på døgnet."

 

Da er det litt rart at produsenten skriver på sine hjemmesider ang produktet: "AirPort Extreme har innebygd brannmur som oppretter en barriere mellom nettverket og Internett, slik at nettverket er beskyttet mot angrep fra Internett."

ref: http://www.apple.com/no/airportextreme/security.html

 

Merkelig!

8046338[/snapback]

 

Den eneste beskyttelsen som er er NAT-funksjonen, som på en måte kan kalles en brannmur. SPI-brannmur (stateful packet inspection) som alle de andre har er ikke til stede, i hvert fall ikke på en normal måte.

Lenke til kommentar

Alle kort som har Atheros-brikkesett fungerer fint med Airport Extreme (D-Link, Linksys, Trendnet, Zyxel, SMC osv). Testen viste også at Buffalos kort som bruker Broadcom klarte seg svært bra mot Airport Extreme, så denne kan også trygt benyttes.

 

802.11n er bakoverkompatibelt med de standardene som eksisterer i dag. Men for at 11a skal være støttet må radioen i routeren støtte 5 GHz (i denne testen er det bare Airport Extreme). Så alle produktene her støtter 802.11b og g, mens Airport Extreme kan støtte 11a i stedet om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Er ikke NAT-funksjonaliteten god nok "brannmur" for folk flest?

 

Man må jo selv sette opp regler for portforwarding for at utenforstående skal kunne initiere connections mot interne PCer.

 

 

EDIT: Litt rart at Apple's ruter får så mye skryt. Bortsett fra USB-porten ser jeg ingen fordeler. At den har et "enkelt" konfigurasjonsprogram for Windows/Mac ser jeg på som en ulempe isteden. Webgrensesnittene man finner på flere andre rutere er tross alt meget enkle i bruk, og krever ikke installering av noe ekstra program. Og hva med de som bruker andre OS enn Win/Mac?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Er ikke NAT-funksjonaliteten god nok "brannmur" for folk flest?

 

Man må jo selv sette opp regler for portforwarding for at utenforstående skal kunne initiere connections mot interne PCer.

 

 

EDIT: Litt rart at Apple's ruter får så mye skryt. Bortsett fra USB-porten ser jeg ingen fordeler. At den har et "enkelt" konfigurasjonsprogram for Windows/Mac ser jeg på som en ulempe isteden. Webgrensesnittene man finner på flere andre rutere er tross alt meget enkle i bruk, og krever ikke installering av noe ekstra program. Og hva med de som bruker andre OS enn Win/Mac?

8046419[/snapback]

 

NAT vil holde for en del ja, men når det ikke er SPI er det mulig å ta over en sesjon slik at man kan få urettmessig tilgang. Men nå er ikke alt sikkert ved bruk av SPI heller, men det er merkelig at Apple ikke har dette som standard når alle de andre har det.

 

At den får skryt er på grunn av god kompatibilitet (fungerer godt med alle de trådløse kortene vi hadde tilgjengelig), kan brukes på 5 GHz båndet (mindre støy), USB-porten for standard tilkobling av printer og harddisker. At den krever et eget program for å konfigurere kan som du påpeker være negativt. For de som ikke har noen maskiner med Windows eller OS X så kan man velge et annet produkt. Den får jo ikke mer skryt enn et par av de andre produktene i testen.

 

De som bruker Linux vet godt hvilke ulemper det er å kreve et eget program for å konfigurere.

Lenke til kommentar

Veldig bra test!

 

bra test!

 

kanskje dette er litt offtopic men prøver meg likavell: jeg har en linksys wrt54gs version 6 som er totalt ustabil, kan ikke bruke den, den bare  står her og forsyner meg en tråløst ned innimellom, brukte den som hoverouter, men da datt iptelefonen, ut nette datt ut båte wireless og kabel. Noen som vet no mer om dette, har prøvd å google men ikke funnet svar.

8046147[/snapback]

Du kan prøve å oppgradere firmware.

Endret av voldern
Lenke til kommentar

Denne kom akkurat tidsnok for meg. Jeg leier en sokkelleilighet der husverten bor over og har kun WLAN (via 802.11g) og fordi jeg ikke får lov av samboern å ha min stasjonære pc andre plasser enn der den er så får jeg dårlig dekning der. Derfor tenkte jeg kanskje å kjøpe en 802.11n pga. bedret rekkevidde. Tror kanskje jeg skal ta en tur på eplehuset ja ;)

Lenke til kommentar
bra test!

 

kanskje dette er litt offtopic men prøver meg likavell: jeg har en linksys wrt54gs version 6 som er totalt ustabil, kan ikke bruke den, den bare  står her og forsyner meg en tråløst ned innimellom, brukte den som hoverouter, men da datt iptelefonen, ut nette datt ut båte wireless og kabel. Noen som vet no mer om dette, har prøvd å google men ikke funnet svar.

8046147[/snapback]

 

Anbefaler at du flasher til en Linux-basert firmware (a la DD-WRT).

 

Bitsum Tech

 

ScorpionTek visuell guide til DD-WRT

 

Har installert dette på min WRT54GS v5.1 og routeren er den mest stabile jeg har brukt noensinne. Mye bedre enn det VXWorks tullet som er på den fra før av, og mye mer programmerbart enn de fleste andre routere der ute til samme pris. Bare følg instruksjonene nøye, så funker det supert. Øker også verdien på routeren *betraktelig*. :thumbup:

Lenke til kommentar

Muligens et dumt spørsmål, men hva har gigabitportene på den kablede switchen med trådløs ytelse å gjøre?

 

Ellers så ser jeg Netgear på topp i de fleste av testene, men ikke i listen over anbefalte routere?

 

D-Link har jeg veldig gode erfaringer med. Stabil og god.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Muligens et dumt spørsmål, men hva har gigabitportene på den kablede switchen med trådløs ytelse å gjøre?

 

Ellers så ser jeg Netgear på topp i de fleste av testene, men ikke i listen over anbefalte routere?

 

D-Link har jeg veldig gode erfaringer med. Stabil og god.

 

-KJ

8047944[/snapback]

 

Grunnen er at ytelsen i noen tilfeller går over 100 Mbps, derfor vil det være en fordel med en gigabit switch. Noe netgear viste (på kort avstand). Men ytelsen falt også ganske betraktelig ved bruk av kryptering, noe som gjorde at Netgear mistet hele forspranget den hadde.

 

Grunnen til at Netgear ikke er anbefalt er at den mangler funksjoner som båndbreddestyring, samt at konfigurasjonsgrensesnittet er en del dårligere enn de beste. I tillegg er rekkevidden den svakeste av de testede (sammen med Belkin)

Lenke til kommentar

Den dagen jeg har internett levert på gigabit kobberport hjemme skal jeg investere i en netgear med andre ord? ;)

 

Ellers hade det vært interessant å se hvordan de ulike basene taklet flere ulike klienter som belastet dem samtidig. Er det noe som dere kunne se på å ta med til senere?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...