Gå til innhold

TEST: Ny generasjon routere


Anbefalte innlegg

Det er kanskje for mye å forlange, men har noen slike "neste generasjon" rutere muligheter for å legge inn uoffisielle firmwares? Det er vel kanskje litt tidlig å håpe på noe sånt.

 

Saken er at jeg har en trofast Linksys WRT54GL, hvor jeg er blitt helt avhengig av den uoffisielle DD-WRT firmwaren pga masse ekstra funksjonalitet.

 

Blir derfor neppe aktuelt å skaffe noen kjappere ruter før jeg også får mulighet til å trikse litt med den ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Dlink DIR 635, og er ikke så veldig fornøyd med rekkevidden. Det er ikke stort bedre enn vanlig wlan. Og jeg har Dlink sit 108.11n kort i laptopen, og den laptopen med vanlig wlan på har like lang, om ikke lengre rekkevidde :S

 

Har testa diverse firmware kombinasjoner på kort/rooter.

 

edit:la til glemt ord

Endret av exin89
Lenke til kommentar
får håpe dere får testet den nye ruteren til smc snart også da

 

SMC EZ Connect N Wireless Router, 300 Mbps draft-802.11n

 

dinside hadde testet den med gode resultat, så da er jeg spent på hva dere får med den

8050233[/snapback]

 

SMC-routeren (sammen med Zyxel) benytter seg av akkurat det samme brikkesettet og prosessoren som D-Link og Trendnet. Om du ser nøye på bildet av Trendnet og sammenligner dem med SMC og Zyxel vil du se svært mange likheter.

 

SMC gjør det bedre i den testen på grunn av forskjellige utgaver av firmware og trådløs driver i routeren. Som vår test viser er det også forskjellig ytelse mellom D-Link og Trendnet.

 

Routeren fra SMC har en funksjon de to tilsvarende vi testet nå ikke har, og det er båndbreddestyring mellom det trådløse nettet og det lokale nettverket som man kan styre manuelt.

 

Når det kommer til gigabit-porter så har både D-Link og Linksys annonsert sine utgaver i USA. Forhåpentligvis vil det ikke ta så alt for lang tid før de kommer her til lands.

Lenke til kommentar

Lurer på om dere (eller andre brukere) under testen av d-link dir-635 mot Intel's 3945ABG-kort (innebygd i Dell Latitude D420) merket stadige dropp i forbindelsen? Har selv en slik og en thinkpad med 3945abg innebygd og har store problemer med dette, selv på ekstremt korte avstander og uten andre forstyrrende kilder i nærheten. Ser i log'en på ruteren at det står:

"Wireless system with MAC address XXXXXXXXXXXX disconnected for reason: Received Deauthentication."

Ser i skjermbildet deres ut som dere har oppgradert firmware til 1.09. Jeg tør ikke gjøre dette før den blir lagt ut på d-link's norske sider, etter jeg leste noe om at jeg kunne miste garantien hvis jeg la inn 'utenlandsk' firmware. Men kanskje dette fikser ting...

Lenke til kommentar
ok, til dere jeg som svarte meg på offtopic spørsmålet, jeg har nemlig lest av version 6 ikke kan få den dd-wtr firmwaren pga et eller annet:(

8049315[/snapback]

I følge de sidene som ble linket til så skal det gå an å kjøre det på v6 også.

Lenke til kommentar

Dette var en bra test. Grundig på funksjonalitet og ytelse for mange rutere.

 

Det er påfallende at produsentene ikke velger å inkludere WDS-funksjonalitet (det var vel bare en ruter som hadde dette). I dag får man lett til å parre rutere fra ulike produsenter i WDS. Kanskje produsentene heller vil at vi skal kjøpe repeatere med mer proprietære løsninger i framtiden (fra samme produsent)?

 

IP

Lenke til kommentar

En ting som virket veldig iMerkelig i oppsummeringen:

 

Oppsummeringen om Belkin (som tydeligvis ikke er en fugl, og ikke en fisk): "Her er det ingen funksjoner vi ikke finner i andre routere og ytelsen er heller ikke så mye å skryte av."

 

Ingen funksjoner som vi ikke finner i andre rutere? Er det ønskelig at ruteren skal ha merkelige nye funksjoner som ingen andre rutere ønsker å legge inn? Det er fantastisk merkelig at det trekkes fram noe sånt når det en linje overfor gis iPowerSkryt til en ruter der det tydeligvis ikke er så farlig at den mangler grunnleggende funksjonalitet sammenlignet med konkurrentene.

 

Det hadde nok av andre ting å trekke fram i oppsummeringen, så da virker dette litt klønete. Oppsummeringen passer ikke overens med det dere skriver i produktomtalen. Åpenbart at det er forskjellige forventninger til forskjellige produkter. Nei, Belkinboksen er sikkert ikke nyskapende eller spennende. Men det var da vel ikke det som var det viktigste å bemerke med boksen?

Lenke til kommentar
"Som vanlig har vi testet de trådløse routerene over en lengre periode. Vi har alltid brukt den siste tilgjengelige programvaren til router og klientkort. Vi har testet kompatibilitet til routerene med de kortene vi hadde tilgjengelig under testperioden (se ovenfor)."

 

Jeg lurer på om ovennevnte også innebærer at leverandørens eget verktøy ble brukt for å sette opp den trådløse forbindelsen, spesielt med tanke på nettverksoppsett med kryptering. Windows Zero Configuration var altså ikke inne i bildet?

Lenke til kommentar
"Som vanlig har vi testet de trådløse routerene over en lengre periode. Vi har alltid brukt den siste tilgjengelige programvaren til router og klientkort. Vi har testet kompatibilitet til routerene med de kortene vi hadde tilgjengelig under testperioden (se ovenfor)."

 

Jeg lurer på om ovennevnte også innebærer at leverandørens eget verktøy ble brukt for å sette opp den trådløse forbindelsen, spesielt med tanke på nettverksoppsett med kryptering. Windows Zero Configuration var altså ikke inne i bildet?

8053431[/snapback]

 

Windows Zero Configuration har styrt oppkoblingen mellom kort og router på alle kortene vi hadde tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi har levert mange routere av forskjellige merker.

 

Trendnet er det merket vi har vært mest fornøyd med. Har levert mange routere, aksesspunkt og kameraløsninger. Alt har virket. Ingen feil, eller defekte enheter.

 

Linksys har vært stabil med unntak av WRV54G.

 

D-Link er det merket som har hatt flest problemer. Promblemer slik som låsing ved høy belasting, dårlig rekkevidde, hakket ved streaming og strøforsyninger som går.

 

*reklame fjernet av mod.*

www.avast.no

Lenke til kommentar

Ny generasjon rutere, jeg oppgraderer først når alle kjører noe realt som er skikkelig stabilt og sikkert (tenker da på Linux), og ikke bare får bedre rekkevidde. Rutere som takler enormt mye trafikk og er ment for hjemmemarkedet, og er veldig stabile savnes.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...