Gå til innhold

Dell kommer med Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de får det til. Personlig så driter jeg i om det er MS, Mac eller Linux som sitter i boksen så lenge ting funker. Og ærlig talt så har Linux så langt ikke funka godt nok for den gjennomsnittlige PC bruker, heller ikke for meg som regner meg som godt over gjennomsnittlig når det gjelder kunnskaper og da funker det heller ikke for Ola Dunk. Gi meg en Linux som en kan spille 3D spill på (splinter cell, BF, o.l.), sende mail, bruke office (gjerne open office), surfe, bruke nettbank og netthandel og jeg er klar. Inntil da holder jeg meg til MS, men den dagen jeg kan installere Linux og gjøre de greiene jeg vil uten å måtte skrive kode og søke på nettet for å få drivere og andre ting til å fungere så er jeg klar.

 

Håper Dell kommer med en Linux boks hvor ting fungerer like "smertefritt" som MS og Mac sine OS så skal jeg spise i meg alt jeg har sagt om at Linux ikke fungerer for vanlige hjemme-PC brukere.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Dell hadde allerede en ganske høy stjerne i min bok. Da jeg først var innom dellideastorm.com hadde jeg ikke så stor tro på at de mest populære idéene om Linux og fri kildekode skulle gi noe reelt utfall. Men Dell overrasker virkelig positivt. Håper de kommer med noen ikke-kommersielle distribusjoner forhåndsinstallert også, etterhvert.

 

At de også tar til seg "best on green" strategien som ble foreslått i idéstormen er jo tilsvarende flott:

http://www.dell.com/plantatree

Og de skal forsøke å gjøre produktene sine så energigjerrige som mulig:

http://www.dell.com/energy

 

Hvis selskapet lytter til kundene som de legger opp til nå, så har jeg stor tro på at de vil reise seg igjen etter intel-knekken.

Lenke til kommentar

At Dell nå kan selge maskiner med Linux preinstallert må bety at MS' avtaler som krever at alle maskiner preinstalleres med Windows har blitt enten brutt av Dell, eller at Dell har fått dispensasjon av MS til å gjøre dette. Er dette en konsekvens av MS-Novell-avtalen?

 

Ellers er dette en 100% positiv ting for brukerne, selv om jeg helst hadde sett en mer community-drevet distro bli valgt (debian/ubuntu/arch). :)

 

Gi meg en Linux som en kan spille 3D spill på (splinter cell, BF, o.l.), sende mail, bruke office (gjerne open office), surfe, bruke nettbank og netthandel og jeg er klar. Inntil da holder jeg meg til MS, men den dagen jeg kan installere Linux og gjøre de greiene jeg vil uten å måtte skrive kode og søke på nettet for å få drivere og andre ting til å fungere så er jeg klar.

Jeg gjør det du nevner der, og det kan du og gjøre, helt uten å måtte "skrive kode eller søke på nettet" (noe du må gjøre i windows). Prøv Ubuntu, og legg inn Automatix eller Easyubuntu. :)

Lenke til kommentar

Dette var en positiv nyhet. :D Ved neste bærbarkjøp kommer jeg (til forskjell fra forrige gang) å velge den mest Linuxvennlige sjappa på det norske markedet. Dell blir sannsynligvis valget om de gjennomfører dette, og slik vil det også være for andre Linux-brukere. Dette vil m.a.o. tjene Dell godt, nå som de kaprer det tomme punktet i markedet først.

 

Sannsyligvis vil også mange brukere som bare kjøper ferdiginstallerte PC'er også velge PC'ene med Linux dersom prisen er lavere enn de med Windows. Kanskje vil dette hjelpe Linux over terskelen for at hardware- og softwareprodusenter skal tilby Linux-støtte for deres produkter. Noe som igjen vil gjøre Linux enda mer attraktivt, og skape en reell konkurranse for Windows.

 

Gi meg en Linux som en kan spille 3D spill på (splinter cell, BF, o.l.), sende mail, bruke office (gjerne open office), surfe, bruke nettbank og netthandel og jeg er klar. Inntil da holder jeg meg til MS, men den dagen jeg kan installere Linux og gjøre de greiene jeg vil uten å måtte skrive kode og søke på nettet for å få drivere og andre ting til å fungere så er jeg klar.

Jeg gjør det du nevner der, og det kan du og gjøre, helt uten å måtte "skrive kode eller søke på nettet" (noe du må gjøre i windows). Prøv Ubuntu, og legg inn Automatix eller Easyubuntu. :)

8029996[/snapback]

 

Kanskje med unntak av (de aller fleste) spill. Men det kan jo forandre seg om forbrukerne velger Linux når de setter sammen sin Dell-PC. ;)

Lenke til kommentar
Håper de får det til. Personlig så driter jeg i om det er MS, Mac eller Linux som sitter i boksen så lenge ting funker. Og ærlig talt så har Linux så langt ikke funka godt nok for den gjennomsnittlige PC bruker, heller ikke for meg som regner meg som godt over gjennomsnittlig når det gjelder kunnskaper og da funker det heller ikke for Ola Dunk. Gi meg en Linux som en kan spille 3D spill på (splinter cell, BF, o.l.), sende mail, bruke office (gjerne open office), surfe, bruke nettbank og netthandel og jeg er klar. Inntil da holder jeg meg til MS, men den dagen jeg kan installere Linux og gjøre de greiene jeg vil uten å måtte skrive kode og søke på nettet for å få drivere og andre ting til å fungere så er jeg klar.

 

Håper Dell kommer med en Linux boks hvor ting fungerer like "smertefritt" som MS og Mac sine OS så skal jeg spise i meg alt jeg har sagt om at Linux ikke fungerer for vanlige hjemme-PC brukere.

8029868[/snapback]

 

Mail -> En helt ok mailklient følger med i de fleste distroer/vindusbehandlere

Office -> Open Office, som du nevner, er en god (og gratis) erstatning av MS Office.

Surfe -> Firefox kommer ferdig installert på de fleste distroer, og fungerer med en gang.

Nettbank -> Basert på http eller java. Å installere støtte for java i Firefox krever noen tastetrykk.

Netthandel -> Veldig likt hvilken som helst annen type surfing.

 

Gaming -> Velg gode gamle Windows ...

 

Er du en godt over gjennomsnittlig Windowsbruker eller en godt over gjennomsnittlig pcbruker? Linux er ikke Windows, så hvis du forventer og vil at systemet skal oppføre seg som Windows, ja, da bruker du Windows. Hvilket operativsystem som fungerer minst smertefritt er nå en forholdsvis subjektiv sak, men jeg vet at jeg blir aldri å gå over til Windows igjen.

 

Så litt on topic: Veldig godt foretak av Dell fordi bærbare kan være noe kranglete når det kommer til støtte i Linux. Min Lenovo 3000 C200 fungerer dog ypperlig. Håper flere store bedrifter følger i Dells fotspor så vi kan få litt rettferdig konkurranse på markedet.

Lenke til kommentar
Veldig bra, virkelig på tide at Linux får litt fotfeste utenfor ekstremnerdverdenen!

8029369[/snapback]

De færreste "ekstremnerdene" kjøper dell da.

8030857[/snapback]

 

noe som kan være begrunnet med at de "vet" at dell maskiner er kranglefanter når det gjelder linux. med andre ord, de har ikke problemer med selve merket men med at det ikke er linux-vennlig pr i dag...

 

nåja, i jula gikk jeg på søstra til en kompis og typen. dem hadde med seg 3-4 ultraportable dell-maskiner i bagasjen. alle med linux (mest sansynlig ubuntu) installert slik jeg fikk inntrykk av. og dette er folk som studerer it i trondheim...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...