Gå til innhold

Ny Xeon-firekjerne lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som "sliter" litt med disse nye quadcore prosserorene og økte lisenskostnader? Jeg satt klar til å bestille en IBM System x3650 med 1 stk. dualcore prosserorer forleden dag, men når jeg satt og leste litt i prislisten så jeg at det nå var mulig å få denne serveren med 2 stk. quadcore. Siden det var aktuelt å kjøre Oracle på denne serveren undersøkte vi litt med Oracle ang. lisensiering og mulitcore, og tilbakemeldingen vi fikk var at siden det var mulig å kjøre 2 stk. quadcore på denne serveren så måtte vi kjøpe enterpriseversjonen av Oracle selv om vi valgte å kjøpe serveren med en stk.xeon dualcore. Prisforskjellen på Oracle One og enterpisevarianten er astronomisk.

 

Heldigvis har ikke AMD kommet med quadcore ennå, så fortsatt er det mulig å få tak i en server som det er mulig å kjøre en "billig" oraclelisens på, så vi kommer til å ende opp med en stk. IBM System x3655 som er samme serveren med med Socket F (opteron).

 

Vmware har nylig endret sine lisensbetingsler ang. multicore. Tidligere het det at en prosessor var en prossesor uansett hvor mange kjerner den hadde. De nye reglene til Vmware sier at en prosessor kan ha 1, 2 eller 4 kjerner og ikke noe mer enn der.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

VMware hadde faktisk tidligere (etter at de kom med støtte for dual core) spesifisert to kjerner. Nå er spesifikasjonen (mht lisensiering) oppgradert til 4 kjerner. Hva som skjer ved neste korsvei kan like så godt være at de oppgraderer denne ytterligere.

 

Når det gjelder Oracle så har jo de alltid vært litt på egne veier når det gjelder liseniering. De har forøvrig blitt litt bedre de siste årene, men man skal passe på å kjøpe riktig hardware om man skal komme gunstig ut med oracle. Tidligere hadde de også en lisensmodell som gikk på antall MHz på cpuen, noe som slo veldig uheldig ut for intelbaserte systemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...