Gå til innhold

45 nm-racet er i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns jeg har hørt noen om 32nm også. Noen som vet hvor langt dette har kommet?

7492004[/snapback]

har vel hørt "uttrykket" jeg også. men jeg tror dette er urealistisk å tenke på det, hvertfall for oss brukere, på denne siden av 2010 ;) kanskje det ligger noe godt bevart i fabrikken til Intel?? prøv å google dette, det skal hvertfall jeg... GØY!

Lenke til kommentar
Syns jeg har hørt noen om 32nm også. Noen som vet hvor langt dette har kommet?

7492004[/snapback]

Det har kommet til det stadiet der de er ferdig med å teste enkelttransistorer og linjemønstre. Det er produsert relativt store array av SRAM-celler. Det er noen trinn til før de prøver å lage de første prototypene av x86-prosessorer på denne noden. Blant annet ventes det å komme DRAM-brikker på 32nm først. 32nm er ventet i produksjon i 2009/2010 (intel). AMD bruker å henge ca 9-12 måneder bak på prosessnode, uten at det betyr så mye for pris/ytelse/effekt i forhold til konkurrenten.

 

AMD og IBM skal ha kommet frem banebrytende 45 nm-teknikk, som fører til raskere og mer energieffektive prosessorer. Les mer

7491663[/snapback]

Hm...? Betyr kjøligere også da, når den bruker mindre energi?

7492049[/snapback]

Forutsatt samme kjøling ja.

- Mindre elektrisk effektforbruk = mindre varmeutvikling fordi antall watt elektrisk effektforbruk er det samme som antall watt varmeutvikling.

- Temperatur og varme er derimot to forskjellige ting. Varmen er f.eks 65W, mens temperaturen er et resultat av varmen ganger den termiske motstanden i kjøleren. Dvs. at både kjøleren og effektforbruket spiller en rolle for hva temperaturen blir.

 

Veldig positivt for AMD hvis de kan klare å lansere 45nm. CPUer nogenlunde samtidig med Intel. Men først kommer K8L som nok vil gi mye større ytelsesøkning enn dette.

7493074[/snapback]

Jeg tviler sterkt på at AMD og intel lanserer prosessorer med 45nm nogenlunde likt. AMD henger som regel 9-12 måneder bak på produksjonsteknikk uten at det behøver å bety så mye for sluttbrukerene.

 

Jepp, K8L er en ny kjernearkitektur. Ikke fullt så forskjellig som når Intel gikk over fra Netburst (Prescott 65nm) til Core (Conroe 65nm), men er likevel en stor endring. Detblir veldig spennende å se hvordan K8L vil yte i forhold til K8 på samme klokkefrekvens og hvordan effektforbruket ved tomgang og full last blir på samme klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen missforståelser ute å går her. Jeg tror ikke AMD/IBM vil kunne levere 45nm produkter sammtidig som Intel og jeg tror ikke det var innholdet i nyheten heller. Det jeg har hørt er at AMD vil knappe inn Intel sitt prosessforsprang til bare 6 måneder. Siden det blir stadig vanskeligere å utvikle nye prosesser og Intel blir stadig mindre domminant i halvleder industrien så er vel ikke det så vanskelig å tro på. AMD/IBM ser ut til å ha noe mer avansert teknologi i sin 45nm prosess enn Intel, men det har de hatt før også uten å ha hatt verken bedre kretselementer eller bedre total produkter, så det i seg selv behøver ikke være avgjørende.

Lenke til kommentar
Har IBM og AMD hatt noe samarbeid før?

7493940[/snapback]

Ja, de har hatt en del samarbeid om utvikling av produksjonsprosesser. 130 og 90nm SOI er vel de mest kjente. Noe som er veldig spennende nå for tida er et trippelsamarbeid mellom AMD, IBM og Innovative Silicon Inc angående zram. En type ram som egner seg til f.eks stor og passe rask L3 cache på prosessorer. Men kan se ut som det ikke kommer med K8L i første runde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...