Gå til innhold

45 nm-racet er i gang


Anbefalte innlegg

Det kan bli interessant, spennende med AMD og IBM på samme "lag"

7491688[/snapback]

Som andre her nevner har de spilt på samme lag en stund, med tilsynelatende gode resultater for AMD. Problemet mitt er at jeg ikke tror at den senere suksessen til AMD har veldig mye med samarbeidet med IBM å gjøre. All respekt for hva IBM har oppnådd historisk og de har helt klart mange lyse hoder(hadde hvertfall) i arbeid. Problemet mitt med IBM er at de aldri har hatt noen særlig suksess med å lage CPUer for hjemmemarkedet(jeg kaller ikke det de gjorde for Mac en suksess) og på serversiden er de vel også på vikende front for AMD og Intel.

 

Jeg tror eneste grunn til at AMD ønsker samarbeid med IBM er å få enkel tilgang til patentene til IBM, for patenter har IBM i fleng og det er vel lisenspenger fra disse IBM _egentlig_ lever av. Og det er nok en av de store forskjellene på Intel og AMD, dvs at Intel i mye større grad har egne ressurser for utvikling og kanskje ikke derfor har samme behov for å bruke andres patenter....

 

Og for meg høres det ikke ut som 45nm kommer likt med Intel, som nevnt over holder vel Intel med å eksperimentere med 32nm allerede, så fra hva som er indiktert her, så kan AMDs 45nm komme bare mnd før Intel lanserer 32nm. Ikke at dette nødvendigvis er av betydning for styrkeforholdet mellom selskapene, men det har vist at PR verdien av slike ting er ganske stor. Ta f.eks 64bit, hvor mange CPUer solgte ikke AMD med dette uten at folk faktisk kunne bruke det(dvs bortsett fra Linux), av alle praktiske formål får ikke folk flest benyttet dette før Vista er lansert(flere år etter at AMD brukte 64bit som salgsargument over Intel). Jeg anser 64 bits versjonen av XP Pro for noe for oss litt mer spesielt interesserte og det er vel ikke ett OS som har fått noen særlig utbredelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...