Gå til innhold

Svar på hvordan man blir moderator


Anbefalte innlegg

Et ofte stillt spørsmål på forumet er "Hvordan blir man moderator?". Jeg skal prøve å svare på det her.

 

Noen ganger per år trenger vi en eller flere nye moderatorer. Det er forumstyret som velger moderatorer etter rådføring internt med blant annet eksisterende moderatorer. Det er ganske mange som ønsker å bli moderator og det gjelder å velge med omhu så brukerne på forumet blir mest mulig fornøyd med valget. Vi har så vidt jeg kommer på i farta bare ett fast krav og det er at man må være 18 år. Resten er litt løsere krav. Vi ønsker folk som er meget aktive på forumet og har lyst til å moderere. Det er også ønskelig at vedkommende har oppført seg bra på forumet (0 advarsler) og holder seg saklig og høflig. Noen ganger er det behov for økt moderering i bestemte deler av forumet og da søker vi folk med interesse for disse delene av forumet slik at det blir naturlig for dem å moderere der. Når forumstyret har diskutert og vurdert kandidater så spør vi den eller de vi ønsker. Hvis det er noen som takker nei så må vi finne en annen kandidat.

 

Jeg håper dette var en liten oppklaring. Bare spør om noe fortsatt er uklart.

 

OSS (Ofte Stilte Spørsmål):

 

- Hvor mye tid krever det?

- En moderator bruker den tiden han eller hun ønsker å bruke på moderering, men det blir lite meningsfylt å beholde moderatorer som i praksis ikke modererer. I praksis er det vanlig å moderere fra 10 minutter til en time om dagen pluss litt moderering under veis når man bruker forumet på vanlig måte.

 

- Gis moderatortittelen for bestemte perioder slik som mange andre verv?

- Nei. Hvis man først blir moderator så blir man værende moderator så lenge det er naturlig for en selv og så lenge forumstyret ser at man modererer jevnlig og bra.

 

- Utlyses moderatorstillinger på forumet?

- Noen ganger gjøres det, andre ganger ikke. Det kommer an på om vi har interesserte og gode kandidater "på vent".

 

- Hva får man for å være moderator?

- I utgangspunktet bare ære og berømmelse. En moderator er med på en dugnad for et forum man likevel bruker mye tid på. Vi prøver å få i gang noen små frynsegoder for moderatorene. Tiden vil vise hva vi klarer å få til.

 

- Vurderes alle advarsler likt?

- Nei, det blir en skjønnsvurdering av antall, alvorlighetsgrad, gjentagelser, om man fikk den like etter registrering eller etter lang fartstid, om man lærer av sine feil eller ikke, osv.

 

- Kan man skrive en søknad for å bli moderator?

- Ja, det kan man. Da skriver man til enten [email protected], [email protected] eller sender en PM til enten Simen1 eller Dotten. Det er ikke dermed sagt at man får bli moderator, men man blir med i vurderingen. En moderator velges så ut av forumstyret når det er behov for flere. Utvelgelsen tar hensyn til hvilken del av forumet man er mest aktiv på og hvor det trengs flere moderatorer.

 

- Kan en moderatortittel være noe å ha med på CV'en?

- Ja. Å være moderator er et verv som viser at man engasjerer seg og har en del personlige egenskaper som mange arbeidsgivere ser på som positivt. Eksisterende moderatorer kan kontakte Simen1 eller Dotten for å få en skriftlig attest på vervet sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vet jeg det...

 

Da blir ikke jeg moderator med det første (grunnet advarsler, selv om jeg ikke har fått noen på 1,5år)

6970159[/snapback]

 

Har aldri opplevd at jeg har fått advarsel, men jeg må nok vente 1 1/2 år til før jeg blir 18.

 

Har nicket mitt (det nye ;P) mye å si i vurderingen? :p

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Bare et spørsmål, tar dere hva slags advarsel til betraktning?

6975381[/snapback]

Ja, det blir en skjønnsvurdering av antall, alvorlighetsgrad, gjentagelser, om man fikk den like etter registrering eller etter lang fartstid, om man lærer av sine feil eller ikke, osv.

6975594[/snapback]

 

Okai. Da er det fortsatt håp. :p

Lenke til kommentar

Haha, Marley ønsker å bli moddis? In his dreams :p

 

Men Simen1, kunne det ikke være en ide å gjøre om førstepost til en liten FAQ eller hvertfall oppdatere innlegget med ny informasjon som du kommer på underveis når brukere spør spørsmål? ;)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

jeg er klar over jeg forsatt mangler litt over 2 år, og jeg ønsker heller ikke å bli moderator, men hadde jeg hatt no' sjangse for å bli moderator? har en advarsel pga. brudd på fjortentegns-regelen, var ikke så veldig flink med regla siden jeg hadde vært medlem i litt mindre enn 2 måneder. :)

 

Muntlig advarsel for brudd på fjortentegnsregelen utdelt 05.08.06.

Endret av neadii
Lenke til kommentar

Fjortegnsregelen er ikke noe problem, i så fall ville jeg synes synd på styret som ikke hadde klart å ta en vettug beslutning, om jeg visste at du var en god kandidat. Jeg vet ikke om du er en god kandidat da jeg ikke har sett deg på forumet før så ikke ta den ene setningen personlig ;) .

 

Forøvrig syns jeg egentlig synd på styret hva gjelder vettuge beslutninger allerede, men det en annen sak.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...