Gå til innhold

Guide: Oppstart av Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant følgende på dette forumet eller et annet sted på nettet. Programmet som brukes er TuneXP.

 

Copy/paste:

 

Memory and file system: (Tab'en altså)

Velg: Ultra Fast Booting (rearrange Boot files)

*IKKE rør maskinen før denne er HELT ferdig og DFRG i bakgrunnen i et DOS-vindu er ferdig med å defragmentere*

 

Når dette er ferdig, vil du ha en ultra-rask oppstart av windows, og en windows som er alt fra 10-40% raskere kontinuerlig i all slags bruk så sant du IKKE installerer mere programmer på C: disken.

Gjør du det, så kjør Ultra Fast Boot defragmenteringen i TuneXP på nytt igjen senere.

 

 

----------

 

Dette har funket veldig bra hos meg. Går jo kjempekjapt.

Ellers så er det jo bare å fange startup og ta bort alle disse logoene, så nærmer man seg målet.

Lenke til kommentar

WinXP Manager er et veldig bra tweake-program. Der kan du velge en god del, bl.a. forandringer som gjør oppstarten raskere. Elsker programmet :) Og TuneXP som Edmund Blackadder nevnte.

 

Her er en engelsk side, TweakXP.com

Står litt i det lilla forumet mitt òg.

Win-XP.no er også et alternativ, Her er en side om det (Ser visst ut at win-xp har en error for øyeblikket, oppdaterer innlegget etter at siden er åpnet igjen).

ITPro.no er veldig bra. Her f.eks.

Lenke til kommentar
Fant følgende på dette forumet eller et annet sted på nettet. Programmet som brukes er TuneXP.

 

Copy/paste:

 

Memory and file system:  (Tab'en altså)

Velg: Ultra Fast Booting (rearrange Boot files)

*IKKE rør maskinen før denne er HELT ferdig og DFRG i bakgrunnen i et DOS-vindu er ferdig med å defragmentere*

 

Når dette er ferdig, vil du ha en ultra-rask oppstart av windows, og en windows som er alt fra 10-40% raskere kontinuerlig i all slags bruk så sant du IKKE installerer mere programmer på C: disken.

Gjør du det, så kjør Ultra Fast Boot defragmenteringen i TuneXP på nytt igjen senere.

 

 

----------

 

Dette har funket veldig bra hos meg. Går jo kjempekjapt.

Ellers så er det jo bare å fange startup og ta bort alle disse logoene, så nærmer man seg målet.

6757967[/snapback]

 

 

Har gjort dette nå, og det merkes at jeg booter fortere nå.

Er litt vanskelig å forklare, men den logoen (eller hva jeg skal kalle den) som går over skjermen under oppstart av Windows, rekker bare å gå litt under 3 ganger før jeg er inni Windows. Sånn ca 2.8ganger over skjermen :)

 

Men en annen ting jeg lurer på, kan noen fortelle meg om jeg trenger noen pagefil i det heletatt når jeg har 2gigs ram ? Har satt den til en fast størrelse på 3072mb (2048*1.5) på C:

Er ganske usikker på om det er vits å ha den, og i såfall ha den på C: som er en raptor disk ?

Eller bare legge den på noen av de andre diskene min, foreksempel en samsung 400gigs disk som jeg bare har filmer på, dvs bruker den veldig lite under normal bruk i Windows og spill.

 

Håper på svar :)

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

Prøver alle programmene å starte samtidig når Windows loader, eller starter nr. 2 når nr. 1 er ferdig og så videre?

Hvis alle prøver å starte samtidig vil vel dårlige multitaskere bruke lengre tid på å starte opp enn om de hadde startet ett og ett.

Er det isåfall mulig å få dem til å starte ett og ett?

Lenke til kommentar
timeout=X

X er antall sekunder bootmenyen står på skjermen. Dette er den tiden du har for å velge hvilken Windows som skal startes opp.

 

Orginalt er det vel 30 som står der.? Vil windows starte fortere om man endrer den til f.eks 15?

6759126[/snapback]

 

Dersom du ikke trykker noe mens valget er der, vil det gå 30sek før maskinen fortsetter å boote. Forandrer du verdien til 15sek, vil oppstarten gå nøyaktig 15sek raskere....

Lenke til kommentar
En ting jeg har undret meg over er hvor lang tid det tar å avslutte windows.

Iriterende når man skal restarte etter å at man f.eks har instalert ett eller annet som krever omstart.

 

Noen med tips til raskere avsluttning også?

6759258[/snapback]

 

Tips#3 Dette trikset gjør at pcen skrur seg av raskere!

Gå til følgende katalog i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet(dersom du har 001, 002, 003 må du gjøre det samme i alle mappene)\Control

Ende verdien til nøkkelen ? WaitToKillServiceTimeout? til 200

:)
Lenke til kommentar

artikkel med bra potensiale, men kanskje litt for vag slik den nå står. Bør kankje kontinuerlig utvides og revideres slik at det blir en god norsk alternativ til de allerede 1000-vis (100000? vis) av engelskspråklige artiklene på internett som allerede tar opp dette emnet.

 

Uansett så synest jeg at det blir for mye tekst om boot.ini og redigering av denne, som egentlig er utenfor temaet om optimalisering av oppstart av Windows (det er nok å fortelle hvordan man i System i kontroll panelet kan endre ventetiden i boot.ini til 0 sekund (eller 3-5 sekund dersom man har multiple OS installert). Istedenfor burde det stått litt (mer) om tjenester (services) og herunder tips om hvilke tjenester man kanskje kan sette til manuell eller deaktivere helt. Samme gjelder hardware som ikke er ibruk. Er det vits i å ha modem, IR og bluetooth enheter enabled dersom man alldri bruker det? Og vil det gi noen ytelsesforbedring i det hele tatt om man deaktiverer dem?

 

 

Bruker du derimot filsystemet NTFS, må du bruke et tredjepartsprogram for å kunne endre boot.ini-filen. Du kan for eksempel bruke Administrator's Pak for å få tilgang til NTFS-filsystemet via en diskett.

 

 

Det blir også henvist til å bruke Winternals Admin Pak for å fikse boot.ini på NTFS partisjoner (og 99% av alle har vel det? så dette gjelder vel stort sett alle, hvem bruker vel det avlegs FAT32 filsystemet for XP?). Dette blir vel litt galt siden dette er et komersielt program som koster over 10.000 NOK!

 

Se priser hos Ravenholm

 

Istedenfor burde det da heller stått hvordan man bruker bootcfg kommandoen som ligger på Windows XP CD'en (og alle som leser denne artikkelen har vel lovlig CD med Windows XP :D )

 

Ved å boote fra Windows XP cd og velge reparer og deretter å starte Recovery Console, kan man bruke de tre kommandoene fixmbr, fixboot og bootcfg som sammen løser mange oppstartsproblemer. Såfremt man vet hvordan de brukes...

 

Se mer om recovery console her:

 

bruk av recovery console

 

PS. Man kan også installere recovery console slik at det er tilgjengelig under oppstart av PC, men husk at dersom boot.ini filen blir korrupt, så blir det vanskelig å boote inn i dette konsollet. Lag da en floppy/CD med backup av oppstartsfilene først...

Lenke til kommentar

God artikkel som gir gode tips ikke bare til å få en kjappere oppstart, men også en innledning til å få bedre kontroll over operativsystemet i forbindelse med hvilke programmer som er satt til å starte opp automatisk. Ikke bare spyware, men også andre frivillig installerte programmer kan ha satt seg selv til å starte opp automatisk. Har selv lært litt mer om hva de ulike parameterene i oppstartsfilene står for, men ellers var det mye jeg visste, men jeg tror alle kan lære noe av denne.

 

Etter en har funnet ut et optimalt opplegg på program og oppstartssiden så kan det være smart å lage et DVD-image/HD-image av operativsystemdisken som en installerer om noe slår krøll. Å bruke litt tid på feilsøking etter å ha gjort endringene er ikke dumt før en lager et image.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...