Gå til innhold

Guide: Oppstart av Windows


Anbefalte innlegg

Syns den artikkel likner på noget jeg leste i "Komputer for Alle" for en del år siden.

 

Som 'Grim_Fandago' skriver:

Emnet har stort potientiale og må være en stor udfordring for folk, der ønsker å samle alle de Tips&Triks, der finns om dette emne på nettet.

 

Syns dere burde ha nævnt vigtigheten av en 'permanent swap-fil' samt vigtigheten av jævnlig defragmentering (bare for å nevne et par).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil anbefalle å prøve programmet Bootvis.exe. Dette er et Microsoft program, men de har sluttet å gi support for programmet.

Dette programmet brukes for å analysere og optimalisere oppstart av XP.

En link til programmet:

http://www.winxpfix.com/Windows-Software-Page41.htm

6760907[/snapback]

 

Skulle akkurat til å kommentere det samme selv. Her er en side som gir litt bedre informasjon. Bare for å quote geniale Microsoft:

"Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users. Contrary to some published reports, Bootvis.exe cannot reduce or alter a system's boot or resume performance. The boot optimization routines invoked by Bootvis.exe are built into Windows XP. These routines run automatically at pre-determined times as part of the normal operation of the operating system."

Lenke til kommentar
"Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users. Contrary to some published reports, Bootvis.exe cannot reduce or alter a system's boot or resume performance. The boot optimization routines invoked by Bootvis.exe are built into Windows XP. These routines run automatically at pre-determined times as part of the normal operation of the operating system."

Det er jo rart, for det er faktisk akkurat det Bootvis gjør. MS får det visst aldri som de vil :p
Lenke til kommentar
artikkel med bra potensiale, men kanskje litt for vag slik den nå står. Bør kankje kontinuerlig utvides og revideres slik at det blir en god norsk alternativ til de allerede 1000-vis (100000? vis) av engelskspråklige artiklene på internett som allerede tar opp dette emnet.

 

Uansett så synest jeg at det blir for mye tekst om boot.ini og redigering av denne, som egentlig er utenfor temaet om optimalisering av oppstart av Windows (det er nok å fortelle hvordan man i System i kontroll panelet kan endre ventetiden i boot.ini til 0 sekund (eller 3-5 sekund dersom man har multiple OS installert). Istedenfor burde det stått litt (mer) om tjenester (services) og herunder tips om hvilke tjenester man kanskje kan sette til manuell eller deaktivere helt. Samme gjelder hardware som ikke er ibruk. Er det vits i å ha modem, IR og bluetooth enheter enabled dersom man alldri bruker det? Og vil det gi noen ytelsesforbedring i det hele tatt om man deaktiverer dem?

 

Håller med fullstendigt. Artikeln borde heta Guide til Guider om oppstart av Windows. Mycket få kontreta tips och mycket svammel om saker som inte snabbar upp oppstart av Windows.

 

//LD

Lenke til kommentar
En ting jeg har undret meg over er hvor lang tid det tar å avslutte windows.

Iriterende når man skal restarte etter å at man f.eks har instalert ett eller annet som krever omstart.

 

Noen med tips til raskere avsluttning også?

6759258[/snapback]

 

Kan referere til en artikkel jeg leste i Komputer for alle for en stund siden.

Det er jo et program som slår av maskinen, shutdown. Dette starter etter at alt det andre du holder på med lukkes (ved vanlig avslutning). Ved å gjøre følgende starter "shutdown" med en gang;

 

Lag en snarvei. Når du får spørsmål om å "skrive inn plassering på elementet", skriver du følgende; %windir%\system32\shutdown.exe -s -f -t 0

 

NB: Endringer o.l. i de oppegående programmer lagres ikke..

 

Edit; En god stund siden jeg leste artikkelen, men tror det var noe i den dur.. ;)

Endret av Fozzietif
Lenke til kommentar

Men en annen ting jeg lurer på, kan noen fortelle meg om jeg trenger noen pagefil i det heletatt når jeg har 2gigs ram ? Har satt den til en fast størrelse på 3072mb (2048*1.5) på C:

Er ganske usikker på om det er vits å ha den, og i såfall ha den på C: som er en raptor disk ?

 

 

Jeg kjører uten pagefil, og så lenge man ikke bruker opp rammen, så er det problemfritt for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lag en snarvei. Når du får spørsmål om å "skrive inn plassering på elementet", skriver du følgende;  %windir%\system32\shutdown.exe -s -f -t 0

6762350[/snapback]

 

Du kan sjekke alle funksjonene til shutdoen.exe ved å gjøre følgende:

[start - Kjør ]/Win+R - CMD - [Enter]/OK - Shutdown - [Enter]

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Bruk: shutdown [-i | -l | -s | -r | -a] [-f] [-m \\datamaskinnavn] [-t xx] [-c "kommentar"] [-d up:xx:yy]

 

Ingen argumenter Vis denne meldingen (samme som -?)

-i Vis GUI-grensesnitt, må være første alternativ

-l Logg av (kan ikke brukes med alternativet -m)

-s Slå av datamaskinen

-r Avslutt og start datamaskinen på nytt

-a Avbryt maskinavslutning

-m \\datamaskinnavn Ekstern datamaskin som skal avsluttes/startes på nytt/avbrytes

-t xx Angi tidsavbrudd for avslutning til xx sekunder

-c "kommentar" Avslutningskommentar (maksimum 127 tegn)

-f Tvinger programmer som kjører å lukke uten advarsel

-d [p]:xx:yy Årsakskode for avslutningen

u er brukerkoden

p er koden for en planlagt avslutning

xx er koden for hovedårsaken (positive heltall mindre enn 256)

yy er koden for underordnede årsaker (positive heltall mindre enn 65536)

 

Det betyr at shutdown.exe -s -f -t 0 vil gjøre følgende:

-s = Slå av maskinen

-f = Lukker alle programmer uten advarsel (mister alt du ikke har lagret/lukket)

-t 0 = Angir at det ventes 0 sekunder på at programmet skal lukke seg selv på riktig måte

 

Tenkte bare det var greit å legge til litt forklaring, er ikke lurt å kjøre kommandoer man ikke vet hva gjør ;)

Lenke til kommentar
Det betyr at shutdown.exe -s -f -t 0 vil gjøre følgende:

-s = Slå av maskinen

-f = Lukker alle programmer uten advarsel (mister alt du ikke har lagret/lukket)

-t 0 = Angir at det ventes 0 sekunder på at programmet skal lukke seg selv på riktig måte

 

Tenkte bare det var greit å legge til litt forklaring, er ikke lurt å kjøre kommandoer man ikke vet hva gjør ;)

6763102[/snapback]

 

 

Fint, husket ikke hva de bokstavene sto for! :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Savner egentlig et program som kan scanne oppstartsfiler og services og faktisk fjerne unyttige ting automagisk, eller i hvertfall gi en pekepin på hor nyttig / unyttig denengelte aplikasjon og tjeneste er. De fleste aner jo ikke hva som er hva i oppstarten er (om man ser på det f.eks. i msconfig)

 

Og ikke muinst budre det være flere slike utilities for Vista. XP begynner bli godt dekket, men for Vista er det heller dårlig.

Lenke til kommentar

Et godt tips på kjapp oppstart er å ikke innstallere Zone Alarm har jeg funnet ut. Hos meg er det temmelig tregt, og blokkerer hele PC-en rett etter at du har logget på, slik at programmet kan starte. Cpu bruken hopper opp på 50% og blir liggende der en god stund før p'n fungerer igjen, siden zone alarm da tillater nye programmer å starte. Meget irriterende forsinkelse hvis du klokker for eksempel og restarter ofte med testing osv.

Lenke til kommentar

Ccleaner er et godt alternativ til bootverktøyet innebygd.

Vil anbefalle å prøve programmet Bootvis.exe. Dette er et Microsoft program, men de har sluttet å gi support for programmet.

Dette programmet brukes for å analysere og optimalisere oppstart av XP.

En link til programmet:

http://www.winxpfix.com/Windows-Software-Page41.htm

Fins det noe lignende for Vista?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Ccleaner er et godt alternativ til bootverktøyet innebygd.
Vil anbefalle å prøve programmet Bootvis.exe. Dette er et Microsoft program, men de har sluttet å gi support for programmet.

Dette programmet brukes for å analysere og optimalisere oppstart av XP.

En link til programmet:

http://www.winxpfix.com/Windows-Software-Page41.htm

Fins det noe lignende for Vista?

 

Ja - ProcessIdleTasks 5 ganger.

http://xyzzy-links.blogspot.com/2007/08/op...etch-vista.html

 

 

Litt mere om Vista Optimalisering

http://download.microsoft.com/download/9/c.../Vista_perf.doc

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Du kan bare google hver enkelt service, så ser du lett om du trenger det eller ikke...

Ja, selvsagt gjør jeg det :hrm: , men det er det jeg liksom kanskje var litt lei når det er 20-30 programmer som kjøres i oppstarten. Skulle så gjerne sett en viss automatikk i et program som gjorde dette for det, at man hadde en ferdigdefinert liste over de vanligste programmene man har i oppstarten, og en rangering av disse om hvor nødvendige de var og hva de gjorde. Samme for services, spesielt de som er fra Microsoft, jeg er sikker på at 30% av servicene som er på som default kan skrus av på en normal hjemme PC.

Lenke til kommentar

Hei, jeg testet i går "Vista Manager".

Scannet for feil på diverse, døde lenker, tempfiler, errors i registry, etc. kan tweake en del :-)

 

Maskinen er raskere etterpå, samt jeg har ikke lengre de errors jeg hadde, med prosesser som stoppet i tide og utide.

 

Jeg har også fjernet de irriterende notifications bla bla bla, security (uac, feks).

 

Er program som koster peng, litt over 200kr.. Jeg har bare prøvd trial, men det virker som ok program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...