Gå til innhold

50 GB BD-R i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For DVD ventet jeg vel til prisene lå rundt 20kroner før jeg gadd å kjøpe brenner. Her kan jeg nok strekke meg til 50 kroner ettersom kapasiteten er såpass mye større, men må innrømme at jeg hadde nok sett at kapasiteten på disse platene ble betydelig større enn 25GB, 50GB er en god begynnelse, men jeg ønsker uansett mer :)

 

Personlig har jeg faktisk ikke brent en eneste DVD dual layer plate enda, nettopp fordi prisforskjellen mellom vanlig og DL ikke kan forsvares.

Lenke til kommentar
Noen som husker hvor mye dvd-platene kostet når de kom ut?

6061035[/snapback]

De startet ganske dyrt ja. For dyrt for de fleste, slik at folk ble sittende på gjerdet.

 

Siden mars har Sony vært på markedet med 25 GB Blu-ray-plater. Disse ligger på rundt 200 kroner for BD-R-versjonen og 250 kroner for BD-RW-versjonen. De nye platene er antatt å ligge på mer enn dobbelt så mye, faktisk rundt 500-600 kroner. Med slike fantasipriser blir det nok til at de fleste av oss blir sittende på gjerdet litt til.

Jepp, det kan du trygt si. :)

 

Når man får en 200GB harddisk til samme pris som en BD-plate som bare har 1/4 av kapasiteten og en rekke ulemper med lang brennetid, kun én plate kan være tilgjengelig av gangen, og at man må kjøpe en brenner til flere tusen kroner for å få brukt den, så er valget ganske klart.

 

For min del bør prisene langt under prisen for samme kapasitet på harddisker. Under 1 krone per GB begynner å bli tålbart hvis prisen på brennerene dropper til rundt 500kr. Slike priser ser jeg ikke for meg blir realistiske før i 2008 så jeg har tenkt å ta hysteriet med stor ro i langt tid ennå. I 2008 vil platene trolig konkurrere med harddisker til rundt 1,5 - 2 kr/GB. Inntil vi får prisen jeg ønsker anser jeg harddisker som et bedre lagrings- og backup-medium.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Eneste grunn til at Filmbransjen begynner med slike er vel hvis det ikke er plass til hele filmen på en vanlig plate.

6062435[/snapback]

Eller hvis de vil ha høyere kvalitet ;) Platene rommer sikkert filmer på ca 3 timer. Det hadde sikkert vært kjipt om de skulle økt kvaliteten og bare fått plass til 30 minutter per 4,7GB DVD-plate ;)

 

For oss andre: Tenk å miste 50GB data pga en ødelagt plate...

So..? Man har da backup så man "mister" jo ikke data på ordentlig. En annen ting er at det ikke blir "værre" å tape 50GB på en BR-plate enn 50GB fra 11 DVD-plater. Folk skyr ikke akkurat harddisker på hele 50GB fordi man risikerer å "miste" for mye i slengen.

Lenke til kommentar
For oss andre: Tenk å miste 50GB data pga en ødelagt plate...

So..? Man har da backup så man "mister" jo ikke data på ordentlig. En annen ting er at det ikke blir "værre" å tape 50GB på en BR-plate enn 50GB fra 11 DVD-plater. Folk skyr ikke akkurat harddisker på hele 50GB fordi man risikerer å "miste" for mye i slengen.

6062564[/snapback]

Ja et godt poeng. Det er en fordel å ha flere sikkerhetskopier også.
Lenke til kommentar
Backup er en evinnelig ond sirkel hehe.

 

Hvor mange har god fullverdig backup hjemme? Og hva bruker du?

6063413[/snapback]

Jeg har 2 eksemplar av det viktigeste, stort sett på cd og dvd. Ofte brenner jeg ut CD-RW med endringer på.

 

Desverre er det veldig mange som ikke tar backup i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Med den prisen vil det jo ta flere år før vi får se HD-filmer. Tviler på at filmprodusentene er villige til å betale 80kr. pr film de lager.

Får håpe prisen synker fort eller at HD-DVD lanserer noen billigere plater.

6062184[/snapback]

 

Filmprodusentene betaler ikke disse prisene. De bruker ikke denne typen plater helelr. De "stempler" platene sine i fabrikker der kostnaden er noen få cents per plate, akkurat som CD og DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...