Gå til innhold

Germanium-Opteron i 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heh iogmed at AMD allerede sliter med å få ut 65nm produkter tviler jeg STERKT på at vi får se 45nm allerede i 2008, men AMD har jo overlevd så langt så man skal jo si aldri.

6002897[/snapback]

Hva er det du prater om? Såvidt jeg vet så sliter AMD overhodet ikke og er godt i rute mhp. sin 65nm-produksjon fra Fab 36 ifølge dette:

http://epscontest.com/presentations/05q4_a....htm?slide=69&a

 

Les også hva AMDs Henri Richard svarte i et intervju med DigiTimes nylig:

http://72.14.203.104/search?q=cache:yzG4Bl...60316PR200.html

Q: Recently, AMD officially opened Fab 36, Dresden. Reports indicate that Fab 36 will begin with 12-inch wafer starts at the 90-nanometer node; following which, 65-nanometer process technology from IBM will be installed. Can you comment in some detail on the technology AMD now has available with Fab 36, and the timeline for pilot runs, process validation, and so on. Presumably Fab 36 gives a tremendous boost to AMD's production capacity, so can you detail that and indicate anticipated demand?

 

A: The first thing to note that will be important to your readers, is that Fab 36 is on schedule, that things are progressing as planned, as we indicated in our last report. And Fab 36 is showing all the promise that we were hoping for – in other words, taking all of the great know-how and experience of Fab 30 and making it a seamless transition to the 300mm format, with all the benefits of advanced precision manufacturing (APM), using in-house software, which is really proving to be a key asset for AMD. So, to summarize, Fab 36 is all green, going well, on schedule, and obviously it's eagerly awaited because we have very strong demand in the marketplace for our products, and a lot of our customers have committed programs to AMD because they know Fab 36 is going to deliver.

 

Q: In this context of chip fabrication, AMD has adopted silicon-on-insulator (SOI) technology in a way that Intel studiously has not. It’s not always easy to see the cost advantage of SOI, given that the wafers themselves cost more than bulk CMOS. Can you comment on the significance of this cutting-edge development and whether you are effectively outflanking Intel, with SOI technology, and, as it were, future-proofing your production?

 

A: Moving to SOI has been very much to our advantage. If you look at our power envelope, it's very steady, and we’ve been delivering on the products. In contrast, Intel, although they won't admit it because they view manufacturing as their strength, have made a couple of choices that clearly demonstrate they’re not as smart as they thought.

 

The thing that Intel is always flagging is that they move to new nodes faster than we do, but from what I can tell, although they might be a little early to market with new nodes, it seems to me that they cannot ramp to mature yields as quickly as we can. The question of when both companies reach mature yields on a new process, rather than when first wafers are being manufactured, may be more relevant. I think that if this data was analyzed, it would show that AMD is a much closer competitor than Intel would like to imagine.

Til forskjell fra Intel som er totalt avhengig av 65nm-produksjon for å kunne produsere konkurransedyktige prosessorer, så klarer AMD seg fortsatt utmerket med 90nm-produksjon. Hvis man også tar med i beregningen at AMD også har lagt om produksjonen til å benytte 300mm wafere istedenfor 200mm wafere som de brukte tidligere så er de nok ganske konkurransedyktige. Å påstå noe annet finnes det overhodet ingen som helst dekning for per i dag.

Lenke til kommentar
Foreløpig er overklokkingspotensialet på disse prosessorene fullstendig ukjent, men enkelte tror man vil ha større muligheter enn dagens 90 nm-prosessorer fordi man innfører en ny sokkeltype med AM2.

:lol: Sokkelen har en ny type klokkevennlig plast og hendel i gullfarge så dette må jo gå så det suser :whistle:

 

Men seriøst: Germanium er ikke billige saker. Hvordan skal det brukes? Som doping av transistorene? Uansett så har i hvertfall tradisjonelle germanium-transistorer den egenskapen at de krever betydelig lavere drifsspenninger enn silisium og dermed utvikler betydelig mindre varme. Frekvensresponsen er også bedre fordi det kreves mindre ladninger til å switche en Ge-transistor.

 

Edit: Artikkelen til Xbit Labs gir svar på en del spørsmål.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
heh iogmed at AMD allerede sliter med å få ut 65nm produkter tviler jeg STERKT på at vi får se 45nm allerede i 2008, men AMD har jo overlevd så langt så man skal jo si aldri.

6002897[/snapback]

Hva er det du prater om? Såvidt jeg vet så sliter AMD overhodet ikke og er godt i rute mhp. sin 65nm-produksjon fra Fab 36 ifølge dette:

http://epscontest.com/presentations/05q4_a....htm?slide=69&a

 

Les også hva AMDs Henri Richard svarte i et intervju med DigiTimes nylig:

6003001[/snapback]

 

 

Man skal vel heller ikke se seg blind på slikt, AMD har tross alt en aksje kurs og tenke på blandt annet, og gå ut å si 1 år i forveien at man ligger etter produksjons dato, er vel ikke noe videre lurt. Uten at jeg tror at amd ligger noe etter i produksjonsdato :)

Lenke til kommentar
Man skal vel heller ikke se seg blind på slikt, AMD har tross alt en aksje kurs og tenke på blandt annet, og gå ut å si 1 år i forveien at man ligger etter produksjons dato, er vel ikke noe videre lurt. Uten at jeg tror at amd ligger noe etter i produksjonsdato :)

6003145[/snapback]

 

 

Kanskje de har en ess i ermet ?

Lenke til kommentar
Dette ser jo lovende ut :).

6003069[/snapback]

 

Ja det gjør det, dog tar jeg dokumentasjonen som det til stadighet hennvises til i slike tråder som dette med en klype salt. Dette fordi de kommer fra produsenten og da regner jeg med de er like "lite" troverdig som når noen linker til Intels uttalelser, de blir iallefall slaktet momentant her :)

Lenke til kommentar

Trodde dette var gammelt nytt og forkastet? Mener jeg husker at man diskuterte germanium i CPUer for over 10år siden, husker ikke hvorfor det ble forkastet dengangen, men det er klart at teknologien har utviklet seg endel de siste 10 årene.

 

Mht til "dokumentasjonen", så er jeg i store trekk enig med Snekkeren, selv om jeg faktisk synes det er artig å lese. Dog er jeg overrasket dersom noen faktisk betrakter dette som "harde-fakta", noe det selvsagt ikke er.

Lenke til kommentar

Snekker'n og kindings, dere må gjerne ta alt både Henri Richard og Paul Otellini sier med masse salt, men husk at begge er børsnoterte selskap. Når Henri går ut og sier at alt er i rute, og de allerede har forespeilet markedet hva i rute betyr, så er dette faktisk den beste kilden du kan få. Hvordan tror dere aksjonærene vil reagere hvis de finner ut at dette bare er tull. Gode rutiner for "Investor relations" er viktig for alle bedrifter, dere kan trygt regne med at selskaper på størrelse med Intel og AMD er klar over dette, og har Enron friskt i minnne.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Litt OT, men når kommer prisene på socket 939 prosessorene til å gå ned? Det bør vel skje nå snart?

6004862[/snapback]

 

tror ikke de vil gå ned noe særlig. blir kanskje først når de fase ut 939 og dem må selge unna det dem har på lager. og det kan ta en stund.

Lenke til kommentar
Snekker'n og kindings, dere må gjerne ta alt både Henri Richard og Paul Otellini sier med masse salt, men husk at begge er børsnoterte selskap. Når Henri går ut og sier at alt er i rute, og de allerede har forespeilet markedet hva i rute betyr,  så er dette faktisk den beste kilden du kan få. Hvordan tror dere aksjonærene vil reagere hvis de finner ut at dette bare er tull. Gode rutiner for "Investor relations" er viktig for alle bedrifter, dere kan trygt regne med at selskaper på størrelse med Intel og AMD er klar over dette, og har Enron friskt i minnne.

6004599[/snapback]

 

Joda men jeg ser en sterk tendens her på forumet at når det linkes til AMD uttalelser så er dette korrekt men om noen linker til en uttalelse fra Intel så er den upålitelig/falsk fordi den kommer fra dem.

Hvordan kan det ha seg :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...