Gå til innhold

ATIs nye mellomklassekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjentar meg selv, men er nesten nødt: Jeg blir gal av alle variantene disse grafikkprodusentene ser seg nødt til å lage. Det lanseres GPU i hytt og pine og det er vanskelig nok å vite hva som til enhver tid er det hotteste. Så lanseres en haug med brikker som legger seg i alle mulig hull som måtte finnes.

*oppgitt men fattet*

Lenke til kommentar

Håper de nye nVidia kortene får konkurranse. De har jo vært ganske suverene siden de kom ut.

 

Blir dette de første 80nm. kortene? Med tanke på hva 90nm har gitt nVidia i ytelse/varme lover dette veldig bra!

 

Rv 560 skal konkurrere mot 7600GS. Det blir en tøff kamp. 7600GS kan jo klokkes 100MHz lett. de må altså ha god ytelse, og passiv kjøling som 7600GS også har. 128mb minnebuss også her?

Merkelig. 7600 har vel det PGA. kompitabilitet med 6600GT, men hvorfor gjør ATI det samme?

8 TMUer er v el veldig lite?

 

RV570, x1800xl=7800GT ytelse. Det kan bli en hit, hvis den legges i klassen rundt 2000kr.

Lenke til kommentar

7600 har også bare 8 TMU's. Flere og flere sykluser vil uansett tilbringes i PS ALU'ene og her vil ATi ha en fordel.

 

Edit: Husket feil her; G73 har 12 fragment pipelines, 12 TMU's og 8 ROP's. Men all snakket om pipelines begynner å bli ganske meningsløst. Hva menes med en "pipeline" og hvor interesant er antallet uten å vite oppbyggningen av dem.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Edit: Husket feil her; G73 har 12 fragment pipelines, 12 TMU's og 8 ROP's. Men all snakket om pipelines begynner å bli ganske meningsløst. Hva menes med en "pipeline" og hvor interesant er antallet uten å vite oppbyggningen av dem.

5838458[/snapback]

G73 har også 2 ALU per pipeline, men disse ALU'ene kan ikke sammenlignes direkte med ATi sine

Lenke til kommentar

Jeg tror det er byttet om et par tall i artikkelen i forhold til kilden det linkes til:

  RV560  RV570

Prosess  80 nm  80 nm

Pixel shadere  24  36

Vertex shadere  6  4

TMU-er  8  12

Minnebåndbredde  128-bit  256-bit

Crossfire-støtte  Ja  Ja

 

RV570 (80nm)

RV570XT/XL : 12PP/36PS/6VS

RV560 (80nm)

8PP/24PS/4VS

 

Innen "X1700" kommer, så har vel nVidia noe bedre i prisklassen?

5839101[/snapback]

Jeg tror ikke det. geforce 6600 og 6600GT har vært alternativet for den prisklassen i ca et år nå og 7600GS/GT er nok alternativet for det kommende året. Den nye G80 som skal komme til høsten regner jeg med blir bare blir et par nye toppmodeller og forblir de eneste geforce 8xxx modellene frem til kalenderen viser 2007. Trolig kommer det en GT og en GTX-variant.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det. geforce 6600 og 6600GT har vært alternativet for den prisklassen i ca et år nå og 7600GS/GT er nok alternativet for det kommende året. Den nye G80 som skal komme til høsten regner jeg med blir bare blir et par nye toppmodeller og forblir de eneste geforce 8xxx modellene frem til kalenderen viser 2007. Trolig kommer det en GT og en GTX-variant.

5839833[/snapback]

Du mener vel to år?
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...