Gå til innhold

TEST: AOpen i975Xa-YDG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I anmeldelsen var det snakk om esktern sata, var dette vanlig ekstern sata (helelr ikke dette passer med vanlig sata) eller var det en spesiell sak? Ellers er jeg enig i at man godt kunne hatt litt mer sata, og gjerne 2*gbit.

 

Når det er sagt er jeg veldig glad i "spesielle" hovedkort med moderne chipsett. Dvs at chipsettet brukes på en annen sokkel enn det som er vanlig, har selv et p4gd1 som drar det trikset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke enig med dere som synes det er feil å gi et uferdig hovedkort karakter. Man tar jo i betraktning at produsenten ikke var klar over feilen, eventuelt at de ikke var i stand til å ordne den. At AOpen heller ikke har utgitt en ny bios der feilen er rettet opp ser jeg på som sløvt, ja jeg sjekket på hjemmesidene deres. Det er pinlig når de oppgir at FSB frekvensen kan stilles opp til 266MHz.

 

Syns heller hw.no skal teste overklokkingsegenskapene når en ny bios er lansert, sammenligningsdata fra de andre systemene det er testet imot kan en jo bare overføre.

 

På den andre siden skal AOpen ha skryt for at de i det hele tatt har lansert et i975 hk for Yonah så tidlig. Det er jo tross alt bare overklokkere som har bruk for å stille FSB høyere enn 200MHz.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Er ikke enig med dere som synes det er feil å gi et uferdig hovedkort karakter. Man tar jo i betraktning at produsenten ikke var klar over feilen, eventuelt at de ikke var i stand til å ordne den. At AOpen heller ikke har utgitt en ny bios der feilen er rettet opp ser jeg på som sløvt, ja jeg sjekket på hjemmesidene deres. Det er pinlig når de oppgir at FSB frekvensen kan stilles opp til 266MHz.

 

Syns heller hw.no skal teste overklokkingsegenskapene når en ny bios er lansert, sammenligningsdata fra de andre systemene det er testet imot kan en jo bare overføre.

 

På den andre siden skal AOpen ha skryt for at de i det hele tatt har lansert et i975 hk for Yonah så tidlig. Det er jo tross alt bare overklokkere som har bruk for å stille FSB høyere enn 200MHz.

5774542[/snapback]

 

Testen er jo fullstendig verdiløs fordi den ikkje sier noe om kva hovedkortet er i stand til når det kommer i salg med en bios som fungerer som den skal. Å kalle det en test blir fullstendig latterlig. Det blir omtrent som om Autofil skulle teste en bil uten motor og spenne for en hest for å få bilen til å bevege seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Folkens! Ro ned litt da!.. :)

Det er faktisk ganske så imponerende at hw.no av alle har fått tilsende ett i975xs-ydg til test fra Aopen..

Det sitter nå ganske mange entusiaster/klokkere verden over og venter på ett slikt kort fra Aopen (eller en av de få andre alternative produsentene).. for å parre det med en t2300/t2600 som de har kjøpt inn "for lenge siden"..

Prøv derfor heller å gi litt kreditt til hw.no/rolf for at de faktisk har foretatt en test av kortet/t2300 allerede..

Det lille som eventuelt kan kritiseres er at det ikke var vist noen testsammenlikning mot ett brukandes AMD-system (f.eks. FX60).

Utifra denne første testen bør det være liten tvil om at ett (modent) hk med en Intel Duo vil gjøre det meget bra.. også til spilling.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er ikke enig med dere som synes det er feil å gi et uferdig hovedkort karakter. Man tar jo i betraktning at produsenten ikke var klar over feilen, eventuelt at de ikke var i stand til å ordne den. At AOpen heller ikke har utgitt en ny bios der feilen er rettet opp ser jeg på som sløvt, ja jeg sjekket på hjemmesidene deres. Det er pinlig når de oppgir at FSB frekvensen kan stilles opp til 266MHz.

 

Syns heller hw.no skal teste overklokkingsegenskapene når en ny bios er lansert, sammenligningsdata fra de andre systemene det er testet imot kan en jo bare overføre.

 

På den andre siden skal AOpen ha skryt for at de i det hele tatt har lansert et i975 hk for Yonah så tidlig. Det er jo tross alt bare overklokkere som har bruk for å stille FSB høyere enn 200MHz.

5774542[/snapback]

 

Testen er jo fullstendig verdiløs fordi den ikkje sier noe om kva hovedkortet er i stand til når det kommer i salg med en bios som fungerer som den skal. Å kalle det en test blir fullstendig latterlig. Det blir omtrent som om Autofil skulle teste en bil uten motor og spenne for en hest for å få bilen til å bevege seg.

5774632[/snapback]

 

I dataverdenen må man alltid forholde seg til nåtiden, siden det hele tiden kommer nye produkter som gjør at vårt syn på hva som er akseptabelt, bra eller dårlig forandrer seg. Hw.no kan aldri vite om produktet noen gang kommer til å virke slik AOpen hadde som intensjon og i tillegg oppga som faktiske spesifikasjoner. Jeg mener det blir feil å dra kjappe besluttninger om framtiden i dataverdenen. Sammenligningen din ikke ga noen presis paralell til denne saken, ikke omtrent engang, så jeg ble ikke uten videre klokere av det.

 

La oss si at bilen ble levert med motor, at bilen med motor er en paralell til AOpen hovedkortet med cpu. Om det stod på lappen at bilen hadde funksjoner som gjorde at den kunne trimmes opp fra 166 til 266 hk, men at dette ikke fungerte i praksis, så synes jeg forbrukerene skal bli såpass påpasselig med ikke å kjøpe bilen før feilen er rettet at det tas med som et minus i konklusjonen. Iallefall for de forbrukerne som har tenkt å overklokke cpu, eller trimme bilen, og at det er hovedgrunnen til eventuelt å kjøpe bilen/hovedkortet. I begge tilfellene kan man ikke vite om produsenten klarer å ordne feilene.

 

Edit: om du/dere ikke er klar over det så er faktisk hovedkortet allerede i salg over vesentlige deler av verden, så AOpen selger faktisk allerede det produktet som er testet. Kanskje noen av hovedpoengene mine ble klarere nå..

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Det er eg ikkje, men det er jo bortimot svindel å selge ett hovedkort uten en fungerende bios. Omtrent som å selge en bil uten motor men med hest og seletøy  :p

5775221[/snapback]

 

Biosen er jo i dag helt ok til det kortet "skal brukes til", at denne versjonen ikke er helt ferdig når det kommer til overklokking ovs har lite å si for produktet som sådan.

 

HW.no har ikke hatt noen stabilitets problemer eller annet med kortet, iallefall ikke noe som kan leses utifra testen bortsett fra at kortet, grunnet bios, ikke lar seg overklokke noe serlig.

 

Å sammenligne dette som å selge en bil uten motor blir feil, hk-et fungerer og kan overklokkes "litt". En bil uten motor vil ikke fungere i det hele tatt. Nei det blir nok mer som og selge en bil som ikke egner seg for videre trimming, noe som fort kan endre seg i andre generasjon av bilen, eller i hovedkortets tilfelle neste bios versjon.

 

Edit: i følge aopens netside støtter kortet også bare 667MHz og ikke 800 som hw.no oppgir, http://www.aopen.nl/products/mb/i975Xa-YDG.htm.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg husker fortsatt den gangen at AOpen var fullt på høyde med ASUS når det gjalt hovedkort, men det begynner å bli temmelig lenge siden nå. Det var nærmere sagt ca. 6 år siden, den gangen 'Super Socket 7'-hovedkort fortsatt var i skuddet, men siden den gang har det meste gått galt for AOpen og det virker som de har mistet nesten hele kontakten med markedet. Synd å se at et selskap som en gang virkelig var ettertraktet nå bare er en liten skygge av sitt tidligere seg. Jeg har i det lengste håpet at AOpen skulle skjerpe seg og igjen begynne å tilby produkter som folk flest vil ha, men det ser dessverre ikke ut til å skje og jeg undres hvorfor? :hmm: .

Lenke til kommentar
Jeg husker fortsatt den gangen at AOpen var fullt på høyde med ASUS når det gjalt hovedkort, men det begynner å bli temmelig lenge siden nå. Det var nærmere sagt ca. 6 år siden, den gangen 'Super Socket 7'-hovedkort fortsatt var i skuddet, men siden den gang har det meste gått galt for AOpen og det virker som de har mistet nesten hele kontakten med markedet.  Synd å se at et selskap som en gang virkelig var ettertraktet nå bare er en liten skygge av sitt tidligere seg.  Jeg har i det lengste håpet at AOpen skulle skjerpe seg og igjen begynne å tilby produkter som folk flest vil ha, men det ser dessverre ikke ut til å skje og jeg undres hvorfor?  :hmm: .

5775464[/snapback]

 

Personlig synes jeg det er for mange selskaper som tilbyr det "folk flest vil ha", det jeg mener er at mange av hovedkortene er veldig like hverandre. Liker de litt spesielle hovedkortene, kunne tenkte meg flere varianter av de egentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...