Gå til innhold

TEST: AOpen i975Xa-YDG


Anbefalte innlegg

Mener du at TDP ratingen til Intel påvirkes av at viftene bruker mindre strøm, siden prosessoren kan nå høyere temp før viften starter? Er ikke helt sikker, men jeg har en vane til å tolke alt du sier i favør AMD (vel, ikke ALT da.) Uansett så trodde jeg TDP var isolert effektforbruk av cpu, og ikke viftene, om det var det du snakket om.

5777124[/snapback]

Nei, men TDP som Intel oppgir skal brukes for å designe kjøleløsningen slik at den fungerer tilfredstillende. For mer detaljert informasjon om dette, se kap. 6 i dette PDF-dokumentet fra Intel:

http://download.intel.com/design/mobile/da...ts/30922101.pdf

 

Se spesielt tabell 6.1 og les notatene under, samt kap. 6.1.3 om Intel Thermal Monitor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan ikke se nødvendigheten med å gå til personangrep på ett svar (som dersom du leser det) beskriver det samme som du tar opp.. ulike måter å oppgi TDP fra Intel og AMD.

Det lønner seg sjelden å skrive innlegg på nettet i affekt... :D

5777038[/snapback]

Det var ikke noe personangrep, men jeg blir ganske oppgitt når du som kaller deg entusiast tydeligvis ikke har fått med deg noe så grunnleggende som forskjellene i TDP mellom AMD og Intel. Den andre klassiske missforståelsen er at Intel Duo Core "Yonah" eller Intel Pentium-M "Dothan" liksom er kjølige prosessorer. Helt feil! Disse prosessorene er faktisk designet til å tåle vesentlig høyere temperaturer enn sine desktop-slektninger, altså opptil 100 grader Celcius (!) sammenlignet med opptil 70 grader Celcius for desktop-prosessorer. Dette betyr at de kan bli rimelig varme før de trenger nedkjøling, som betyr lavere støy i form av vifter og mindre strømforbruk til nedkjøling. Jeg håper dette oppklarer en del...

5777079[/snapback]

 

Nok en gang.. :

Unngå personlige karakterstikker...

Jeg har *ikke* sagt at *jeg* anser meg som entusiast... men har skrevet at mange "entusiaster" sitter og venter på ett dugandes (for overklokking) HK for "yonah/core duo". Det har forøvrig *ingenting* med tema å gjøre (om man er entusiast eller ikke.. eller å kritisere noen på grunnlag av eventuelt å anse seg som det)

Jeg har også påpekt at AMD og Intel visstnok har en ulik måte å angi TDP, men dette bør da ikke tillegges så veldig mye vekt.. da det jo er en teoretisk verdi.

Det er da effektforbruk (målt) og varme(målt) man bør forholde seg til.. dersom man er veldig opptatt av det.. (jeg er ikke det, men jeg misliker ikke akkurat at en CPU bruker lite effekt.. eller "går kjølig")

Ellers har du helt rett i det du beskriver om at f.eks. "Dothan" er desginget for å tåle mye varme noe som er naturlig da de i utgangspunktet er "designet" for laptop.

Prøv likevel å unngå å komme med bombastiske utsagn som at "Dothan" ikke er kjølige prosessorer..Det kan virke som du overhodet ikke vet hva du prater om her?

Eller har du testet dette inngående med probe inntil kjernen? (For det har jeg i flere system.. både A64, P4, "Dothan"..XP... og Dothans har vært de kjøligste hittil.. gitt likeverdig kjøling)

Uansett... dette er vel "flisespikkeri".. og ikke noe som opptar veldig mange.. tror jeg..

De som "venter" på hk/"yonah-system" er nok mest opptatt av ytelsen/klokkbarhet.. på lik linje med de som holder på med A64 (ikke minst Opteron)..

 

PS.

Siden du kanskje er den som har mest "peil" på A64/AMD...

Vil det komme hk for "destop"-Turion X2? Og hva er "lekket" mht. ytelse etc. siden det antydes at de vil "være i en klasse for seg"...

Har lenge hatt litt lyst å teste ut klokkbarhet/ytelse for en Turion i ett av mine S754-system (men jeg synes disse CPU'ene er forholdsvis dyre! :( )

Lenke til kommentar

Kan ikke se nødvendigheten med å gå til personangrep på ett svar (som dersom du leser det) beskriver det samme som du tar opp.. ulike måter å oppgi TDP fra Intel og AMD.

Det lønner seg sjelden å skrive innlegg på nettet i affekt... :D

5777038[/snapback]

Det var ikke noe personangrep, men jeg blir ganske oppgitt når du som kaller deg entusiast tydeligvis ikke har fått med deg noe så grunnleggende som forskjellene i TDP mellom AMD og Intel. Den andre klassiske missforståelsen er at Intel Duo Core "Yonah" eller Intel Pentium-M "Dothan" liksom er kjølige prosessorer. Helt feil! Disse prosessorene er faktisk designet til å tåle vesentlig høyere temperaturer enn sine desktop-slektninger, altså opptil 100 grader Celcius (!) sammenlignet med opptil 70 grader Celcius for desktop-prosessorer. Dette betyr at de kan bli rimelig varme før de trenger nedkjøling, som betyr lavere støy i form av vifter og mindre strømforbruk til nedkjøling. Jeg håper dette oppklarer en del...

5777079[/snapback]

 

Nok en gang.. :

Unngå personlige karakterstikker...

Jeg har *ikke* sagt at *jeg* anser meg som entusiast... men har skrevet at mange "entusiaster" sitter og venter på ett dugandes (for overklokking) HK for "yonah/core duo". Det har forøvrig *ingenting* med tema å gjøre (om man er entusiast eller ikke.. eller å kritisere noen på grunnlag av eventuelt å anse seg som det)

5778904[/snapback]

Ok, da har jeg nok missforstått deg og det beklager jeg isåfall på det sterkeste. Jeg noterer meg da at du ikke er å regne som en entusiast og skal derfor ikke kalle deg det fra nå av, greit?

 

Jeg har også påpekt at AMD og Intel visstnok har en ulik måte å angi TDP, men dette bør da ikke tillegges så veldig mye vekt.. da det jo er en teoretisk verdi.

Det er da effektforbruk (målt) og varme(målt) man bør forholde seg til.. dersom man er veldig opptatt av det.. (jeg er ikke det, men jeg misliker ikke akkurat at en CPU bruker lite effekt.. eller "går kjølig")

5778904[/snapback]

Jeg ser til stadighet at disse TDP-tallene til Intel og AMD blir sammenlignet direkte akkurat som det skulle bety noe i praksis. I realiteten er der små forskjeller i dag, som flere tester også viser. AMD-prosessorer sitt effektforbruk er i realteten lavere enn oppgitt TDP, mens Intel-prosessorer sitt effektforbruk oftere er høyere enn oppgitt TDP.

 

Ellers har du helt rett i det du beskriver om at f.eks. "Dothan" er desginget for å tåle mye varme noe som er naturlig da de i utgangspunktet er "designet" for laptop.

Prøv likevel å unngå å komme med bombastiske utsagn som at "Dothan" ikke er kjølige prosessorer..Det kan virke som du overhodet ikke vet hva du prater om her?

Eller har du testet dette inngående med probe inntil kjernen? (For det har jeg i flere system.. både A64, P4, "Dothan"..XP... og Dothans har vært de kjøligste hittil.. gitt likeverdig kjøling)

5778904[/snapback]

Jeg baserer meg på egne og andre sine erfaringer med bruk av spesielt Pentium-M "Dothan" i bærbare som på tross av lavere TDP og likeverdig kjøling i praksis kjører varmere enn low-power Athlon 64/Turion 64 bærbare. Temperaturer på godt over 70 grader Celcius er ikke uvanlig her, mens low-power Athlon 64/Turion 64 vanligvis ligger på langt under 50 grader til sammenligning.

 

Uansett... dette er vel "flisespikkeri".. og ikke noe som opptar veldig mange.. tror jeg..

De som "venter" på hk/"yonah-system" er nok mest opptatt av ytelsen/klokkbarhet.. på lik linje med de som holder på med A64 (ikke minst Opteron)..

5778904[/snapback]

Det stemmer sikkert det, men den stive prisen bør likevel skremme bort de fleste fra å investere i "Yonah"-systemer tenker jeg.

 

PS.

Siden du kanskje er den som har mest "peil" på A64/AMD...

Vil det komme hk for "destop"-Turion X2? Og hva er "lekket" mht. ytelse etc. siden det antydes at de vil "være i en klasse for seg"...

Har lenge hatt litt lyst å teste ut klokkbarhet/ytelse for en Turion i ett av mine S754-system (men jeg synes disse CPU'ene er forholdsvis dyre! :( )

5778904[/snapback]

Turion 64-X2 vil ikke komme på sokkel 754, men derimot på sokkel S1 som vil være en dedisert sokkel for fremtidige AMD-bærbare. Jeg har ennå ikke sett noen desktop-hovedkort for sokkel S1 (bortsett fra referanse-plattformen til AMD-Nvidia da), men jeg ser ikke bort ifra at det kommer hvis det viser seg å væe et marked for det da. Turion 64-X2 MT-42 er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz med 2MB L2 cache og en Vcore på 1.075 og en maks TDP på 25W, noe som må sies å være en stor bragd for en prosessor som bare er produsert på en 90nm-prosess. Uten at jeg vet det helt sikkert, så regner jeg med at den ytelsesmessig vil være bedre enn dagens Turion 64 ML-34 (1.8GHz, 2MB L2 cache) på enkelttrådete applikasjoner. Det lover uansett sinnsykt bra for fremtiden, spesielt ettersom AMD ennå har til gode å gå over til 65nm-produksjon for her er det fortsatt mye forbedringer å hente både mhp. bedre ytelse og lavere effektforbruk! :yes:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Turion 64-X2 vil ikke komme på sokkel 754, men derimot på sokkel S1 som vil være en dedisert sokkel for fremtidige AMD-bærbare.  Jeg har ennå ikke sett noen desktop-hovedkort for sokkel S1 (bortsett fra referanse-plattformen til AMD-Nvidia da), men jeg ser ikke bort ifra at det kommer hvis det viser seg å væe et marked for det da.  Turion 64-X2 MT-42 er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz med 2MB L2 cache og en Vcore på 1.075 og en maks TDP på 25W, noe som må sies som en stor bragd for en prosessor produsert på en 90nm-prosess.  Uten at jeg vet det helt sikkert, så regner jeg med at den ytelsesmessig vil være bedre enn dagens Turion 64 ML-34 på enkelttrådete applikasjoner. Det lover uansett sinnsykt bra for fremtiden, spesielt ettersom AMD ennå har til gode å gå over til 65nm-produksjon for her er det fortsatt mye forbedringer å hente både mhp. bedre ytelse og lavere effektforbruk! :yes:

5779448[/snapback]

 

Hmm blir dette en ny arkitektur fra AMD?

Denne CPUen vil vel kanskje hinte litt om hvilken retning AMD kommer til å gå.

 

Må si at det er lenge siden fremtiden har sett så lys ut som nå :p

Lenke til kommentar

Det stemmer sikkert det, men den stive prisen skremmer nok likevel de fleste bort fra "Yonah"-systemer tenker jeg.

 

du tenker på hovedkortet nå ja siden yonah starter på 2K? er vel uansett ok og betale 4000,- for dc system når man tenker cpu og hk sammen. dc opty og hk blir omentrent det samme.

 

er uansett veldig spent på resultater, litt slapt av hk produsenter og komme såpass lenge med kort etter cpu er sluppet

 

 

glemte quotinga:)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Turion 64-X2 vil ikke komme på sokkel 754, men derimot på sokkel S1 som vil være en dedisert sokkel for fremtidige AMD-bærbare.  Jeg har ennå ikke sett noen desktop-hovedkort for sokkel S1 (bortsett fra referanse-plattformen til AMD-Nvidia da), men jeg ser ikke bort ifra at det kommer hvis det viser seg å væe et marked for det da.  Turion 64-X2 MT-42 er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz med 2MB L2 cache og en Vcore på 1.075 og en maks TDP på 25W, noe som må sies som en stor bragd for en prosessor produsert på en 90nm-prosess.  Uten at jeg vet det helt sikkert, så regner jeg med at den ytelsesmessig vil være bedre enn dagens Turion 64 ML-34 på enkelttrådete applikasjoner. Det lover uansett sinnsykt bra for fremtiden, spesielt ettersom AMD ennå har til gode å gå over til 65nm-produksjon for her er det fortsatt mye forbedringer å hente både mhp. bedre ytelse og lavere effektforbruk! :yes:

5779448[/snapback]

 

Hmm blir dette en ny arkitektur fra AMD?

Denne CPUen vil vel kanskje hinte litt om hvilken retning AMD kommer til å gå.

 

Må si at det er lenge siden fremtiden har sett så lys ut som nå :p

5779464[/snapback]

Ja, det blir iallefall en helt ny mobil referanseplattform fra AMD som går under kodenavnet "Yamato" som du kan lese mer om her:

http://www.channelregister.co.uk/2005/12/1...amato_centrino/

http://www.pcwelt.de/news/hardware/133306/index.html

 

Flere bilder fra demoen i Japan i desember ifjor finner dere her:

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1215/amd.htm

 

Og ja, dette blir kjempespennende for endelig får vi det som mange har ventet lenge på - et reelt alternativ til Intel Centrino-plattformen som også er bedre på de aller fleste områder. Dette er det første håndfaste resultat av AMD sin 2004-satsning på et designsenter for bærbar-teknologi i Japan. De planlegger også å komme med en helt ny mobil kjerne til neste år (se vedlagt bilde) så det lover absolutt meget bra for fremtiden :)

post-31901-1142804599_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ja, det blir iallefall en helt ny mobil referanseplattform fra AMD som går under kodenavnet "Yamato" som du kan lese mer om her:

http://www.channelregister.co.uk/2005/12/1...amato_centrino/

http://www.pcwelt.de/news/hardware/133306/index.html

 

Flere bilder fra demoen i Japan i desember ifjor finner dere her:

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1215/amd.htm

 

Og ja, dette blir kjempespennende for endelig får vi det som mange har ventet lenge på - et reelt alternativ til Intel Centrino-plattformen som også er bedre på de aller fleste områder.  Dette er det første håndfaste resultat av AMD sin 2004-satsning på et designsenter for bærbar-teknologi i Japan.  De planlegger også å komme med en helt ny mobil kjerne til neste år (se vedlagt bilde) så det lover absolutt meget bra for fremtiden :)

5779581[/snapback]

 

Oi dette ser meget lovende ut.

Men dette gjelder vel først og fremst arkitektur for bærbare maskiner, blir dette mulig å få på desktop maskiner og med det første :hmm:

 

Aner jeg potesiell superklokker av denne cpuen :cool:

Lenke til kommentar
du tenker på hovedkortet nå ja siden yonah starter på 2K? er vel uansett ok og betale 4000,- for dc system når man tenker cpu og hk sammen. dc opty og hk blir omentrent det samme.

5779474[/snapback]

Vel, det er ikke mange som sammenligner prisen på "Yonah"-systemer med Opteron-systemer såvidt jeg vet. Hvis man derimot sammenligner Core Solo "Yonah" med Athlon 64/Turion 64, så burde det herske liten tvil om hvilket system som gir best valuta for pengene. Jeg ser ingen grunn til at det også blir tilfellet vedørende Core Duo "Yonah" vs. Turion 64-X2, til tross for at sistnevnte er produsert på en tilsynelatende mer kostbar 90nm-teknikk.

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke mange som sammenligner prisen på "Yonah"-systemer med Opteron-systemer såvidt jeg vet.

 

vi får se :p litt tidlig for en slik sammenliogning, men den kommer nok har jeg tro for. det lille jeg har sett av yonah klokking lover syke ting, hvis S1 parkerer denne skjønner jeg ikke helt poenget med M2 for exempel.

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke mange som sammenligner prisen på "Yonah"-systemer med Opteron-systemer såvidt jeg vet.

vi får se :p litt tidlig for en slik sammenliogning, men den kommer nok har jeg tro for. det lille jeg har sett av yonah klokking lover syke ting, hvis S1 parkerer denne skjønner jeg ikke helt poenget med M2 for exempel.

5779955[/snapback]

Skjønner du ikke poenget med en desktop(AM2) socket hvis en mobile(S1) socket parkerer en annen mobile socket? Skjønte ikke helt sammenligningen der.

 

Men for å være on topic.

Jeg ønsker meg et m-atx sant i-atx hovedkort for kommende "Merom" som ser så lovende ut at jeg vurdere å ikke gå for AMD ved neste oppgradering. (vil han en god dual-core laveffekt cpu på neste oppgradering)

 

Men det snorreh nevner rundt AMD Turion 64-X2 for S1 virker også spennende.

 

Men jeg ønsker ikke på død og liv å få disse kortene i ATX, m-atx er mye mer praktisk og gir gode muligheter for mindre kasser men har alikevel gode tilkoblingsmuligheter. Tro også man kan få SLI på m-atx samt en ekstra PCIex4 port uten altfor mye kjas.

 

Derimot er det vanskelig å få gode vannkjølinger inn i mindre kasser så slikt sett kan det være greit å få både ATX, m-ATX og i-atx løsninger for disse mobile cpu'ene. Så stiller man fritt.

 

Skulle jeg laget en "avansert/high-end" HTPC basert på "Merom" eller AMD Turion 64-X2, ville jeg hatt et m-atx eller i-atx kort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er enig med Theo343 at m-ATX er mer interessant for "mobile-cpu'er".. For de som vil bygge en HTPC.. stille/støysvak.. med gode ytelser så passer jo disse perfekt i små/elegante kasser.. :D

Det som dessverre er litt synd er jo at slike hk tradisjonelt har få (om noen) muligheter for klokking. Det er ikke fritt for at mange som venter på gode/nye CPUer både fra Intel og AMD er veldig opptatt av akkurat det... klokking..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Anandtech har nå testet kortet med en 1.03b BIOS, og det begynner å smake nå. Ytelsesmessig feier det bordet med et tilsvarende Opteron dual-core oppsett på 2,8 GHz. Spørsmålet er bare hvordan crossfire-ytelsen er. Hvis den holder mål vil jeg tro at dette kortet nesten kan duge til wr-benching.

Lenke til kommentar
Anandtech har nå testet kortet med en 1.03b BIOS, og det begynner å smake nå. Ytelsesmessig feier det bordet med et tilsvarende Opteron dual-core oppsett på 2,8 GHz. Spørsmålet er bare hvordan crossfire-ytelsen er. Hvis den holder mål vil jeg tro at dette kortet nesten kan duge til wr-benching.

6041532[/snapback]

 

 

:dribble::dribble:

 

Kom igjen hw.no kan ikke dere også kjøre en test med den nye biosen +50% overklokk hørtes jo helt sykt ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I Anandtech-testen står det:

This board is a very good overclocker although it does have a couple of quirks. The BIOS allows you to overclock the front side bus by 1MHz increments but you are limited at both the minimum and maximum levels by a set of jumpers. If the JP4 and JP5 jumpers are enabled the board defaults to a 166MHz minimum and a 199MHz maximum. If these jumpers are disabled the board defaults to a 200MHz minimum and a 320MHz maximum.

 

Har dere forsøkt å justere jumpere? Jeg hadde også likt og sett en ny sammenligning med høyere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...