Gå til innhold

TEST: AOpen i975Xa-YDG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg venter litt på yonah i m-atx som klokker stort.

5775668[/snapback]

Da er vi to! Det er forresten CrossFire AOpen kortet støtter

5775876[/snapback]

 

Er det virkelig så gunstig å klokke lav-effekt CPUer? De er gjerne litt dyrere, og klokkes de, så bruker de jo mye mer effekt igjen, skulle tro en litt mer "mainstream"-cpu passet bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det virkelig så gunstig å klokke lav-effekt CPUer? De er gjerne litt dyrere, og klokkes de, så bruker de jo mye mer effekt igjen, skulle tro en litt mer "mainstream"-cpu passet bedre.

 

det er helt klart atraktivt og klokke en slik cpu, og den er jo billigere enn X2 hvis du går for 1,6 mhz. men det som er mest atraktivt er at den klokker meget bra, det jeg har sett og lest er at 3 gig nåes ganske greit, og det med stock kjøler. på slike hastigheter blir nok alt vi har av cpuer totalt parkert.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så gunstig å klokke lav-effekt CPUer? De er gjerne litt dyrere, og klokkes de, så bruker de jo mye mer effekt igjen, skulle tro en litt mer "mainstream"-cpu passet bedre.

 

det er helt klart atraktivt og klokke en slik cpu, og den er jo billigere enn X2 hvis du går for 1,6 mhz. men det som er mest atraktivt er at den klokker meget bra, det jeg har sett og lest er at 3 gig nåes ganske greit, og det med stock kjøler. på slike hastigheter blir nok alt vi har av cpuer totalt parkert.

5776094[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt, jeg er litt skeptisk til at man "greit" når nesten dobbel klokkehastighet i dag. Det gjelder jo forsåvidt alle prosessorserier at man kan kjøpe en billig CPU å klokke. Er jo mange som gjør det med feks den billigste opertonen.

 

AtW

Lenke til kommentar
jo skeptisk selv med tanke på de høye hastighetene, men når man 2,5++++ er jo det også GULL. høy ytelse, lite varme og ok pris er alltid en fin kombinasjon. vi får se når det kommer flere hk på markedet. :yes:

5776137[/snapback]

 

Men problemet er vel at det med "lite varme" mer eller mindre går i dass når man blodklokker en CPU?

 

AtW

Lenke til kommentar
egentlig ikke, blir jo ikke så veldig mye mere varme hvis man ikke stiller mye på volten, og bare øke frekvensen. jeg ser ikke noen temperatur økning på min hvis jeg klokker den opp 700 mhz da uten og stille volt.

5776195[/snapback]

 

Men å klokke en CPU godt over 50% uten å stille volt er vel ganske usannsynlig, er det ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

er vel det, men det gjøres faktisk med 144 opterons. men av det lille jeg ha sett av yonah klokking har vært gjort med stock kjøler. og da kan man ikke ha stillt mye på volt. den er jo så usansynelig liten. men vi får se når dette kommer ut til folka på forumet og man får begynt og leke seg litt. føler meg litt på tynn is her siden dete er såpass nytt, så er jeg helt på trynet så stopp meg:p

 

men det er helt klart spennende ting på gang her med denne cpu, og at HK produsentene tør og satse litt på dette og ikke bare 939 kort kan ikke sies som noe annet enn positivt

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
egentlig ikke, blir jo ikke så veldig mye mere varme hvis man ikke stiller mye på volten, og bare øke frekvensen. jeg ser ikke noen temperatur økning på min hvis jeg klokker den opp 700 mhz da uten og stille volt.

5776195[/snapback]

 

Men å klokke en CPU godt over 50% uten å stille volt er vel ganske usannsynlig, er det ikke?

 

AtW

5776236[/snapback]

 

Har ikke du nylig anskaffet et P4GD1? Bruker du det? Har du montert en Celeron M, Pentium M.. og prøvd selv?

Virker jo ikke slik må jeg si...

Med ett unntak har alle de "Dothan'ene" jeg har hatt klokket +50% på standard VCore.. Og dersom du leste testen til hw.no så vil du se at effektforbruket øker fra svært lite til meget lite (elns).. :)

Dette burde du ha fått med deg nå.. Intels' "Mobile" CPU'er bruker *svært lite* strøm.. faktisk har noen av dem en TDP på 10watt (har en slik i ett system).

 

PS.

Stock kjøler er mer en adekvat for disse CPU'en ("Yona"/Core duo).. Holder fint på Dothan ihverfall, og det er (relativt) lite ekstra å oppnå med "custom luftkjøling" ved å bytte ut denne (mht. overklokk). Men man får jo senket temp (load) en god del..

Lenke til kommentar
egentlig ikke, blir jo ikke så veldig mye mere varme hvis man ikke stiller mye på volten, og bare øke frekvensen. jeg ser ikke noen temperatur økning på min hvis jeg klokker den opp 700 mhz da uten og stille volt.

5776195[/snapback]

 

Men å klokke en CPU godt over 50% uten å stille volt er vel ganske usannsynlig, er det ikke?

 

AtW

5776236[/snapback]

 

Har ikke du nylig anskaffet et P4GD1? Bruker du det? Har du montert en Celeron M, Pentium M.. og prøvd selv?

Virker jo ikke slik må jeg si...

Med ett unntak har alle de "Dothan'ene" jeg har hatt klokket +50% på standard VCore.. Og dersom du leste testen til hw.no så vil du se at effektforbruket øker fra svært lite til meget lite (elns).. :)

Dette burde du ha fått med deg nå.. Intels' "Mobile" CPU'er bruker *svært lite* strøm.. faktisk har noen av dem en TDP på 10watt (har en slik i ett system).

 

PS.

Stock kjøler er mer en adekvat for disse CPU'en ("Yona"/Core duo).. Holder fint på Dothan ihverfall, og det er (relativt) lite ekstra å oppnå med "custom luftkjøling" ved å bytte ut denne (mht. overklokk). Men man får jo senket temp (load) en god del..

5776394[/snapback]

 

Nylig og nylig, er jo en god stund siden, kortet er jo ikke akkurat nytt.

 

Overklokking på hw.no er for det første endel mer moderat enn en klokking til 2.5 ghz+, den er på 20%, yonah har vel en tdp på 30 watt eller noe? Økningen i effektforbruk var 12 watt. Trekker man fra PSUen, så har man da omtrent 10 watt, en økning på 33%. Og man er fort oppi omtrent det samme som en x2 3800+ bruker. (de ligger vel på rundt 40-50 watt?).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nylig og nylig, er jo en god stund siden, kortet er jo ikke akkurat nytt.

 

Overklokking på hw.no er for det første endel mer moderat enn en klokking til 3.5 ghz+, den er på 20%, yonah har vel en tdp på 30 watt eller noe? Økningen i effektforbruk var 12 watt. Trekker man fra PSUen, så har man da omtrent 10 watt, en økning på 33%. Og man er fort oppi omtrent det samme som en x2 3800+ bruker. (de ligger vel på rundt 40-50 watt?).

 

AtW

5776427[/snapback]

 

Her var det fryktelig mye antagelser AtW.. slikt høver seg ikke for en utstudert kar fra NTH.. som skriver fine viftetester.. :)

TDP rating for X2 3800+ er 89watt.

(Vennligst ikke bland i TDP rating ved Q&Q aktivert og ved nedsatt frekvens/multi.. såkalt "operativ" TDP ved min-p state.. som er 40w ved [email protected] for en X2 3800+)

Intel "Core Duo" T2300 har en TDP rating på 31watt.

 

PS.

Hvor har du 3.5Ghz fra? Hvor/hvem har klokket en Yonah til det? Dette må du dokumentere litt bedre tror jeg... alternativt være litt mer tydelig i hva du forsøker å fomidle her.. ??

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nylig og nylig, er jo en god stund siden, kortet er jo ikke akkurat nytt.

 

Overklokking på hw.no er for det første endel mer moderat enn en klokking til 3.5 ghz+, den er på 20%, yonah har vel en tdp på 30 watt eller noe? Økningen i effektforbruk var 12 watt. Trekker man fra PSUen, så har man da omtrent 10 watt, en økning på 33%. Og man er fort oppi omtrent det samme som en x2 3800+ bruker. (de ligger vel på rundt 40-50 watt?).

 

AtW

5776427[/snapback]

 

Her var det fryktelig mye antagelser AtW.. slikt høver seg ikke for en utstudert kar fra NTH.. som skriver fine viftetester.. :)

TDP rating for X2 3800+ er 89watt.

(Vennligst ikke bland i TDP rating ved Q&Q aktivert og ved nedsatt frekvens/multi.. såkalt "operativ" TDP ved min-p state.. som er 40w ved [email protected] for en X2 3800+)

Intel "Core Duo" T2300 har en TDP rating på 31watt.

 

PS.

Hvor har du 3.5Ghz fra? Hvor/hvem har klokket en Yonah til det? Dette må du dokumentere litt bedre tror jeg... alternativt være litt mer tydelig i hva du forsøker å fomidle her.. ??

:hmm:

5776675[/snapback]

 

Jeg har ingenting imot antakelser, sålenge man tydelig informerer om at det er antakelser, og ikke presenterer det som fakta.

 

For å ta det enkleste først, 3.5 ghz var bare en skrivefeil, mente 2.5 ghz.

 

TDP-ratingen er 89 watt, men de målingene jeg har sett tyder på at den bruker langt mindre enn det, selv på full load. (med forbehold om jeg husker riktig), det er jo mange av AMD-CPUene som er oppgitt med 89 watt, mer eller mindre uavhengig av hastigheten.

 

EDIT: det jeg prøver å formidle, er at jeg tror fordelen av lav effektforbruk blir mye mindre om man vil klokke, fordi effektforbruket går endel opp.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har ingenting imot antakelser, sålenge man tydelig informerer om at det er antakelser, og ikke presenterer det som fakta.

 

For å ta det enkleste først, 3.5 ghz var bare en skrivefeil, mente 2.5 ghz.

 

TDP-ratingen er 89 watt, men de målingene jeg har sett tyder på at den bruker langt mindre enn det, selv på full load. (med forbehold om jeg husker riktig), det er jo mange av AMD-CPUene som er oppgitt med 89 watt, mer eller mindre uavhengig av hastigheten.

 

EDIT: det jeg prøver å formidle, er at jeg tror fordelen av lav effektforbruk blir mye mindre om man vil klokke, fordi effektforbruket går endel opp.

 

AtW

5776752[/snapback]

 

"Ach so!"...

Da er jeg jo enig...

:D

 

PS.

Etter det jeg har "hørt".. og det jeg selv kunne sjekke på Intel/Amd's "techiestuff".. så er nok AMD ihvertfall ikke konservativ mht. oppgitt TDP..

89watt er ved full load/standard VCore.. 31watt for T2300 er/var ikke dokumentert ved load/VCore.. Ser andre påpeker at Intel oppgir ved 75%.. og AMD ved 100%. Korriger dere som jobber i "teknisk avdeling" AMD og Intel..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TDP rating for X2 3800+ er 89watt.

(Vennligst ikke bland i TDP rating ved Q&Q aktivert og ved nedsatt frekvens/multi.. såkalt "operativ" TDP ved min-p state.. som er 40w ved [email protected] for en X2 3800+)

Intel "Core Duo" T2300 har en TDP rating på 31watt.

5776675[/snapback]

TDP rating? Hva er det du roter med da om jeg tør spørre? Hvis du kaller deg entusiast så bør du ha forstått at AMD og Intel definerer begrepet "TDP" vesentlig forskjellig:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...54829&forumid=1

TDP != TDP. AMD's TDP is absolute max draw in a theoretical way that you are really not likely to be able to do ever, but they can probably do it if needed in the lab.

 

Intel TDP is max real world use, something you can and may reach, but it is unlikely. The numbers I have heard are that 1 Intel TDP ~= .85 AMD TDP.

 

      -Charlie

Så håper jeg at vi med dette slipper flere tåpelige diskusjoner der man sammenligner TDP-tall fra AMD og Intel. For dem som likevel er opptatt av kraftige mobile prosessorer med lite effektforbruk så vil AMD Turion 64-X2 som blir lansert den 9. mai nok være i en klasse for seg (også sammenlignet med Intel Duo Core ("Yonah")):

http://www.pcwelt.de/news/hardware/134012/

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TDP rating for X2 3800+ er 89watt.

(Vennligst ikke bland i TDP rating ved Q&Q aktivert og ved nedsatt frekvens/multi.. såkalt "operativ" TDP ved min-p state.. som er 40w ved [email protected] for en X2 3800+)

Intel "Core Duo" T2300 har en TDP rating på 31watt.

5776675[/snapback]

TDP rating? Hva er det du roter med da om jeg tør spørre? Hvis du kaller deg entusiast så bør du ha forstått at AMD og Intel definerer begrepet "TDP" vesentlig forskjellig:

<snip>

5776978[/snapback]

 

Kan ikke se nødvendigheten med å gå til personangrep på ett svar (som dersom du leser det) beskriver det samme som du tar opp.. ulike måter å oppgi TDP fra Intel og AMD.

Det lønner seg sjelden å skrive innlegg på nettet i affekt... :D

Lenke til kommentar
TDP rating for X2 3800+ er 89watt.

(Vennligst ikke bland i TDP rating ved Q&Q aktivert og ved nedsatt frekvens/multi.. såkalt "operativ" TDP ved min-p state.. som er 40w ved [email protected] for en X2 3800+)

Intel "Core Duo" T2300 har en TDP rating på 31watt.

5776675[/snapback]

TDP rating? Hva er det du roter med da om jeg tør spørre? Hvis du kaller deg entusiast så bør du ha forstått at AMD og Intel definerer begrepet "TDP" vesentlig forskjellig:

<snip>

5776978[/snapback]

 

Kan ikke se nødvendigheten med å gå til personangrep på ett svar (som dersom du leser det) beskriver det samme som du tar opp.. ulike måter å oppgi TDP fra Intel og AMD.

Det lønner seg sjelden å skrive innlegg på nettet i affekt... :D

5777038[/snapback]

Det var ikke noe personangrep, men jeg blir ganske oppgitt når du som kaller deg entusiast tydeligvis ikke har fått med deg noe så grunnleggende som forskjellene i TDP mellom AMD og Intel. Den andre klassiske missforståelsen er at Intel Duo Core "Yonah" eller Intel Pentium-M "Dothan" liksom er kjølige prosessorer. Helt feil! Disse prosessorene er faktisk designet til å tåle vesentlig høyere temperaturer enn sine desktop-slektninger, altså opptil 100 grader Celcius (!) sammenlignet med opptil 70 grader Celcius for desktop-prosessorer. Dette betyr at de kan bli rimelig varme før de trenger nedkjøling, som betyr lavere støy i form av vifter og mindre strømforbruk til nedkjøling. Jeg håper dette oppklarer en del...

Lenke til kommentar
Den andre klassiske missforståelsen er at Intel Duo Core "Yonah" eller Intel Pentium-M "Dothan" liksom er kjølige prosessorer. Helt feil! Disse prosessorene er faktisk designet til å tåle vesentlig høyere temperaturer enn sine desktop-slektninger, altså opptil 100 grader Celcius (!) sammenlignet med opptil 70 grader Celcius for desktop-prosessorer. Dette betyr at de kan bli rimelig varme før de trenger nedkjøling, som betyr lavere støy i form av vifter og mindre strømforbruk til nedkjøling. Jeg håper dette oppklarer en del...

Mener du at TDP ratingen til Intel påvirkes av at viftene bruker mindre strøm, siden prosessoren kan nå høyere temp før viften starter? Er ikke helt sikker, men jeg har en vane til å tolke alt du sier i favør AMD (vel, ikke ALT da.) Uansett så trodde jeg TDP var isolert effektforbruk av cpu, og ikke viftene, om det var det du snakket om.

At de tåler 100 grader Celcius motsier jo ikke at de er kjølige prosessorer.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...