Gå til innhold

Trådløs USB: Blåtann på boler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kollisjon er heller ikke nevnt i artikkelen. Du nevner at du slipper HUB, men det betinger jo at du kan ha flere en en enhet tilkoblet trådløst! Hvor bra er utstyret sikret mellom kollisjon?

5413538[/snapback]

 

kollisjon lik dem som oppstod på lanparty i radiotastaturenes ungdom?

 

den slags skjedde rett og slett fordi det ikke var innlagt noen måte for mottaker å finne ut om det var "sitt" tastaur den hørte eller ett annet ett.

 

mest sansynlig vil hver wusb enhet ha sin egen "mac" addresse. så etter første paring (på samme måte som under bluetooth) så vil de vite hvile enheter en skal lytte til og hvilke en skal gi pokker i.

Lenke til kommentar
to ord som ikke blir brukt i artikkelen:

 

1. sikkerhet

2. kryptering

 

kanskje ikke verdt å nevne de potensielle problemene?  :!:

5410454[/snapback]

 

legg til ent til for alle de små dingsene:

 

3. strømadapter

Jeg kommer ikke til å savne wusb på min Qtek 9100 der usb-porten også er ladeport.

 

og rent praktisk men også relatert til sikkerhet:

 

4. "eier" av enheten der mange wsub-verter befinner deg innenfor dekningsområde. Høres så fint ut med plugg and play men en form for parring må vel opprettes for å holde styr på hvem som styrer hva.

Lenke til kommentar
Problemet er som nevnt før her strømmen som ofte de forskjellige dingsene henter fra USB porten.

 

Men slik som tastatur og mus er det meget bra, da man slipper mottakerene. Men harddisker osv. må da få innebygd batteri, og det varer ikke lenge..

5415524[/snapback]

Eksterne harddisker bruker i dag en egen strømkabel, eneste forskjellen med WUSB er at man har en kabel i harddisken istedefor to. Tror ikke et batteri på en harddisk hadde blitt særlig populært.

Lenke til kommentar

Ja, det er kjekt å få redusert mengden ledninger, men dette vil kun hjelpe de enheter som har egen strømadapter. Alle andre enheter får jo strøm fra USB kabelen.

 

Tror ellers at fremtiden er trådløs ja, men et viktigere steg er nok en kraftig forbedret batteri-teknologi hvor størrelsen på batteriene også må standardiseres slik at man ikke får dette tullet man har i dag med masse forskjellige formater på Lithium-Ion og NiMh. Man kunne dermed hatt en liten samling med ferdigladede batterier som man stappet i enhetene etterhvert som de gikk tomme. Da blir det noldus med tusen forskjellige ladere. Man må ha samme system som i dag for vanlige AA, AAA og de andre standardiserte størrelsene.

 

Ellers høres det jo digg ut med USB2 hastighet trådløst. Fremtiden vil jo vise om alle disse duppedittene som sender trådløst er særlig sunt for menneskekroppen.

Lenke til kommentar
hva er alt sammen?

ser i hvertfall en jeg kan kjenne igjen som en minnepinne, men resten?

og for en nydelig samling med farget plast :p

5417012[/snapback]

Er faktisk ingen minnepinner - alle de små er bare beskyttelse til programvare (dongles). Resten er kabler til noe utstyr, og noen printere/etikettskrivere (er jobb-pc'en).

Er jo egentlig en laptop - men pga dette kabel-helvette er den stasjonær.. :no: Drar jeg utav usb-kontaktene, og setter i igjen er det ofte windows tror jeg har koblet til noe nytt, og forlanger at jeg skal installere drivere på nytt! Det tar jo en evighet... :roll:

 

Så hadde vært helt utrolig digg om noe av dette kunne vært trådløst (i alle fall koblingen mellom hubben og PC'en).

 

Forresten, noe som vet om det finnes USB-hubber med mer enn 7-porter? Klarer ikke finne det noen steder :(

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

tror faktisk ikke det finnes, har ikke sett noen i hvertfall...

 

og jeg kjenner til usb dusteriet under windows ja.

 

har en hub her og en bluetooth plugg. her om dagen fikk jeg smarte ide om å effektivisere plasseringen av de forskjellige usb greiene (virkelig god ide ikke sant?). plugger ut bluetooth og setter den inn i annen port. heisann, ny maskinvare ja, her må nok driver installeres. men windows har ingen passende driver (hallo? hva har jeg da brukt de siste åra?). ok, da prøves cden. ingen passende drivere der heller nei. vel vel, da får vi vel sette den tilbake der den var da. jøss, nå hadde vist windows driver ferdig installert gitt...

 

går det an å gjøre det mer klønete? trodde usb skulle være lykken jeg.

 

ikke en gang under linux er det 100%, men der er det i det minste mulig å be udev om å legge opp en passende link til usbpluggen, uansett hva for usb-port den skulle befinne seg i.

 

forresten, dongler hva? mange dyre&spesialiserte kontorprogrammer da eller? eneste personen jeg veit som har en dongle pr usb er en kompis av meg som er musikker. før det hadde jeg bare vært borti en paralellport dongle...

Lenke til kommentar
forresten, dongler hva? mange dyre&spesialiserte kontorprogrammer da eller? eneste personen jeg veit som har en dongle pr usb er en kompis av meg som er musikker. før det hadde jeg bare vært borti en paralellport dongle...

5418358[/snapback]

 

 

sikkert bare gammel system. var mer vanlig i gamle dager dette. heldigvis ser man mindre av det nå. et helsike og erstatte en slik dongle hvis man mister den.

 

--

 

til topic, trådløs usb er sikkert kjekt det, men før man kan overføre strøm trådløst så blir det nok fortsatt kabelrot. jeg har ekstern hdd (2,5") som bruker strøm fra usb'n, eneste jeg ville oppnått med wusb er jo å måtte ha en stikkkontakt i nærheten i stedet. samme gjelder jo minnepinner, mp3 spillere osv..

 

men kjekt å se fremskritt hvertfall.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...