Gå til innhold

MP3-spiller med lang batterilevetid


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne visst hvordan denne "gjennskapingen av tapt informasjon" foregår. Personlig er jeg meget skeptisk til dette. Både pga måten mp3 fungerer på, og fordi om dette er lett å gjøre, hvorfor brukes det ikke allerede? Kan jo hende de har implementert en slags SBR-variant for lav-bitrate mp3. Men isåfall er bruksområdet meget begrenset.

 

EDIT: SBR står for spectral band replication, og består i korte trekk av at man kutter de høyere frekvensene, og antar at den består av enten støy eller harmoniske overtoner, så kontrueres de høyere frekvensene på nytt når det spilles av (vha litt informasjon som lagres når det encodes). Det er implmentert varianter av dette i flere codecer, blant annet mp3pro og aac+ (he-aac) (dette er tatt fra hukommelsen, med forbehold om at jeg husker feil).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skulle gjerne visst hvordan denne "gjennskapingen av tapt informasjon" foregår. Personlig er jeg meget skeptisk til dette. Både pga måten mp3 fungerer på, og fordi om dette er lett å gjøre, hvorfor brukes det ikke allerede? Kan jo hende de har implementert en slags SBR-variant for lav-bitrate mp3. Men isåfall er bruksområdet meget begrenset.

 

AtW

5151424[/snapback]

 

Jeg lurte på det samme...

 

Spennende produkt forøvrig, men det spørs om den ikke blir for dyr til å kunne ta opp konkurransen med Apple og Creative.

Lenke til kommentar
Blant annet skal lydinformasjon som ble tapt under komprimering til WMA- og MP3-filer kunne gjenskapes for et best mulig lydbilde.

Og hvordan skal dette foregå? En rekke bittesmåsmå integrerte musikere med hver sine instrumenter som sitter inni boksen og gjenskaper det de tror er tapt?

 

Ellers: Litt synd den mangler støtte for ogg. Ellers virker den grei nok. (Hvis den funker med windows og linux uten å bruke drivere eller spesielle programmer.) Designen synes jeg er dritkul. Jeg tror det kan bli et salgsargument alene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fatter ikke at det skal være så vanskelig å implementere støtte for AAC og OGG.. 6 GB er jo ikke all verden. For noen er det faktisk et mål å presse flest mulig sanger inn på spilleren uten at det går nevneverdig utover kvaliteten, tatt i betraktning at man er "ute i det fri" og ikke har optimale lytteforhold. For min del må jeg opp på 160 kBit/s før mp3 blir brukbart (LAME), mens 112 kBit/s AAC (iTunes) eller OGG går fint. For øvrig har jeg også inntrykk av at det er dårlig med FLAC-støtte rundt omkring, noe som neppe blir mindre aktuelt jo større kapasitet spillerne får.

 

Men så er spørsmålet om vi forbrukere er flinke nok til å si fra -- til de rette instanser. Og hører produsentene av portable musikkspillere på kundene sine? Er det noen her som har prøvd å kontakte en produsent og etterspørre alternativ formatstøtte?

Endret av KAS
Lenke til kommentar
For øvrig har jeg også inntrykk av at det er dårlig med FLAC-støtte rundt omkring, noe som neppe blir mindre aktuelt jo større kapasitet spillerne får.

 

Ja, personlig liker jeg veldig godt flac, greit å ha sen spiller som støtter det, så slipper du å transcode. Men jeg må må innrømme at jeg som oftest transkoder til mp3, selv om jeg har flere muligheter, er egentlig bra nok med plass på spillere uansett synes jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...