Gå til innhold

Snart kommer Nvidia G70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp utviklingen går riktige vei for strømforsyningsfabrikantene i alle fall, blir vell ikke mange årende før vi får innebygget kjernekraftverk i psu'en heller til en relativt overkommelig pris :p

 

Men tallene er da ikke så fryktelige ille, regner med at middelklasse kortene kommer til å legge seg på 20A sånn ca.

Lenke til kommentar

Her er det noe som ikke stemmer helt:

# Effektivt 1,4 GHz minnefrekvens (700 MHz DDR)

# 256 MB GDDR3-minne

# 256-bit minnegrensesnitt

# 38,4 GB/s minnebåndbredde

1,4 GHz * 256 bit / 8 bit/byte = 44,8 GB/s minnebåndbredde. Så her må noe være feil. Enten er det vel antall MHz på minnet eller minnebåndbredden som er feil. Jeg tipper det første fordi et hopp fra dagens 36 GB/s til 38,4GB/s er veldig lite.

 

Edit: Også gjettet jeg riktig i en annen tråd at navnet blir Geforce 7800 :woot: (jeg trodde egentlig ikke det skulle slå til)

 

PS. Håper det betyr at det kommer billigere skjermkort med F.eks en mellomklasse GPU (Geforce 7600-serie ?) som bruker mindre strøm og dermed kan kjøles passivt (=lydløst).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Lurer på hva to 7800GTX får i 3Dmark01?

Med litt oc klarer de kansje 50k??

3Dmark01... Skal ikke denne benchmarken få dø snart? Den er jo fullstendig utdatert. Er dette tallet disse benchmarkene spytter ut så viktig?

 

Er det ikke mer interessant å se for seg hvilke muligheter slik teknologi gir i muligheter til nye grafikkmotorer o.l?

 

26A på 12v-railen. Min PSU klarer bare 18, men nå skal jeg oppgradere til Athlon64 og SLI snart, så da blir det nok alt nytt utstyr tenker jeg, inkl. PSU.

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, så tror jeg ATI sin neste brikke R520 blir litt raskere. Dagens 6800 Ultra kjører på 425 MHz core, så 5 Mhz mer høres litt feil ut. Hadde tippa på iallefall 500 MHz for Ultra versonen! Kjører jo mitt 6800U på 450 MHz liksom...

 

Godt å lese at min OCZ Powerstream 520W holder da... :roll:

Lenke til kommentar

Selv om klokkehastighet er tilnærmet lik betyr ikke det at den ikke er raskere. Husk at hvis det er 24 pipelines blir dette veldig mange transistorer som genererer varme. Når skal folk slutte å kikke på en side av spesifikasjonene for seg selv?

 

Men det er altså da 24 pipelines siden det er 24 piksler per tikk?

 

EDIT: Zipman var før meg der gitt...

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Jepp utviklingen går riktige vei for strømforsyningsfabrikantene i alle fall, blir vell ikke mange årende før vi får innebygget kjernekraftverk i psu'en heller til en relativt overkommelig pris :p

 

Men tallene er da ikke så fryktelige ille, regner med at middelklasse kortene kommer til å legge seg på 20A sånn ca.

20A på 12v ikke så ille? Det er gasnke hårreisende ille i mine øyne, men jeg er kasnkje litt uvanlig i mine preferanser. Enig med simen, trenger noen varianter som er rimlig enkle å kjøle.

 

AtW

Lenke til kommentar
"24 pixels per clock" betyr vel 24 pixel pipelines mot dagens 16?

 

Det betyr rein teoretisk prosesseringsforbedring på ca 33% da. Helt ok, men ikke sykt. Kanskje det er et par andre småfix også.

24 pipelines er faktisk 50% økning i forhold til 16 pipelines. Og med en bitteliten økning i MHz i tillegg så skulle det bli teoretisk ca 52% økning.

 

De fire tingene som har mest å si:

  • Fillrate: øker med 52%
  • Minnebåndbredde: øker med 27%
  • Vertex units: ??
  • CPU: Samme som før 0% økning

På papiret ser det altså ut til å bli en betydelig ytelseøkning kun for høye oppløsninger. (CPU begrenser allerede alt under ca 1600x1200 med dagens kort så der vil det ikke bli noen økning.)

 

Det skulle ikke forundre meg om kommende skrytetall (ref: "dobbelt så raskt som"-uttalelser) henviser til 1600x1200 med 6xAA og 16xAF.

 

Vi som ikke har skjermer som takler 1600x1200 vil neppe merke noen forskjell mellom dagens toppkort og det nye toppkortet.

 

PS. Hvorfor har de "fjernet" muligheten for SLI med 7800 GT? For at folk skal betale ennå mer om de vil ha SLI?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"24 pixels per clock" betyr vel 24 pixel pipelines mot dagens 16?

 

Det betyr rein teoretisk prosesseringsforbedring på ca 33% da. Helt ok, men ikke sykt. Kanskje det er et par andre småfix også.

24 pipelines er faktisk 50% økning i forhold til 16 pipelines. Og med en bitteliten økning i MHz i tillegg så skulle det bli teoretisk ca 52% økning.

:blush:

 

Trøtt i dag. 16. 17. mai tar på.

Lenke til kommentar
24 pipelines er faktisk 50% økning i forhold til 16 pipelines. Og med en bitteliten økning i MHz i tillegg så skulle det bli teoretisk ca 52% økning.

Standard/referanse klokke konfigrasjon på 6800U er vel forsatt 400Mhz på core, så det vil si næmer ~60% økning fra en "standard" 6800U. Hadde dog ventet høyere core hastighet, men så er det heller ikke sikkert at dette stemmer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jepp utviklingen går riktige vei for strømforsyningsfabrikantene i alle fall, blir vell ikke mange årende før vi får innebygget kjernekraftverk i psu'en heller til en relativt overkommelig pris :p

 

Men tallene er da ikke så fryktelige ille, regner med at middelklasse kortene kommer til å legge seg på 20A sånn ca.

20A på 12v ikke så ille? Det er gasnke hårreisende ille i mine øyne, men jeg er kasnkje litt uvanlig i mine preferanser. Enig med simen, trenger noen varianter som er rimlig enkle å kjøle.

 

AtW

Det var selvsagt ironisk ment.

Strømforbruket er jo astronomisk høyt og sammen med en stadig økende varmeutvikling vil nok dette føre til stadig flere ustabile systemer ved High End kort men også ved bruk av mellomklassen.

Selv om et mellomklasse kort blir ustyrt med 50% av pipelines til et high end så vil vell man komme ned et sted på 10-20A (avhengig av pipelines) noe som fortsatt er litt mye i mine øyne.

 

Strømforbruket må nok ned kraftig før vi får stillegående og "relativt kalde" gpu'er , tipper at det ikke blir før vi kommer ned på 90 / 65 nm at dette kommer til å skje altså ca 4 år frem i tid maks, kanskje 2 år om vi er heldige.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke denne informasjonen bekreftet geller...

 

Det er heller ikke lansert noen Ultra-model. Mulig det kommer som et svar på R520

 

Kan få noen indikasjoner ved å lese på spessifikasjonene til RSX (PS3) GPU'en...

 

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2417&p=4

NVIDIA also mentioned that the RSX offers performance stronger than two GeForce 6800 Ultra SLI GPUs and is based on their next-generation GF70 architecture.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...