Gå til innhold

Ett skritt nærmere "Cell"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir automatisk litt skeptisk når de annonserer "10 ganger så kraftig som tilsvarende prosessorer". Tilsvarende på hvilket vis? Og 10 ganger kraftigere i hvilken (spesialtilpasset?) test? Uten den slags blir det bare hype igjen, men jeg hiver meg gjerne på bølgen å sier meg enig i at dette er spennende greier, selv om jeg ærlig talt ikke aner hva som er så genialt med konseptet. Finner vel ut det i februar. Ok, jeg vet det er noe greier med flere "prosessor ressurser" på samme die. Kanskje asymetrisk multi core CPU med en eller annen grad av delte FPU og vektor ressurser? Det er av de få tingene som jeg kan komme på som vil kunne komme i nærheten av å forsvare denne 10 gangen de hevder.

Lenke til kommentar
Blir automatisk litt skeptisk når de annonserer "10 ganger så kraftig som tilsvarende prosessorer". Tilsvarende på hvilket vis? Og 10 ganger kraftigere i hvilken (spesialtilpasset?) test?

Kanskje de mener flops, ettersom de skryter av at playstation 3 utgaven skal ha en regnekapasietet på 1 terraflop... Tror uansett dette prosjektet kan føre mye gøy med seg. Er ikke så stødig på cpu arkitekturer at jeg kan uttale meg noe konstruktivt om fordeler og ulemper, men IBM har uansett bevist før at de henger godt med i svingene. Blir spennende å se temperaturen på den playstation maskinen også, med neste generasjons ati chip, husker ikke helt modellen i farten, og the cell....

 

stig

Lenke til kommentar
Jeg er mer spent på å se hvordan de kommer til å ligge an i markedet - sett at de leverer en overlegen CPU. Kommer det typiske kommersielle markedet til å godta dene "ustandardiserte" prosessoren uten videre?

For konsoll markedet og andre embedded systemer er det vel neppe noen problem så lenge en er teknologisk best på ett eller flere områder. Når det gjender vanlige datamaskiner så kan de bare glemme det. Cell er et kult navn, men det hjalp ikke Alpha heller... Akkurat nå er det Itanium som prøver seg. Det alle har lært er at markedet er svært konservativt og en skal være svært seig samt finne de rette nisjene å angripe for å ha noen sjanse. Klart de har IBM med på laget, men de har ikke vært noe vidunder medisin for Apple heller, så ingen ting er gitt på forhånd.

 

Slik jeg ser det er deres eneste håp at de finner en formel som lar dem følge "Moores Lov for ytelse" i noen år lenger en x86 som nå er generell markedsleder i de segmentene hvor både volum og ytelse er viktig, og den bærer sterkt preg av å nærme seg veggen. De er imidlertid ikke alene om å lete etter den formelen og andre er kanskje lengre fremme i løypa.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

EE Times har en artikkel med flere detaljer om "Cell" her:

 

Details trickle out on Cell processor

At the top level, the architecture appears to be a pool of "cells," or clusters of perhaps four identical processing elements. All of the cells in a system — or for that matter, a network of systems — are apparently peers. According to one of the ISSCC papers on the Cell design, a single chip implements a single processing element. The initial chips are being built in 90-nm SOI technology, with 65-nm devices reportedly sampling.

 

Each processing element comprises a Power-architecture 64-bit RISC CPU, a highly sophisticated direct-memory access controller and up to eight identical streaming processors. The Power CPU, DMA engine and streaming processors all reside on a very fast local bus. And each processing element is connected to its neighbors in the cell by high-speed "highways." Designed by Rambus Inc. with a team from Stanford University, these highways — or parallel bundles of serial I/O links — operate at 6.4 GHz per link. One of the ISSCC papers describes the link characteristics, as well as the difficulties of developing high-speed analog transceiver circuits in SOI technology.

 

The streaming processors, described in another paper, are self-contained SIMD units that operate autonomously once they are launched.

 

They include a 128-kbyte local pipe-lined SRAM that goes between the stream processor and the local bus, a bank of one hundred twenty-eight 128-bit registers and a bank of four floating-point and four integer execution units, which appear to operate in single-instruction, multiple-data mode from one instruction stream. Software controls data and instruction flow through the processor.

 

Another ISSCC paper describes a dynamic Booth double-precision multiplier designed in 90-nm SOI technology.

 

The processing element's DMA controller is so designed, it appears, that any chip in a system can access any bank of DRAM in the cell through a band-switching arrangement. This would make all the processing resources appear to be a single pool under control of the system software.

Også IBM, Toshiba og Sony satser altså på å integrere minnekontrollere og raske punkt-til-punkt busser på sine fremtidge prosessorer :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg for min del gleder meg voldsomt.. Har fulgt med på denne teknologien siden de annonserte den for noen år siden. Samtidig kan det kanskje virke litt 'skremmende' når man tenker på Skynet fra Terminator filmene o.l. hehe;)

 

Er jo litt rått å tenke på mulighetene når de ser for seg et nettverk av feks. PS3 maskiner koblet sammen gjennom høyhastighetslinjer i fremtiden (fiber. >1gb/s) hvor cell kan distribuere kode over nettverket til andre idle cell's hvis den har for mye å gjøre. På den måten kan andre cell cpuer gjøre utregningen og så sende resultatet tilbake til den cell cpuen som sendte 'oppgaven' feks. Selvfølgeøig så vil jo nettverket være flaskehalsen her, men en gang i fremtiden så tror jeg dette er en spennende vei å gå...

Lenke til kommentar
Ganske spennende, lurer litt på hvordan implementeringen blir i pc-markedet? Kompatibilitet med x86 og 32/64 bits software (linux / Windows / unix)?

Tror du bare kan glemme x64 og i386 støtte i hardware fra den kanten. (heldigvis) Blir nok emulering gjennom software i så fall...

Det vil uansett være mye mer nærliggende å bygge på annen Mac software enn x86 software siden dette er PPC basert teknologi.

Lenke til kommentar

Jo selvsagt ser jeg jo mulighetene for at dette kan emuleres via software, men store bedrifter med enorme og dyre lisenser kommer sikkert til å sitte på x86 platformen en god stund til. Kjenner fortsatt til noen bedrifter som bruker dos verktøy den dag i dag til mange oppgaver (aetat brukte for ca 2år siden en del dos verktøy hvis jeg ikke husker helt feil).

Lenke til kommentar
Jo selvsagt ser jeg jo mulighetene for at dette kan emuleres via software, men store bedrifter med enorme og dyre lisenser kommer sikkert til å sitte på x86 platformen en god stund til. Kjenner fortsatt til noen bedrifter som bruker dos verktøy den dag i dag til mange oppgaver (aetat brukte for ca 2år siden en del dos verktøy hvis jeg ikke husker helt feil).

Det tror jeg du har rett i ja..

Tror heller ikke de satser så stort på å få cell inn i desktop miljøet slik som vi kjenner den i dag.

Blir nok mere embedded'e systemer og nix servere tenker jeg.

Lenke til kommentar
selv er jeg mest spent på hvordan de har tenkt å løse "varmeproblemer" som garantert vil oppstå...

Trenger ikke nødvendigvis å bli så mye varmere enn generelle cpu'er er i dag.. Tror heller den blir kjøligere faktisk. Varmeutvikling skjer jo pga mere strøm for å få klokket høyest mulig. Er ikke sikkert Cell får så mye ghz som dagens cpu'er engang. De henter ytelsen på andre måter enn å 'overklokke' prosessoren(e).

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett i dag så synes jeg ikke Cell ser ut til å egne seg nevneverdig som server. Den ser ut som om arkitekturen er rettet mot på en slags TLP og ekstrem throughput FP ytelse. Det egner seg nesten utelukkende til media bearbeiding. Realtime 3D rendering f.eks. Det ser jo nesten ut som om dette er en konvergering mellom gpu og cpu. Eller hva?

Lenke til kommentar

- Simultaneous support of multiple operating systems

- Real-time resource management system for real-time applications

- Multi-thread, multi-core architecture

- On-chip hardware in support of security system for intellectual property protection

- Flexible on-chip I/O (input/output) interface

- Custom circuit design to increase overall performance

- Precise processor clock control to enable power savings

- Substantial bus bandwidth to/from main memory, as well as companion chips

- Implemented in 90 nanometer (nm) silicon-on-insulator (SOI) technology

 

liker ikke helt den der gitt;) Noe sier meg at modchips til PS3 kan bli en saga blott... Uansett mye vanskeliger vaffal:(

Lenke til kommentar
Av det jeg har sett i dag så synes jeg ikke Cell ser ut til å egne seg nevneverdig som server. Den ser ut som om arkitekturen er rettet mot på en slags TLP og ekstrem throughput FP ytelse. Det egner seg nesten utelukkende til media bearbeiding. Realtime 3D rendering f.eks. Det ser jo nesten ut som om dette er en konvergering mellom gpu og cpu. Eller hva?

Ja, med tanke på at EE chipen i PS2 også tok seg av noe av grafikken sammen med GS brikken så tror jeg nok at også cell vil ha noe med grafikken å gjøre...

Bare håper på at Sony (som skal lage gfx brikken selv etter det lille jeg har lest om det) kommer opp med en duganes gpu brikke. Er redd nVidia og ATi er en el hakk foran i det 'racet' der...

Men det kan jo hende med den nye arkitekturen at gpu ikke har så mye å si som det har i dag. De har jo faktisk kjørt en snutt av FinalFantasy filmen i realtime på prototype hardwaren med like bra kvalitet så det kan jo ikke være såå shitty;)

Og der kommer jo konge FP ytelse veldig godt med.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...