Gå til innhold

Dobbel PCIe i neste VIA-brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må jo bare huske på at du må ha en jævlig kraftig CPU i tillegg, men det bør vel alle som vil ha SLI ha skjønt.

 

Blir veldig fort CPU limited med to kraftige grafikkort.

Man jo ikke ha en superkraftig CPU for å kjøre to skjermkort. Ytelsen blir jo ikke dårligere av å addere på et skjermkort.

 

Det er mange spill som kan få en betydelig ytelseøkning i høye oppløsninger som følge av to skjermkort (selv om man ikke oppgraderer CPU til noe råere).

 

To skjermkort kan også være en effektiv måte å få ned de overdimensjonerte prisene på High-end kort. Folk kan nemlig velge å ha to middels skjermkort i stedet for et svindyrt et. Dersom det svindyre kortet gir samme ytelse som to middelsbra skjermkort så vil produsentene få vanskeligere med å forsvare en pris som er mer enn dobbelt så høy for det dyre kortet. Det å gi oss alternativ mellom 1 og 2 skjermkort vil i praksis øke konkurransen mellom de forskjellige prisklassene av skjermkort og gi oss mer rettferdige priser. (Dvs. mer proposjonale med ytelse enn det er i dag)

Lenke til kommentar
2 PCIe = 2 GF6800 = 4DVI = 4 LCDer :innocent:

Vil dette bli en mulighet så er det neste oppgradering her hvertfall.

 

Span funskjon, eller bare kloning?

Valgfritt! Så vidt jeg vet støtter windows2000/XP opptil 64 skjermer og driverene til Nvidia støtter minst 4 skjermer pga Quadro-serien. (trolig mye mer også uten at jeg skal si det sikkert)

 

Forresten så ser jeg heller for meg 2x Geforce 6600GT. Det gir hele 32GB/s minnebåndbredde og 16 pipeliner, altså matchende med 6800 Ultra Extreme, bare at prisen blir lavere.

Lenke til kommentar
Man jo ikke ha en superkraftig CPU for å kjøre to skjermkort. Ytelsen blir jo ikke dårligere av å addere på et skjermkort.

 

Det er mange spill som kan få en betydelig ytelseøkning i høye oppløsninger som følge av to skjermkort (selv om man ikke oppgraderer CPU til noe råere).

Selvfølgelig _må_ man ikke, men de resultatene som Alienware ga ut på f.eks. 3dmark var ikke spesielt gode for _normale_ oppløsninger.

 

Hvis du ikke har en veldig god cpu så "må" du spille på 1600*1200 med 6XAA og 16XAF hele tiden for å få bra med økt ytelse. Og hvis du da har dårlig CPU så er det ikke sikkert spillene går så spesielt bra uansett.

 

Så klart kan man kjøre 2 middelmådige kort, men produsentene forutser nok dette, slik at det ikke er noe point, prismessig, å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Simen1 og Blib: dette kan bli veldig spennende! Har også troen på 2x6600GT. Med tanke på 3d ytelsen til de nåværende skjermkort som støtter flere enn 2 skjermer, så ser det jo ut som om det kan bli en liten revolusjon! Gleder meg til å se om den nye brikken som Matrox skal ha ferdig i 2005 kan hamle opp med 2x6600GT, eller evt 2x6800.

 

bugbear: de skal støtte Span ja. :fun:

Lenke til kommentar

Heh, tror du virkelig at en Matroxx-brikke skal kunne hevde seg i 3D mot 2x6X00? (6/8). De lovte vel noe av det samme med Parhelia eller?

 

Jeg gleder meg iallefall villt. Må spare noe enormt da, men det hadde vært RÅTT å hatt 4 19" LCDer her, som faktisk kunne brukes til gaming :D

Lenke til kommentar
Heh, tror du virkelig at en Matroxx-brikke skal kunne hevde seg i 3D mot 2x6X00? (6/8). De lovte vel noe av det samme med Parhelia eller?

 

Jeg gleder meg iallefall villt. Må spare noe enormt da, men det hadde vært RÅTT å hatt 4 19" LCDer her, som faktisk kunne brukes til gaming :D

Hehe, må si at jeg er ganske tvilsom til Matrox, og regner med at det bli sikkert et svært overpriset kort, spesielt iforhold til 2x6600GT.

Tror at 3x19", eller 3x20" hadde vært best da du bruker den midterste skjermen til skarpsynet, og de andre til sidesynet. Med 2x og 4x snt. skjermer så får du den berømte kanten "midt i".

 

Men litt tilbake til topic: noen som kan tippe når 2xPCIe vil bli tilgjengelig for "deg og meg". Altså ikke når det skal lanseres et sted langt unna Norge, men når jeg kan bestille nytt HK og få det innen få dager.

 

Trenger noen nye skjermkort også da... Og ny prosessor... Og ny CPU... Og sikkert ny RAM... Uff, dette blir dyrt, men ufattelig kult!

Lenke til kommentar
nforce 4 får vel også 2 stk 16x PCIe da?, sto jo i hvertfall det i artikkelen som hw.no la ut i slutten av juni om nforce 4

Stemmer det, men nå har også flere detaljer lekket ut:

NVIDIA hints at SLI chipset plans

folks from NVIDIA were dropping hints like mad at Quakecon about the company's plans for its next-gen Athlon 64 chipset with PCI Express support. NVIDIA is obviously working on a north bridge chip that will allow dual PCI Express graphics slots, and the company is confidently predicting SLI performance markedly superior to the dual Xeon-based motherboards that are powering the first SLI demo systems.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...